Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zubačka do Krkonoš na sv. Václava vyjela naposled

Kořenov – Zubačka do Krkonoš na sv. Václava vyjela naposledy, zimu stráví vlak v železničním depu v Turnově. Ukončení sezony na unikátní ozubnicové trati z Tanvaldu do Harrachova, která letos oslavila 110 let od svého zprovoznění, přilákalo stovky lidí. Rozloučit se přišel i Krakonoš.

30.9.2012
SDÍLEJ:

Nostalgickým jízdám na zubačce je pro letošek konec.Foto: Deník/Petr Šimr

Teď už budou na trase do Harrachova jezdit jen pravidelné vlaky, na nostalgické jízdy historickými vozy si budou muset milovníci železnice počkat do příštího léta.

„Sezona byla dobrá, i když občas naše plány zhatilo trochu počasí. To loni jsme na něj měli větší kliku. Lidí jsme ale určitě přepravili víc, přesná čísla budeme znát až za pár dní," řekl ředitel Železniční společnosti Tanvald Petr Prokeš.

Poprvé letos vyjel historický vlak i do sousedního Polska, i když jen při červencových oslavách 110. výročí. „V budoucnu bychom rádi jezdili do Polska s historickými vlaky častěji, je to ale velmi náročné jak po organizační stránce, tak po té finanční," dodal.

Provoz na ozubnicové trati z Tanvaldu do Harrachova začal v roce 1902 a o 90 let později byla železnice vyhlášena kulturní památkou. Na dvanáctikilometrové trati jsou tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje. Ta pomáhá lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile.

Spojnice mezi Jizerskými horami a Krkonošemi je nejstrmější železniční tratí v zemi a v posledních letech se stala vyhledávanou turistickou atrakcí. Historii zubačky přibližuje i muzeum, které vybudovala parta nadšenců z železniční společnosti v nevyužívaných prostorách kořenovského nádraží.

I když se provoz historických vlaků zastaví, nadšenci z Železniční společnosti Tanvald se přes zimu nudit nebudou. „Motorový vůz, který jezdí v čele zubačky, potřebuje nějaké úpravy a opravy. Musíme také vyřídit spoustu administrativních věcí, na které v létě nebyl čas, a připravit projekty do evropských nebo norských fondů," řekl Prokeš.

Železniční společnost by ráda zrekonstruovala objekt bývalé výtopny na nádraží v Kořenově, z něhož už dnes zůstalo jen torzo. Vzniknout by v něm mělo depo a vlastně další část muzea. Projekt za deset až 12 milionů korun však bez dotací není možné uskutečnit, dodal Prokeš.

Autor: ČTK

30.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
13

Vánoční dárky z e-shopu. Dejte si pozor na termíny dodání i obchodní podmínky

Ilustrační foto.
10

E-recept už spolkl miliardu. Víc, než přiznává stát, tvrdí expert

Dolínek vs. Černochová a žehnání azylu: prohlédněte si nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 16. října 2017.

Ťok připustil zavedení režijek i v soukromých vlacích

Čelní střet o režijní jízdenky na dráze mezi ministerstvem dopravy a železničními odbory se odsunul na povolební týden, ačkoliv první schůzka obou stran byla plánována už na týden minulý.

Španělsko zatýká strůjce katalánského referenda. Do vazby jdou dva separatisté

Španělské úřady dnes zatkly dva z hlavních strůjců katalánského referenda. Jordi Sánchez, který stál v čele separatistické strany Katalánské národní shromáždění (ANC), a Jordi Cuixart vůdce organizace Omnium Cultural, byli dnes zatčeni. Důvodem jejich vazby má být pobuřování. Informoval o tom server BBC.

Chanov opět trápí štěnice. Radnice celé sídliště proti hmyzu vystříká

Město Most chce vyhubit štěnice a šváby v devíti panelových domech. Hmyz opakovaně zamořuje i další lokality v okresu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení