VYBERTE SI REGION

Zákazníci by se měli soudit

„Největším problémem na straně zákazníků i prodejců zůstává neznalost práv a povinností,“ říká v rozhovoru pro Deník mluvčí Sdružení ochrany spotřebitelů (SOS) Ivana Picková.

3.3.2008 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Archiv Deníku

Podle mluvčí SOS zahraniční obchodní společnosti, které působí na českém trhu, přispěly ke kultivaci vztahů mezi zákazníkem a prodejcem jen minimálně.

Jaké jsou nejčastější chyby spotřebitelů?

Odpověď by se dá rozdělit na dvě části – chyby při nakupování nebo uzavírání smlouvy odílo a chyby při reklamaci čidomáhání se svých práv, když vznikne problém.

Při nakupování zdaleka ne všichni spotřebitelé čtou popisky na obalech výrobků, nezajímají se o jejich složení amnohdy se nechávají hlavně nalákat na cenu.

I když stoupá stále počet těch, kteří už vědí, že párky za 40 korun za kilo vsobě maso neobsahují, stále mnozí z nich doufají, že to není pravda, že mají prostě štěstí na nějakou slevovou akci vynikajících párků.

Při uzavírání smluv mnoho lidí vůbec nečte, k čemu se zavazují, někteří dokonce ani smlouvu nepovažují za nutnou. Zapomínají na zlaté pravidlo, že „co je psáno, to je dáno“. Což platí jak při ušití šatů, tak při rekonstrukci koupelny.

A co se týče reklamací, musím říci, že situace je lepší než před zhruba pěti lety, ale stále hodně spotřebitelů nezná ani svá základní práva ajsou tak snadno manipulovatelní ze strany nepoctivých obchodníků.

Jaké jsou nejčastější prohřešky prodejců?

Řada obchodníků nezná dobře základní legislativní normy, ať už je to zákon o ochraně spotřebitele, občanský zákoník, nebo zákon o cenách. A tak například tvrdí spotřebitelům, že právo na výměnu zboží nemají při třetí stejné vadě, že cena uvedená na výrobku „vakci“ platila včera, ale dnes už ne, zamítají reklamaci, ikdyž je evidentní, že právo je na straně spotřebitele a podobně. Dobře vědí, že málokterý český spotřebitel se půjde soudit.

Nebojte se soudů

Jaká je obecně v Česku vymahatelnost práv spotřebitelů?

To je hodně složitá otázka a bez statistiky se na ni těžko odpovídá. Navíc k nám do poraden přicházejí spotřebitelé, kteří mají nějaký problém, takže vůbec nevíme o těch, kteří svou reklamaci vyřídili bez problémů.

Nicméně víme, že málokterý spotřebitel se jde soudit vokamžiku, kdy mu prodejce reklamaci zamítne. Ale jsou takové případy, například ubot, kdy spotřebitelé – alespoň podle nám dostupných informací – jsou úspěšní.

Měl by začít fungovat systém mimosoudního řešení takových sporů, výrazně by to pomohlo jak spotřebitelům, tak kultivaci trhu.

V jakém sortimentu nebo typu prodeje je z pohledu spotřebitele nejvíc problémů?

Dlouhá léta měli spotřebitelé nejvíce problémy s botami, ale už loni byly signály, že stoupají problémy s elektronikou, mobilními telefony a domácími spotřebiči. To jsou v současné době oblasti, kde se spotřebitelé nejčastěji setkávají sproblémy jak v kvalitě, tak při vyřizování reklamací.
Co se týče služeb, tak mimo jiné stoupá počet stížností voblasti finančních služeb.

Nejen Čína

Asi nejčastější jsou problémy se zbožím z Číny. Alespoň to tak vychází ve statistice varovného systému unie RAPEX. Na co si mají lidé dávat největší pozor?

Netvrdila bych, že nejčastější jsou problémy se zbožím z Číny, museli bychom mít statistiku, kolik ho na náš trh přichází a kolik z toho jsou problémové věci. Je ovšem pravda, a to je na pováženou, že stoupá počet nebezpečných výrobků, které z té oblasti přicházejí, hlavně hraček. A to je fakt, který se týká nejen České republiky, ale celé Evropské unie. Ta se snaží donutit Čínu, aby víc dbala na kontrolu používaných surovin.

Na druhou stranu světové firmy, které ivČíně nechávají vyrábět zboží (vzpomeňte na Mattel snebezpečnými hračkami), by samozřejmě měly víc dbát na to, aby jejich značka byla garantem bezpečnosti.

Těžko kontrolovatelné jsou také nejrůznější spotřebitelské soutěže. Je u nich něco, na co by si lidé měli dát pozor?

Někdy jsou takové soutěže opravdu soutěže jen podle jména. Firmy slibují hory doly za to, že jim necháte osobní údaje aněco si koupíte.

Právě v této oblasti se často setkáváme s požadavkem: „Zavolejte a máte 200–300 či 400 tisíc korun,“ přičemž cena minuty hovoru bývá kolem 90 korun apo deseti minutách hovor úplně vypadne nebo se člověk dozví, že tentokrát bohužel.

