VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zubačka do Krkonoš na sv. Václava vyjela naposled

Kořenov – Zubačka do Krkonoš na sv. Václava vyjela naposledy, zimu stráví vlak v železničním depu v Turnově. Ukončení sezony na unikátní ozubnicové trati z Tanvaldu do Harrachova, která letos oslavila 110 let od svého zprovoznění, přilákalo stovky lidí. Rozloučit se přišel i Krakonoš.

30.9.2012
SDÍLEJ:

Nostalgickým jízdám na zubačce je pro letošek konec.Foto: Deník/Petr Šimr

Teď už budou na trase do Harrachova jezdit jen pravidelné vlaky, na nostalgické jízdy historickými vozy si budou muset milovníci železnice počkat do příštího léta.

„Sezona byla dobrá, i když občas naše plány zhatilo trochu počasí. To loni jsme na něj měli větší kliku. Lidí jsme ale určitě přepravili víc, přesná čísla budeme znát až za pár dní," řekl ředitel Železniční společnosti Tanvald Petr Prokeš.

Poprvé letos vyjel historický vlak i do sousedního Polska, i když jen při červencových oslavách 110. výročí. „V budoucnu bychom rádi jezdili do Polska s historickými vlaky častěji, je to ale velmi náročné jak po organizační stránce, tak po té finanční," dodal.

Provoz na ozubnicové trati z Tanvaldu do Harrachova začal v roce 1902 a o 90 let později byla železnice vyhlášena kulturní památkou. Na dvanáctikilometrové trati jsou tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje. Ta pomáhá lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile.

Spojnice mezi Jizerskými horami a Krkonošemi je nejstrmější železniční tratí v zemi a v posledních letech se stala vyhledávanou turistickou atrakcí. Historii zubačky přibližuje i muzeum, které vybudovala parta nadšenců z železniční společnosti v nevyužívaných prostorách kořenovského nádraží.

I když se provoz historických vlaků zastaví, nadšenci z Železniční společnosti Tanvald se přes zimu nudit nebudou. „Motorový vůz, který jezdí v čele zubačky, potřebuje nějaké úpravy a opravy. Musíme také vyřídit spoustu administrativních věcí, na které v létě nebyl čas, a připravit projekty do evropských nebo norských fondů," řekl Prokeš.

Železniční společnost by ráda zrekonstruovala objekt bývalé výtopny na nádraží v Kořenově, z něhož už dnes zůstalo jen torzo. Vzniknout by v něm mělo depo a vlastně další část muzea. Projekt za deset až 12 milionů korun však bez dotací není možné uskutečnit, dodal Prokeš.

Autor: ČTK

30.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Napadení seniora.
6

Mladý cizinec zkopal seniora na zastávce. Nechtěl se nechat okrást

František Rajtoral
AKTUALIZUJEME
1 10

Smutná zpráva. Fotbalista Rajtoral spáchal sebevraždu

Severokorejci: Jsme připraveni potopit americké lodě

Pchjongjang se dnes nechal slyšet, že je připraven potopit americkou loď, která demonstruje svoji vojenskou sílu u korejských břehů. K americké letadlové lodi u břehů Severní Korey se včera připojily dvě japonské, kvůli cvičení v západním Pacifiku. Japonsko má v Asii druhou největší ozbrojenou flotilu, hned po Číně.

Nelegální tunningový sraz: policie musela zasahovat

Kvílení pneumatik, řev trápených motorů a hlasitá muzika. V Mladé Boleslavi, na parkovišti marketů Obi a Albert v ulici Na Radouči, si dali nenahlášený sraz příznivci tunningu, aby se navzájem pochlubili svými vyšperkovanými vozy. 

AKTUALIZOVÁNO

Dobrá zpráva pro Pardubice: Hokejová extraliga je zachráněna

Obrovská radost, vyprodaná hala na nohou, potlesk na otevřené scéně. Tak končil poslední zápas hokejistů Dynama v sezoně. V posledním utkání baráže porazili Jihlavu a odvrátili hrozbu pádu do první ligy. Takže nejvyšší hokejová soutěž je zachráněna!

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Ze třiaosmdesátihektarového statku v Mistříně na Hodonínsku se museli přestěhovat za jeden den. V roce 1951 jim ho totiž vzali komunisté při akci Kulak. Při ní zabavovali majetek všem velkým statkářům, aby vytvořili státní hospodářství. „Bylo nás devět. Vojáci nás převezli na samotu u Jestřabice na Kroměřížsku, která měla jen jednu místnost," vzpomíná šestaosmdesátiletá Eliška Kolečkářová na dobu, kdy jí bylo osmnáct let. Jejího otce letos hodonínský okresní soud rehabilitoval a očistil jeho jméno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies