Na prevenci k praktickému lékaři chodí v průměru třetina dospělých, prevenci u gynekologa absolvuje polovina žen. Pozvánky by podle lékařů mohly účast zvýšit. Potvrdil to i projekt cíleného zvaní, v němž zdravotní pojišťovny posílaly pozvánky na screening rakoviny tlustého střeva, prsu a čípku děložního těm svým pojištěncům, kteří na prevenci nebyli.

Z průzkumu zaměřeného na elektronickou komunikaci mezi lékařem a pacientem rovněž vyplynulo, že více než 80 procent dotázaných by využilo službu elektronického vyřízení receptů, poukazů nebo žádanek na odborná vyšetření. Tuto možnost pacienti sice už mají, jen málo lékařů jí využívá. Pouze na elektronický recept je k dostání například léčebné konopí.

„Tato řešení již na českém trhu existují, lidé tak nemusejí chodit osobně za lékařem, ušetří čas strávený v čekárně i na cestě k němu," připomněla Lenka Volfová ze společnosti CGM. Největší část dotázaných, 88 procent, by v elektronické podobě využila poukaz na vyšetření u specialisty, 87 procent recept na užívaný lék a 87 procent žádanku na laboratorní vyšetření.

Pokud by tyto služby byly placené, uhradilo by je bez problému devět procent respondentů. Téměř polovina není v tomto směru rozhodnuta a záleželo by podle nich na konkrétních okolnostech poskytované služby.

Průzkum také potvrdil, že většina lidí stále dává přednost telefonické domluvě s lékařem. Pokud by však lékař nabízel možnost elektronického objednání, volily by ji dvě třetiny dotázaných.

Součástí průzkumu byly také otázky související se spokojeností s kvalitou personálu a vybavením zdravotnického zařízení. S ochotou a vstřícností personálu u praktického lékaře bylo spokojeno 89 procent lidí a 64 procent s odborným zdravotnickým vybavením ordinací, jako EKG či ultrazvuk.