VYBERTE SI REGION

Dovezte si nové auto. Ušetříte

PRAHA - Automobily koupené v tuzemsku patří k nejdražším v Evropě

4.6.2007 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Profimedia.cz

Ceny nových vozů se v jednotlivých evropských zemích liší až o statisíce korun.
 
A jen málo automobilů je v Česku levnějších než v cizině. Z malých vozů mezi ně patří třeba Toyota Yaris, Renault Clio či Citroen C3, z vyšších kategorií pak například Mazda 5 nebo BMW 320d. Čím dražší automobil, tím je rozdíl oproti Česku větší. U mercedesů za dva tři miliony je rozdíl až čtyři sta tisíc korun.
 
Obecně jsou nejlevnější auta v Maďarsku, Finsku, Řecku. A pro cizince také v Dánsku. Každá země totiž k tovární ceně vozu připočítává různě vysokou daň z přidané hodnoty i další poplatky. Aty jsou pro Dány nejvyšší, od 130 procent u menších vozů stoupají až na více než 200 procent u luxusních aut.
 

Daň je rozhodující


Daň z přidané hodnoty u nových vozů se ale neplatí v zemi nákupu, ale v zemi, kde bude auto přihlášeno do provozu.
 
Když si Dán koupí Opel Corsa, zaplatí v přepočtu (28,30 Kč za euro) 646 tisíc korun. Pokud tentýž vůz koupí v Dánsku Čech a převeze jej do Česka, zaplatí včetně daně 313 tisíc korun. Mimochodem,český dealer by za corsu chtěl 361 tisíc korun.
 
Nové vozy jsou podle evropské definice auta, která ještě nebyla přihlášena do provozu nebo byla koupena do šesti měsíců od prvního uvedení do provozu nebo mají najeto méně než šest tisíc kilometrů. Pokud se takové auto doveze do České republiky, neplatí jeho majitel daň v zemi, kde auto koupil, ale až na finančním úřadě v Česku před přihlášením auta do provozu.

Jiná země i cena

Ani v Česku ale nejsou ceny stejných modelů vždy stejné. Pokud se na trh uvádí nová generace určitého modelu, pak se předchozí generace většinou zlevňuje. Někdy zůstane původní cena zachována, ale prodejci k vozu zdarma přidávají nadstandardní vybavení, jako třeba klimatizaci nebo litá kola. Někdy určitý model zlevňují sami dealeři, například při sloučení autosalonů nebo když potřebují podpořit prodej některého typu. Pak může být stejná škodovka v Ostravě třeba o deset tisíc korun levnější než v Plzni.
 
Zatímco v Česku stojí Škoda Octavia Ambiente 1,6/75kW 474 tisíc korun, v Maďarsku je týž vůz v přepočtu za 377 tisíc a ve Finsku dokonce za 362 tisíce korun. Za menší Škodu Fabia Ambiente 1,2/47kWse v Česku platí 290 tisíc korun, kdežto například v Maďarsku jen 236 tisíc.
 
Minivůz Peugeot 107, vyráběný v továrně TPCAu Kolína, stojí v Česku 279 tisíc. Koupí-li jej Čech ve Finsku, zaplatí včetně české DPH260 tisíc, v Polsku 258 tisíc, v Maďarsku 256 tisíc, v Řecku 246 tisíc a v Dánsku 239 tisíc korun.
 
Rozdíl mezi pořízením tohoto miniauta v Česku a v sousedním Polsku je tedy dvacet tisíc korun v neprospěch českých prodejců.
 
Pětidveřový vůz nižší střední třídy Opel Astra ENJO Z1.4XEP přijde v Česku na 565 tisíc korun. To je o pětadvacet tisíc víc než na Slovensku (540 tisíc korun včetně DPH zaplacené v Česku) a dokonce o padesát tisíc víc než v Německu(515 tisíc korun). Týž vůz z Polska je za 487 tisíc, z Rakouska za 472 tisíc, z Dánska za 449 tisíc a nejlevněji z Maďarska za 428 tisíc korun. Při dovozu z Budapešti tedy Čech ušetří 137 tisíc korun.
 
Při nákupu nového auta tedy lze ušetřit. Je to ale složitější než vybrat si z nabídky nejbližšího českého autosalonu, odkud už člověk může vyjet za volantem nového vozu.

Jsou i problémy


Nejprve potřebujete informace o aktuálních cenách vozů. U některých značek najdete seznamy dealerů a jejich ceny na internetu, většinou stačí po obligátním wwwa tečka zadat název značky, tečku a kód země. Například prodejce škodovek na Slovensku najdete na webu www.skoda-auto.sk, nebo prodejce vozů Hyundai v Polsku na www.hyundai.pl.

U konkrétního prodejce, pokud možno nejblíže českým hranicím, pak vyhledáte model vozu, který vás zajímá, a jeho cenu v tamní měně.

První problém je v tom, že ne každý dealer má přehledný ceník, někdo ceny dokonce úzkostlivě tají. Každý ale uvádí telefonický a e-mailový kontakt a je možné zavolat nebo zaslat dotaz. Není však zaručeno, že dealer odpoví. Určete si, jak vybavený automobil chcete. Pečlivě projděte seznam základní výbavy. Pokud v něm chybí prvky, které chcete, nezapomeňte připočítat jejich ceny, jsou-li uvedeny jako možnosti doplňkové výbavy.