Je potřeba vážit poskytnutí osobních údajů anevěřit tomu, že jsme vyhráli, když jsme se žádné soutěže nezúčastnili. A vždy pečlivě číst obchodní podmínky dané „soutěže“.

Co už v současnosti ve vztahu spotřebitele a prodejce není problém?

Zákazník má možnosti jak si vybrat poctivého prodejce. Mohlo by se zdát, že složitější situace bude v malých obcích, kde je jedna prodejna. Tam jsou však většinou vztahy tak těsné, že si majitel obchodu nedovolí jednat nekorektně vůči sousedům, s nimiž dlouhá léta žije.

Kde získávat informace? V loňském roce se Sdružení ochrany spotřebitelů zabývalo více než 40 000 podnětů od spotřebitelů, což je ve srovnání s rokem 2006 nárůst o zhruba pět tisíc podnětů.Nejčastěji se lidé na SOS obracejí prostřednictvím on-line poradny na www.spotrebitele.info a přes operativní linku SOS na čísle 900 080 808, která má tarif osm korun za minutu hovoru. Linka je sice zpoplatněna, ale je k dispozici každý všední den od 8 do 17 hodin. K dispozici jsou také krajské poradny SOS, jejichž seznam přinášíme uvnitř přílohy.Rady je možné čerpat také v časopise Test či v SOS magazínu.
Osm nejčastějších prohřešků prodejců.Při reklamaci musí mít spotřebitel výrobek v originálním obalu.
Nemusí, obal není součástí výrobku.
Spotřebitel také musí při reklamaci předložit jak paragon, tak záruční list.
Spotřebitel pouze musí prokázat, kdy a co v prodejně koupil. K tomu může použít jak paragon, tak záruční list nebo také výpis z platební karty.
Na vyřízení reklamace může být více než 30 dní.
Ne, pokud se prodejce se zákazníkem nedohodne. Jestliže obchodník zákonem stanovenou lhůtu 30 dní nedodrží, má zákazník právo buď na nový výrobek, nebo na odstoupení od smlouvy.
Ani při třetí stejné vadě nemá spotřebitel právo na odstoupení od smlouvy.
Má, stejně jako při výskytu čtvrté různé. Může volit mezi novým výrobkem, nebo odstoupením od smlouvy.
Prodejci na reklamních zájezdech klamou spotřebitele tvrzeními, jak výhodný nákup mohou udělat.
Velmi často se jedná o předražené zboží a silný psychologický nátlak ze strany prodávajících.
Zboží nabízené v akci je výhodné.
Někdy stačí vzít kalkulačku, abyste viděli, že nákup tak výhodný není.
Nabídky 2+1, nebo dva za cenu jednoho.
Někdy stačí vzít kalkulačku, abyste viděli, že nákup tak výhodný není.
Reklamaci zamítají i v případě, že evidentně má spotřebitel pravdu.
Vědí, že jen málokdo se půjde soudit.
Sedm nejčastějších omylů českých spotřebitelů.Zboží mohu vrátit druhý (třetí, pátý) den po koupi.
Není to pravda, právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodu má spotřebitel jen při nákupech pomocí prostředků komunikace na dálku či mimo prostory obvyklé k podnikání.
Na zboží platí jen šestiměsíční záruka.
Už několik let – od ledna 2002 – platí na spotřební zboží dvouletá záruční doba.
Záruka se vztahuje na všechno.
I na straně spotřebitelů se najdou jedinci, kteří jednají spekulativně a domáhají se kladného vyřízení reklamace, i když je evidentní, že zboží opotřebili. A na opotřebení se záruka nevztahuje.
Na pokladně účtovaná cena je správná, i když na regálu byla jiná.
Naopak, platí cena uvedená v okamžiku nabídky (tedy na regále).
Potraviny po uplynutí data spotřeby se mohou prodávat se slevou.
Ne, takové potraviny se v obchodě prodávat nesmějí.
Všechno, co jako čokoláda vypadá, také čokoláda je.
Není to pravda, to platí zvlášť teď před Velikonocemi. Řada figurek jsou pouze čokoládové náhražky, pozor na to.
I za nízkou cenu mohu dostat kvalitu.
To je velmi častý omyl, platí především u potravin, protože tam se v současné době velmi často uplatňují náhražky, třeba u masných výrobků. Nikdo nemůže přeci předpokládat, že salám za pouhých 39 korun za kilogram byl vyroben z čistého masa.


Autor: Přemysl Souček

3.3.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světa

Historický moment. V neděli 11. prosince 2016 se pro pravidelný provoz otevře Gotthardský železniční tunel. V jeho případě se podařilo něco neskutečného – stavitelé dodrželi rozpočet schválený už na počátku 90. let.

Jídlo zdražuje. Kvůli EET to není, tvrdí Babiš

Praha – Doby, kdy se ceny skoro nehýbaly a inflace byla téměř na nule, minuly. Drahota roste a nová data Českého statistického úřadu to potvrzují. V listopadu byla inflace meziročně vyšší o 1,5 procenta, v říjnu to bylo meziročně „jen" 0,8 procenta.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies