VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vegetariánství - jíst jen rostliny není zdravé

Možná už jste to také zažili. Zatímco se marně pokoušíte shodit pár kil, vaši sousedé hubnou před očima. Stali se totiž vegetariány. Vychvalují vám přednosti rostlinné stravy, vyjmenují deset receptů na úžasné saláty a navrch přihodí, kolika nemocem díky tomu předejdou.

17.4.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv

Ještě než se rozhodnete zkusit to také, zjistěte si, co vám možná zapomněli říct. „Nedostatek bílkovin, vitaminů, železa, únava organismu a podvýživa,“ vyjmenovává nejdůležitější rizika MUDr. Jana Čepová, primářka Ústavu klinické biochemie a patobiochemie FN Motol. Jedním dechem však dodává: „přijmout některé principy vegetariánství by našemu uzeniny milujícímu národu rozhodně prospělo.“ Využijte sílu rostlinné stravy a proměňte svůj jídelníček k lepšímu, aniž byste museli navždy zapomenout na bůček a steaky.

Tělu svědčí mírný hlad

Jak říká paní primářka: „Od vegetariánů se opravdu můžeme leccos přiučit. Stačí se podívat do tabulek, a hned zjistíte, jak veliké nedostatky máme v příjmu vlákniny nebo jak málo míváme na talíři mořské plody a ryby. Takový Španěl jich sní týdně tři a půl deka, my jen tři a půl gramu! A pak se divíme, proč je u nás tak vysoký výskyt rakoviny tlustého střeva, infarktu a podobných ,radostí‘.“ Na otázku, zda je řešením vegetariánství, však kroutí MUDr. Čepová odmítavě hlavou a vypráví o případu desetiletého chlapce, který skončil v její ordinaci s vážnými zdravotními problémy poté, co rodina přešla na rostlinnou stravu. „Naše trávení je nastaveno na stravovací zvyklosti našich předků z dob mamutů. Když se podařilo nějakého ulovit, jedli jsme maso a byli sytí. Když se to ale nepodařilo, živili jsme se kořínky, bobulemi a klíčky a měli hlad. Našemu tělu stav mírného hladu i kombinování masa a ,kořínků‘ vyhovuje dodnes,“ vysvětluje primářka, ale nezapomíná také varovat, „stejně jako pouhá rostlinná strava nedělá našemu trávení dobře ani přejídání mastnými výrobky a sladkostmi.“

Jak by měl podle primářky Čepové tedy vypadat ideální jídelníček? „Poučil by se na tom, co se osvědčuje vegetariánům, ale rozhodně by neopomíjel kvalitní maso,“ říká. Kdo to se svým zdravím i štíhlou linií myslí vážně, může se inspirovat sedmi pravidly, které jsme pro vás s paní doktorkou sestavili:

  • Omezte uzeniny. Našemu tělu nepřinášejí nic víc než riziko rakoviny tlustého střeva, mozkové mrtvice a infarktu myokardu.
  • Přidejte ryby a mořské plody. Kromě toho, že jsou chutné, obsahují také mnoho bílkovin a vitaminu D. A ten nám chybí stále víc. Vždyť kdo má čas trávit dny na slunci, jehož záření je hlavním zdrojem „déčka“.
  • Jezte kvalitní maso. Pro naši psychickou pohodu i vytváření obranných látek potřebujeme bílkoviny. Ty se skládají z aminokyselin, z nichž ty esenciální naše tělo vyrobit neumí a musí se tedy spoléhat na to, že mu je dodáme ze stravy. Nejvíce a nejlépe využitelných bílkovin se nachází v mase. Proto je pro nás tolik důležité.
  • 3+2 zeleniny a ovoce. Vegetariáni na rostlinách staví svůj jídelníček, ostatním „postačí“, když sní denně 3 porce (po 100 g) zeleniny a 2 porce ovoce. Dodržujete to?
  • Zařaďte klíčky. Mungo, naklíčená slunečnice či obiloviny obsahují ohromné množství vitaminů a mnoho minerálních látek. Proč, to je nasnadě. Klíček je zásobárnou síly, z níž vzniká budoucí rostlina. Přidejte je do salátu nebo jogurtu, osmažené k dušené zelenině nebo krátce povařené na chléb s tvarohem.
  • Neopomíjejte luštěniny. Na talíři bychom je měli mít alespoň dvakrát týdně, což u nás dodržuje jen málokdo. Pokud vám nechutnají jako příloha, přidávejte je do jiných jídel – vcelku do salátů, leča či guláše nebo mleté třeba do karbanátků
  • Oříšky a semínka. Rychle se tráví, mají dost bílkovin, v para ořeších je hodně selenu a třeba dýňová semínka jsou výborným zdrojem zinku. Jenže… Ořechy jsou hodně tučné, mnohdy tučnější než maso, takže pozor, abyste to s nimi nepřeháněli.
  • 17.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
    SDÍLEJ:

    DOPORUČENÉ ČLÁNKY

    Ilustrační fotografie.

    Akademici odmítají děkana. Opisoval

    Předseda ČSSD Bohuslav Sobotka
    1 10

    Analytici: Když ČSSD zvýší daně, lidé budou podvádět

    AKTUALIZOVÁNO

    Labe v Pardubicích vyplavilo mrtvolu ženy

    Řeka Labe v Pardubicích vyplavila ve čtvrtek ráno mrtvé tělo. Voda mohla mrtvou ženu přivést z Labe či Chrudimky. Policie pátrá po totožnosti.

    Nový objev! Planety kousek od Země mohou být plné života

    Nová soustava má hned sedm planet, navíc tři z nich mohou být obyvatelné. To je objev, který rozhýbal vědecké kruhy.

    DOTYK.CZ

    Chyťte doktora! Nemocnice kupují lékaře už během studia. Nabízí jim i sto tisíc

    Více než třetina špitálů láká adepty medicíny na štědrá stipendia, vyplývá z ankety regionálních redakcí Deníku. Další nemocnice to plánují.

    FOTO: Na Šumavě řádili vlci. Dokázali zabít statného jelena

    Mrtvý jelen, kterého se podařilo najít nedaleko Borových Lad na rozhraní Klatovska a Prachaticka, podle všeho výrazně ovlivní novodobý pohled na vlky na Šumavě. Dosud totiž měli ochránci přírody potvrzené zprávy jen o dvou jedincích, kteří se pohybovali nezávisle na sobě na velkém území. Tohoto jelena ale nejspíše ulovili dva, možná i tři vlci společně.

    Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
    Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
    Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
    VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
    Marketingové podmínky. Cookies