VČesku jsou třeba elektricky ovládaná zpětná zrcátka v základní ceně, v Polsku ale mohou být za příplatek Je běžnou praxí, že některé automobilky výbavu označovanou stejným názvem (například Ambiente) přizpůsobují zvyklostem dané země a oproti vybavení běžnému v Česku může u vozů z jiných zemí něco chybět nebo něco přebývat.

Druhým problémem je přepočet lokální měny kvůli porovnání s cenou českého dealera. Aktuální kurzy lze nalézt na serveru www.kurzy.cz nebo i v některých novinách.

Pokud zjistíte, že cena vybraného modelu v zahraničí je výrazně nižší než v Česku, stojí za to objednat si návštěvu u zahraničního dealera.

 

Co musíte znát, abyste dovezli ze zahraničí nové auto

Rozhodnutí dovézt vůz je jen první krok. Musíte se také rozhodnout, zda celou transakci zařídíte sami.

Můžete se však obrátít na individuálního profesionálního dovozce. Oba způsoby ovšem mají svá pro a proti.

S dovozcem

Dobrý dovozce zná v zahraničí několik dealerů, s nimiž dlouhodobě obchoduje, a proto mu poskytují nejen slevy, ale i rady, kde levně koupit modely, které právě nemají. Vědí, co všechno je potřeba zařídit, vybrané auto do Česka přiveze, zajistí i zaplacení DPH v Česku, technickou prohlídku a kontrolu emisí. Za tyto služby si importér nechá zaplatit, dovoz auta například z Německa přijde na dvacet až třicet tisíc korun, čím blíže českým hranicím, tím méně. Výhodou pro vás je i to, že nemusíte do zahraničí jezdit. Auto dostanete tak, jako byste je kupovali v Česku. Někteří dovozci chtějí zálohy, snažte se ale jejich placení vyhnout.

Individuálního dovozce můžete najít na internetu, stačí zadat heslo „dovoz nových aut“.

Jistým problémem může být, že firma uvedená na internetu už nemusí existovat, nebo její skutečná pověst neodpovídá tomu, co o sobě uvádí. Lepší může být obrátit se na dovozce, kterého vám doporučí – po vlastní zkušenosti – někdo známý.

Potíže můžou nastat i s konkrétním typem vozu.

Většina individuálních importérů totiž dováží dražší auta, na nichž více vydělají. Navíc mají své obchodní kontakty převážně v Německu, Rakousku či Švýcarsku, kde nemusí být požadovaný vůz nejlevnější.

Individuální dovoz


Chcete-li se spolehnout sami na sebe, musíte do zahraničního autosalonu po předchozím telefonickém či e-mailovém objednání dojet. V Polsku, na Slovensku, v Rakousku i Německu se k vám budou chovat jako k místnímu zákazníkovi, výhodou je samozřejmě znalost jazyka. Pak můžete o ceně i smlouvat, stejně jako v Česku. Prodejce ví, jaké dokumenty jsou potřeba, slušný prodejce je připraví a co může, to za vás zařídí. Například převozní poznávací značku, kterou budete potřebovat, chcete-li z autosalonu rovnou odjet.

Spolu s ní potřebujete i krátkodobé povinné ručení. Například v Německu se dá koupit na devět dní. VEvropě se cena včetně dočasného přihlášení převozní značky pohybuje od 70 do 180 eur podle země, v níž auto kupujete.

Prodejce s vámi sepíše kupní smlouvu a vyplní údaje pro garanci. Garanční prohlídku můžete absolvovat kdekoli v ČR, značkový servis by vás neměl odmítnout. Většinou vás neodmítnou ani čeští dealeři provádějící servis, protože místo nízkých marží z prodaných aut je živí tržby za servis.

V ceně vozu by měl být technický průkaz a doklad COC (Certification of Conformity čili prohlášení o shodě). Ten potvrzuje, že koupený model je homologován v zemi EU, a tedy i v Česku. Můžete si také objednat dopravu vozu na návěsu, ceny se pohybují od 11 do 18 korun za kilometr.

V ČR se musíte na finančním úřadu přihlásit k zaplacení DPH, která činí 19 procent z ceny na kupní smlouvě v přepočtu na české koruny. Pak musí vůz projít technickou kontrolou a kontrolou emisí. Za to zaplatíte tisíc až dva tisíce korun, ceny se liší podle místa. Se všemi doklady poté auto registrujete na dopravním odboru městského úřadu, stejně jako byste je koupili v ČR. Pak si zařídíte povinné ručení a můžete začít jezdit.
 
4.6.2007 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Bugatti už prodalo 220 nových Chironů. Kupci na auto mohou čekat i tři roky

Od představení modelu Chiron v březnu letošního roku už automobilka Bugatti našla kupce pro 220 exemplářů tohoto nástupce legendárního Veyronu. Z auta se však zatím raduje jediný zákazník, všichni ostatní ještě musejí čekat.

Zmlátil dvě ženy. Zdržely jej ve prý ve frontě u pokladny

Pardubice - Z výtržnictví obvinila pardubická policie 47letého muže, který měl zmlátit dvě ženy. Jednu vážně zranil.

EET padá na zákazníky, restaurace zdražují

Berounsko - V jaké míře zasahuje nová povinnost elektronické evidence tržeb hospodským do provozu restaurací? Je jim na obtíž, nebo se s ní po sedmi dnech už sžili? Na Berounsku převažují zastánci prvního názoru.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies