VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na zahradu patří chodník!

Přemýšlíte o zvelebení své zahrady, ještě než na ni vtrhne léto? A co se pustit třeba do výstavby chodníku?

6.5.2007
SDÍLEJ:

PŘÍJEMNÉ POSEZENÍ. Atmosféru vytváří s okolím sladěná dlažba.Foto: Wienerberger – TERCA Klinker

Zahrada tvoří nedílnou součást bydlení, a tak bychom k ní měli proto přistupovat. Péče, kterou jí věnujeme, se rozhodně vyplatí. V případě výstavby chodníku musíme být obzvláště pečliví, protože se stane trvalou součástí místa, kde žijeme, a měl by ho nejen krášlit, ale také splňovat všechny naše nároky na jeho užitné vlastnosti.

Na co bychom měli hledět při výběru vhodného materiálu na chodník?

 

1. Elegance spočívá v jednoduchosti. V praxi se vyplatí nekombinovat příliš různorodé materiály, ale použít spojení pouze dvou až tří spolu ladících prvků (např. keramická dlažba, dřevo, kámen).

2. Pokud nepřipravuje návrh „přestavby“ specializovaný architekt, je dobré počkat s rozvržením zákoutí a cestiček na zimu, kdy jsou stromy a keře bez listí a nebrání výhledu.

3. Při výběru dlažby je nutné brát zřetel na to, že každý materiál bývá určen na jiné použití. Některé materiály se více hodí pro méně namáhané plochy; pro parkoviště apod. existují dlažby zátěžové.

 

Aby chodník vydržel

Aby se po chodníku mohly procházet i další generace, vyplatí se dát při výběru materiálu přednost kvalitě. K základním kritériím proto patří mrazuvzdornost, nenáročnost na údržbu, odolnost proti zimnímu solení a další zátěži. Stejně tak je nutné při pokládání respektovat technologii doporučenou výrobcem a výstavbu složitějších prostor raději svěřit profesionálům.

Vysokou kvalitu a dlouhou užitnou hodnotu bez vysokých nároků na údržbu nabízejí třeba keramické dlažby. Dlažby jsou páleny ze speciálních druhů hlíny při vysokých teplotách až ke slinování. Díky použité technologii nemají téměř žádné póry. To zaručuje jejich stálobarevnost, vysokou odolnost jak proti mrazu a ná- slednému zimnímu solení, tak proti chemické a mechanické zátěži.

Dlažby lze pořídit v mnoha rozměrech a široké škále barevných tónů od červenohnědé přes okrovou až po žlutou. Vybrat si lze i mezi podobou zátěžová či zahradní. K dispozici jsou i různé povrchové varianty – hladká, drsná a soft, podle vybraného typu dlažby.

Keramická dlažba se vyrábí výpalem ze speciální hlíny, a to při vysoké teplotě (až 1100 °C) až ke slinování. Díky této technologii dobře snáší mechanickou i chemickou zátěž a je vysoce odolná proti povětrnostním vlivům. Barva zvonivek vzniká vyhořením materiálů obsažených v hlíně, přičemž slabé kolísání barvy je přírodním jevem, který dodává výrobkům téměř historický patinovaný vhled.

Kombinováním barevných odstínů (červená – světlá, tmavá, melírovaná) lze v dlažbě vytvářet grafi cké prvky. Vlivem minerálů obsažených v materiálu však ani stejný typ dlažby nemusí mít naprosto totožný odstín. Proto se při pokládání větších ploch doporučuje používat dlažbu minimálně ze tří palet najednou. Dlouholetou praxí je ověřeno, že tento postup umožňuje dosáhnout rovnoměrný barevný vzhled celé plochy a předejít vzniku ostrých barevných rozhraní mezi možnými odstíny stejné barvy.

Jak na položení dlažby?

Položení dlažby není technicky náročné. Zvládne ji vyskládat každý šikovnější kutil, ale pověřit lze pochopitelně i odborníka. Dlažba se ukládá do pískového nebo maltového lože, u venkovních ploch se upřednostňuje spíše pískový podklad.

Prvním krokem pro vznik chodníku či pojezdových ploch je výkop, do nějž se klade nosná, respektive mrazuvzdorná vrstva z drceného kameniva nebo případně štěrkopísku v potřebné tloušťce.

Pro pochozí a pojezdné plochy je třeba zvolit různé tloušťky podkladních vrstev. Vše je nutné dostatečně zhutnit. Teprve na tento důkladný základ poté přijde písek, do kterého se dlažba klade.

Kompletně uložená a vyspárovaná plocha se na závěr zamete a znovu zhutní. Nakonec je vhodné hotovou dlažbu polít jemným proudem vody, který vplaví písek do spár a zároveň smyje z dlažby nečistoty. Pro zaručený vzhled se vyplatí používat výhradně písky, případně speciální malty bez rozpustných solí a jiných výkvětotvorných příměsí.

Dlažbu je možné klást také na vyzrálé betonové plochy do flexibilních lepidel a spárovat fl exibilními spárovacími maltami určenými pro širokou spáru.

Pro dosažení ideálního vzhledu i snadného spárování u keramických dlažeb činí optimální šířka spáry 5–10mm. Obrubníky chodníků či celkové ukončení ploch z keramických dlažeb do betonového lože se provádí „naplocho“ nebo „nastojato“ dle potřeb investora či návrhu architekta.

Samotná plocha může mít některou z klasických vazeb – rybinovou, parketovou, běhounovou nebo loktovou. TERCU i TERCU Klinker je možné pro vytvoření oblouků či atypických způsobů vyskládání také řezat, takže konečná podoba terasy či chodníku záleží jen na fantazii jejího tvůrce.

6.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Zeman
69 7

Chováš se jako svině, vzkázal Zeman Sobotkovi

Výšková budova v Londýně po ničivém požáru.
AKTUALIZOVÁNO
3 30

Požár v Grenfell Tower způsobila lednička, potvrdila policie

Premiér Sobotka vyzval prezidenta Macrona: Zvyšujte platy v České republice

V Bruselu se dnes dopoledne odehrála důležitá schůzka mezi francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem a státy Visegrádské skupiny. Setkání navrhl už před dvoudenním summitem EU v Bruselu Emmanuel Macron a jak předpokládal, hlavním tématem měla být politika přerozdělování uprchlíků a odpor střední Evropy k povinným kvótám. Toto téma však nakonec zcela zapadlo. Maďarsko, Polsko, Slovensko a v neposlední řadě i Česko vyložily na stůl zcela jiné karty.

AUTOMIX.CZ

Policie v nesnázích: kuriózní nehody strážců zákona

/FOTOGALERIE/ Na vozech mají heslo Pomáhat a chránit, nicméně i oni potřebují občas pomoc. Vidět policejní auto - ať státní či obecní policie - v nesnázích je sice trochu nezvyklé, ale občas k tomu dojde.

Třímetrový byt za 50 tisíc eur. Ceny pařížských nemovitostí letí raketově vzhůru

Honba Britů za životem v Evropské unii, která jim za dva roky zavře dveře, se neprojevuje jenom v mnohonásobném zvýšení žádostí o občanství v některé z unijních zemí. Britové začínají nakupovat nemovitosti a bohaté země EU z toho začínají profitovat. Francie v první řadě.

Německé automobilky se bojí tvrdého brexitu, ohroženy jsou tisíce míst

Takzvaný tvrdý brexit ohrozí 18 tisíc pracovních míst v německém automobilovém průmyslu. Podle analytiků Deloitte vozidla pro britské spotřebitele výrazně prodraží, což by mohlo mít za následek pokles prodeje automobilů až o pětinu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies