Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vegetariánství - jíst jen rostliny není zdravé

Možná už jste to také zažili. Zatímco se marně pokoušíte shodit pár kil, vaši sousedé hubnou před očima. Stali se totiž vegetariány. Vychvalují vám přednosti rostlinné stravy, vyjmenují deset receptů na úžasné saláty a navrch přihodí, kolika nemocem díky tomu předejdou.

17.4.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv

Ještě než se rozhodnete zkusit to také, zjistěte si, co vám možná zapomněli říct. „Nedostatek bílkovin, vitaminů, železa, únava organismu a podvýživa,“ vyjmenovává nejdůležitější rizika MUDr. Jana Čepová, primářka Ústavu klinické biochemie a patobiochemie FN Motol. Jedním dechem však dodává: „přijmout některé principy vegetariánství by našemu uzeniny milujícímu národu rozhodně prospělo.“ Využijte sílu rostlinné stravy a proměňte svůj jídelníček k lepšímu, aniž byste museli navždy zapomenout na bůček a steaky.

Tělu svědčí mírný hlad

Jak říká paní primářka: „Od vegetariánů se opravdu můžeme leccos přiučit. Stačí se podívat do tabulek, a hned zjistíte, jak veliké nedostatky máme v příjmu vlákniny nebo jak málo míváme na talíři mořské plody a ryby. Takový Španěl jich sní týdně tři a půl deka, my jen tři a půl gramu! A pak se divíme, proč je u nás tak vysoký výskyt rakoviny tlustého střeva, infarktu a podobných ,radostí‘.“ Na otázku, zda je řešením vegetariánství, však kroutí MUDr. Čepová odmítavě hlavou a vypráví o případu desetiletého chlapce, který skončil v její ordinaci s vážnými zdravotními problémy poté, co rodina přešla na rostlinnou stravu. „Naše trávení je nastaveno na stravovací zvyklosti našich předků z dob mamutů. Když se podařilo nějakého ulovit, jedli jsme maso a byli sytí. Když se to ale nepodařilo, živili jsme se kořínky, bobulemi a klíčky a měli hlad. Našemu tělu stav mírného hladu i kombinování masa a ,kořínků‘ vyhovuje dodnes,“ vysvětluje primářka, ale nezapomíná také varovat, „stejně jako pouhá rostlinná strava nedělá našemu trávení dobře ani přejídání mastnými výrobky a sladkostmi.“

Jak by měl podle primářky Čepové tedy vypadat ideální jídelníček? „Poučil by se na tom, co se osvědčuje vegetariánům, ale rozhodně by neopomíjel kvalitní maso,“ říká. Kdo to se svým zdravím i štíhlou linií myslí vážně, může se inspirovat sedmi pravidly, které jsme pro vás s paní doktorkou sestavili:

  • Omezte uzeniny. Našemu tělu nepřinášejí nic víc než riziko rakoviny tlustého střeva, mozkové mrtvice a infarktu myokardu.
  • Přidejte ryby a mořské plody. Kromě toho, že jsou chutné, obsahují také mnoho bílkovin a vitaminu D. A ten nám chybí stále víc. Vždyť kdo má čas trávit dny na slunci, jehož záření je hlavním zdrojem „déčka“.
  • Jezte kvalitní maso. Pro naši psychickou pohodu i vytváření obranných látek potřebujeme bílkoviny. Ty se skládají z aminokyselin, z nichž ty esenciální naše tělo vyrobit neumí a musí se tedy spoléhat na to, že mu je dodáme ze stravy. Nejvíce a nejlépe využitelných bílkovin se nachází v mase. Proto je pro nás tolik důležité.
  • 3+2 zeleniny a ovoce. Vegetariáni na rostlinách staví svůj jídelníček, ostatním „postačí“, když sní denně 3 porce (po 100 g) zeleniny a 2 porce ovoce. Dodržujete to?
  • Zařaďte klíčky. Mungo, naklíčená slunečnice či obiloviny obsahují ohromné množství vitaminů a mnoho minerálních látek. Proč, to je nasnadě. Klíček je zásobárnou síly, z níž vzniká budoucí rostlina. Přidejte je do salátu nebo jogurtu, osmažené k dušené zelenině nebo krátce povařené na chléb s tvarohem.
  • Neopomíjejte luštěniny. Na talíři bychom je měli mít alespoň dvakrát týdně, což u nás dodržuje jen málokdo. Pokud vám nechutnají jako příloha, přidávejte je do jiných jídel – vcelku do salátů, leča či guláše nebo mleté třeba do karbanátků
  • Oříšky a semínka. Rychle se tráví, mají dost bílkovin, v para ořeších je hodně selenu a třeba dýňová semínka jsou výborným zdrojem zinku. Jenže… Ořechy jsou hodně tučné, mnohdy tučnější než maso, takže pozor, abyste to s nimi nepřeháněli.
  • 17.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
    SDÍLEJ:

    DOPORUČENÉ ČLÁNKY

    Lidl
    21

    Lidl otevřel e-shop. Zboží jde objednat ještě dřív, než bude na prodejně

    Ilustrační foto.
    23

    Příliš levné dálnice. Ať to není na úkor kvality, varují odborníci

    Výbuch v kasárnách: munice neměla v administrativní budově co dělat

    Armáda ve čtvrtek potvrdila, že v ubytovně Jugo ve vyškovské vojenské posádce byla munice nelegálně. Při explozi tam v úterý zemřel jeden voják.

    Modelce, která chtěla dobýt svět, hrozí mnohaletý žalář

    Chtěla dobýt modelingový svět, nyní jí však hrozí, že svou krásou bude dlouhé roky ohromovat pouze osazenstvo věznice.

    Dědička ĽOrealu a nejbohatší žena světa zemřela ve věku 94 let

    Ve věku 94 let zemřela francouzská podnikatelka a dědička globální kosmetické značky ĽOreal Liliane Bettencourtová. Oznámila to její dcera. Rodina Bettencourtů, kteří ĽOreal založili, drží v této společnosti dodnes 33 procent.

    Záchranáři v Mexiku stále bojují o životy zavalených

    Mexičtí záchranáři se stále snaží vyprostit zpod zřícených budov přežívající lidi, včetně dětí z Rébsamenovy školy a dále pěti tchajwanských továrních dělníků, u nichž je naděje, že stále zůstávají naživu. Při úterním ničivém zemětřesení zahynulo nejméně 233 lidí, 1900 lidí bylo zraněno.

    Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
    Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
    Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
    VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
    Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení