VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zubačka do Krkonoš na sv. Václava vyjela naposled

Kořenov – Zubačka do Krkonoš na sv. Václava vyjela naposledy, zimu stráví vlak v železničním depu v Turnově. Ukončení sezony na unikátní ozubnicové trati z Tanvaldu do Harrachova, která letos oslavila 110 let od svého zprovoznění, přilákalo stovky lidí. Rozloučit se přišel i Krakonoš.

30.9.2012
SDÍLEJ:

Nostalgickým jízdám na zubačce je pro letošek konec.Foto: Deník/Petr Šimr

Teď už budou na trase do Harrachova jezdit jen pravidelné vlaky, na nostalgické jízdy historickými vozy si budou muset milovníci železnice počkat do příštího léta.

„Sezona byla dobrá, i když občas naše plány zhatilo trochu počasí. To loni jsme na něj měli větší kliku. Lidí jsme ale určitě přepravili víc, přesná čísla budeme znát až za pár dní," řekl ředitel Železniční společnosti Tanvald Petr Prokeš.

Poprvé letos vyjel historický vlak i do sousedního Polska, i když jen při červencových oslavách 110. výročí. „V budoucnu bychom rádi jezdili do Polska s historickými vlaky častěji, je to ale velmi náročné jak po organizační stránce, tak po té finanční," dodal.

Provoz na ozubnicové trati z Tanvaldu do Harrachova začal v roce 1902 a o 90 let později byla železnice vyhlášena kulturní památkou. Na dvanáctikilometrové trati jsou tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje. Ta pomáhá lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile.

Spojnice mezi Jizerskými horami a Krkonošemi je nejstrmější železniční tratí v zemi a v posledních letech se stala vyhledávanou turistickou atrakcí. Historii zubačky přibližuje i muzeum, které vybudovala parta nadšenců z železniční společnosti v nevyužívaných prostorách kořenovského nádraží.

I když se provoz historických vlaků zastaví, nadšenci z Železniční společnosti Tanvald se přes zimu nudit nebudou. „Motorový vůz, který jezdí v čele zubačky, potřebuje nějaké úpravy a opravy. Musíme také vyřídit spoustu administrativních věcí, na které v létě nebyl čas, a připravit projekty do evropských nebo norských fondů," řekl Prokeš.

Železniční společnost by ráda zrekonstruovala objekt bývalé výtopny na nádraží v Kořenově, z něhož už dnes zůstalo jen torzo. Vzniknout by v něm mělo depo a vlastně další část muzea. Projekt za deset až 12 milionů korun však bez dotací není možné uskutečnit, dodal Prokeš.

Autor: ČTK

30.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kandidát na ministra financí Ivan Pilný poskytl 18. května v Praze rozhovor Deníku.
1 17

Pilný: Návrh rozpočtu je rozumný, změny neplánuji

Dennis Russell Davies

Na Pražské jaro po čtvrtstoletí vrací Dennis Russell Davies

Otec zavíral své děti do hladomorny, tvrdí obžaloba. Viní ho z týrání

Dvě nezletilé děti měl sedmačtyřicetiletý otec na Břeclavsku podle obžaloby zavírat do místnosti nazývané hladomorna. Policisté navíc sdělili, že v jeho počítači našli tisíce erotických fotografií s mladými chlapci. Případem se v úterý začal zabývat brněnský krajský soud.

Pohledem Stanislava Šulce: Složitější svět

Týdeník Economist přinesl statistiku teroristických útoků na území západní Evropy a Spojených států amerických. Připomíná, že ačkoli máme dojem permanentního ohrožení, a dokonce si myslíme, že teroristické útoky jsou na denním pořádku, v perspektivě posledních padesáti let je realita trochu jiná.

AUTOMIX.CZ

OBRAZEM: Jak by asi dnes vypadala legendární auta východního bloku?

Po rozpadu východního bloku se mnoho ikonických vozů této éry nedočkalo přímého nástupce. Plno nadšenců si však představuje jejich návrat a skrze grafické ilustrace vytváří moderní interpretace těchto známých aut. Podívali jsme se na ty nejzajímavější.

AKTUALIZOVÁNO

Je to tady! Kajínek opustil vězení. "Vítej na svobodě," zaznělo na uvítanou

/VIDEO, FOTOGALERIE/- Doživotně odsouzený vrah Jiří Kajínek se dočkal. Dnes o půl dvanácté byla odeslána podepsaná milost prezidentem Milošem Zemanem na Ministerstvo spravedlnosti k dalšímu vyřízení. Krátce po půl druhé pak vyšel branou na svobodu. "Vítej na svobodě," křičeli přítomní na evidentně dojatého muže. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies