Ceny bytů vytrvale rostou, úroky hypoték se zvyšují. Od příštího roku dokonce poskočí, protože reforma veřejných financí ruší daňovou úlevu, kterou dosud výnosy z hypotečních zástavních listů mají. Kdo chce nový byt, přesto nemusí zoufat. I za soustavného zdražování je možné ušetřit. Lépe řečeno – neplatit víc, než je nutné. Nechcete-li vyhazovat peníze oknem, musíte si pospíšit. Právě teď totiž můžete ušetřit jak při shánění bytu, tak při shánění peněz na jeho zaplacení.

Jak ušetřit?

Od 1. ledna příštího roku se zvyšuje DPHna koupi bytu z pěti na devět procent. Byt, který dnes stojí 2,1 milionu korun, bude o osmdesát tisíc dražší. To není zanedbatelná částka, za osmdesát tisíc korun se dá pořídit slušná kuchyň nebo ložnice. Vyšší DPHse můžete vyhnout, zaplatíte-li byt ještě letos. Jako zálohu. Je jedno, zda se do koupeného bytu nastěhujete hned nebo třeba až za dva roky. Uzavřete-li smlouvu a cenu uhradíte ještě letos, zaplatíte jen pětiprocentní DPH a nikdy v budoucnu nebudete daň doplácet.

Máto dva háčky. Byt, který budete kupovat, musí být rozestavěný. Stačí alespoň vykopané základy budoucího domu. Ideální je tedy podívat se, zda se v lokalitě, v níž byste chtěli bydlet, právě teď staví. Pokud nemáte vyhlédnuté konkrétní místo, kde byste chtěli bydlet, ale chcete bydlet co nejdříve, pak se při nedělní procházce rozhlédněte, kde se staví. Na informační tabuli u staveniště obvykle bývá jméno a telefonní spojení na developera, tedy firmu, která stavbu zařizuje. Telefonicky pak můžete zjistit, zda má ještě nějaké byty volné – a zda je schopen přijmout stoprocentní zálohu.

To je druhý háček. Obvykle se totiž DPH platí až v době převodu nemovitosti, tedy při zápisu bytu a nového majitele do katastru nemovitostí. A účtuje se sazba, která je v tom okamžiku platná. V roce 2008 to bude devět procent. Pokud budou developer nebo realitní kancelář schopni vystavit doklad o „úhradě zálohy“, ne o úhradě kupní ceny, zaplatíte jen pětiprocentní DPH, protože není potřeba čekat až na zápis v katastru nemovitostí.

Kde hledat?

V Praze jsou nyní v nabídce stovky bytů, u nichž lze zaplatit kupní cenu jako zálohu, tedy s nižší DPH. Několik desítek jich má na prodej firma Ekospol, stovky bytů mají v nabídce firmy Central Group, Lexxus a Finep. Slušný výběr nových i starších bytů v celé republice najdete na www.hledej-reality.cz, kde nabídky umísťují realitní kanceláře a nově i na serveru www.bezrealitky.cz, kde byty nabízejí přímo jejich majitelé a kupec tak ušetří na poplatcích realitnímu makléři.

Jen opatrně

Přestože je třeba spěchat, neznamená to, že byste neměli být opatrní. Statisíce korun nevydáváte každý den a byt budete užívat hodně dlouhou dobu, ne-li celý život. Pokud byt ještě nestojí a developer slibuje, že ještě letos začne stavět, chtějte vidět stavební povolení a doklad o tom, že pozemek, kde má bytový dům stát, je majetkem developera. Pokud se vám místo papíru dostane třeba ujištění, že pozemek je pronajatý na 99 let nebo že stavební povolení už čeká jen na podpis starosty, pak hledejte jinou firmu. Teoreticky je možné, že smlouva o pronájmu pozemku nemá žádnou kličku, která by za deset let majiteli dovolila pronájem ukončit, protože tam někdo chce postavit výnosnější supermarket, stejně tak je teoreticky možné, že dotyčný stavební úřad někdy povolení vydá. Praktické zkušenosti to ale nepotvrzují. Ostatně, developer na vás bude chtít zálohu a vydávat reálné peníze za jakýsi příslib je hodně naivní.

Na co nedat

Zajímejte se i o pověst developera. Jaké byty, kde a za jak dlouho postavil. A není od věci zajít se tam podívat a pohovořit s majiteli bytů – kolik měli kolaudačních závad, jak dlouho se závady odstraňovaly, co všechno museli platit nad rámec smlouvy. Pověst firmy nikdy neposuzujte podle reklamy. Tvrdí-li někdo, že je jedničkou na trhu, je to argument pro firmu v soutěži s jinými firmami, ne argument pro klienta. V čem je jedničkou? Tím, že nejvíc vydělává? Že má nejvíc klientů? To vám nepomůže, až budete seškrabovat v bytě plíseň kvůli chybám „jedničky na trhu“. Tvrdí-li firma v televizi, kolik bytů už prodala a jak je dobrá, uvědomte si, že tu reklamu – pokud se stanete jejím klientem – zaplatíte vy. Smyslem reklamy je přilákat zákazníky. Musí-li firma na každém druhém plakátě halasit do světa, jak úspěšně své byty prodává, pak o její úspěšnosti lze s úspěchem pochybovat. Dobré byty v dobré lokalitě se prakticky prodávají samy, polovina bytů v takovém projektu bývá obsazená dřív, než dům dostane střechu.