VYBERTE SI REGION

Jezděte vlakem levněji

Od června funguje na tratích Českých drah nová koncepce síťových jízdenek, která nabízí výhodnější cestování jak v jednotlivých krajích, tak po celé republice.

7.7.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Eva Kořínková

Pokud jste ochotni místo tradičního požadavku o vydání jízdenky u okénka věnovat trochu práce vyhledání nejlevnějšího řešení, lze na jízdném po železnici slušně ušetřit. Například za cestu z Prahy do Ostravy a zpět (nebo naopak) zaplatíte při použití běžné jízdenky ve 2. třídě osobního vlaku bez možných slev 564 Kč. Se síťovou jízdenkou zaplatíte paušál 390 Kč, a můžete do Ostravy také.

Pokud vás cestuje více, třeba pět, můžete zaplatit 2820 Kč za běžné jízdenky, nebo získat skupinovou slevu. Nebo si pořídit síťovou jízdenku za 780 Kč, na kterou pět cestujících může jezdit po ČR celý den bez ohledu na vzdálenost.

Dlouhé cesty

U kratších vzdáleností se speciální jízdenky (síťové, paušální) vyplatí při cestování zhruba nad 80 kilometrůu výprav „tam+zpět“ (předpokládáme, že asi nikdo už není tak naivní aby cestoval na dvě nejdražší jednosměrné jízdenky, když lze využít zpáteční slevu) a v případě, že cesta povede po různých trasách, kde nelze využít zpáteční jízdenku. Cestujete-li častěji a jste ochotní k větší počáteční investici, je výhodným řešením KMB.

Zkratka znamená takzvanou kilometrickou banku, za kterou zaplatíte 1400 Kč, a můžete s ní najezdit 2000 km. Kilometr cestování po tratích ČD tak vyjde na 70 haléřů (zatímco za nejlevnější jízdenku jakou lze vůbec pořídit, do pásma šest kilometrů zaplatíte 10 Kč, u zpáteční 13 Kč). Navíc je KMB přenosná, a mohou ji tak používat i členové rodiny. Pokud cestujete jen občas, poohlédněte se po speciálních jednodenních jízdenkách.

Vůbec nejlevnější možností, jak cestovat na delší vzdálenosti, je asi jednodenní elektronická jízdenka, kterou dráhy nabízejí pod názvem eliška: vyjde na jednotných 140 Kč a ve vlacích EC, IC a SC platí bez příplatku, a můžete ji (nebo spíše musíte, protože počet těchto zvýhodněných jízdenek je na každý den omezen) koupit v předprodeji, až dva měsíce dopředu. Ovšem má i nepříjemné stránky. Objednává se výhradně přes internet prostřednictvím eShopu ČD, k jejímu pořízení je potřeba být stálým zákazníkem ČD, tedy mít platnou In-kartu/Rail plus v provedení bezkontaktní čipové karty.

E-lišku lze využít jen na některé trasy, obvykle spojující krajská města, a musíte si ji pro každou jednotlivou jízdu vyzvednout (i když s přednostním odbavením bez fronty) u výdeje jízdenek.

Příliš komplikované? Zkuste tedy jinou možnost: síťové jízdenky. Na ty se na rozdíl od elišky dostanete prakticky všude (tedy samozřejmě podle typu, buď po celé ČRnebo v rámci určitého regionu).

Jezdíme v síti

Pro víkendové cesty je ideálním řešením SO+NE. Za 130 Kč lze pořídit síťovou jízdenku, která platí celý den v sobotu nebo neděli ve všech osobních a spěšných vlacích ČD, vlacích dopravních společností OKD Doprava, Viamont a Connex a ve vlacích zahraničních železničních společností v německém, rakouském, slovenském a polském příhraničí. Může na ní cestovat společně až pět pasažérů ve 2. třídě, pokud ovšem maximálně dvěma z nich není více než 15 let. Tedy ideální rodinný lístek. Pokud přidáte 260 Kč, s variantou SONE+ za 390 Kč, můžete celý den o víkendu cestovat i v rychlících a expresech a za příplatek dalších 60 Kč i ve vlacích EC, IC a SC.

Pro cesty do Německa lze využít oběma směry i autobusovou linku Teplice – Drážďany. Dá se však koupit jen v den jízdy.

Síťová jízdenka

Funguje také systém nových síťových jízdenek. Jde vlastně o paušál pro jízdy v rámci určitého území (podrobný přehled je na adrese www.cdrail.cz). V rámci krajů fungují celodenní jízdenky REGIONet– za 130 Kč pro jednoho cestujícího nebo za 260 Kč pro dva až pět spolucestujících bez ohledu na jejich věk pro ve vlacích 2. třídy. V rychlících, expresech a ve vlacích EC, IC a SC tyto jízdenky neplatí, a to ani s příplatkem či místenkou.

Na rozdíl od SONE+se dají zakoupit na kdykoli i v předprodeji až dva měsíce předem. ČDNet je obdobou REGIONetu pro celou ČR. Jeden cestující zaplatí 390 Kč, skupina dvou až pěti osob 780 Kč a v průběhu jednoho dne mohou cestovat ve druhé třídě všech osobních i spěšných vlaků, rychlíků a expresů zcela libovolně po ČR. Pokud byste chtěli využít vlaky EuroCity a InterCity, tato jízdenka to umožňuje, musíte však investovat ještě 60 Kč do takzvaného síťového příplatku za každého cestujícího (pozor, ve vlacích kategorie SuperCity je potřeba si ještě dokoupit místenku), a pak už můžete celý příslušný den jezdit i těmito vlaky bez nutnosti platit za každý z nich zvlášť další příplatky.

7.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

předseda představenstva OSA Roman Strejček
3

OSA utřela nos. Poplatky o 50 procent neporostou

Automatické sněhové řetězy Gecko.

VIDEO: Automatické sněhové řetězy. Nový vynález pochází z Česka

Nový prezident? Nebude to tak černé, říkají krajani

Washington – Od Trumpova prezidentství si americký Čech Daniel Sidzina slibuje snadnější podnikání, pokud jde například o jednání s úřady či výši daní. „Černé to určitě nebude. To se říká vždycky, říkalo se to i za Obamy," řekl Sidzina, který je v USA od konce 90. let a provozuje tu restauraci Bistro Bohem.

Muž se snažil přebrodit řeku. Zabil ho krokodýl

Sedmačtyřicetiletého muže zabil krokodýl na severu Austrálie, když se muž společně se dvěma ženami snažil přebrodit řeku. Informovala o tom agentura AP s odvoláním na místní policii.

Ze zavaleného hotelu v Itálii vytáhli další čtyři živé lidi

Z trosek lavinou zasypaného hotelu ve střední Itálii záchranáři v noci na dnešek vyprostili další čtyři živé lidi, což zvyšuje počet zachráněných na devět. Informovala o tom dnes italská záchranná služba. Pět lidí bylo vyproštěno už v pátek. Lavina na hotel, v němž bylo kolem 30 lidí, spadla ve středu krátce po zemětřesení, které zasáhlo střední Itálii.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies