VYBERTE SI REGION

Jak postupovat při reklamaci

Záruka se týká závad, které jste nezavinili používáním. Zákonná záruční lhůta platí ivpřípadě, že jste výrobek koupili v rámci slevy nebo ve výprodeji.Výjimku představují případy, kdy prodejce poskytl slevu právě kvůli závadě výrobku. Pokud naopak výrobce prodloužil záruční lhůtu nad zákonný rámec, může její rozsah po uplynutí dvou let změnit. Tuto informaci však musí kupujícímu sdělit předem.

3.3.2008 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Profimedia

Podle Sdružení obrany spotřebitelů může zákazník nárok na reklamaci prokázat paragonem, vpřípadě jeho ztráty také záručním listem. Může posloužit i výpis z účtu při platbě kartou nebo písemné čestné prohlášení. Zákon sice nestanovuje zákazníkovi povinnost paragon uchovat, ale zároveň záleží na prodejci, jestli uzná ostatní způsoby prokázání nároku na reklamaci. SOS proto doporučuje paragony důsledně uchovat.

Obal mít nemusíte

Při maloobchodním nákupu je také podle SOS možné reklamovat zboží bez originálního obalu.
Prodávající nemůže kupujícímu odebrat paragon. Jeho originál nechte vždy u sebe.

Reklamaci můžete uplatnit po celou dobu provozu dané prodejny. Po celou provozní dobu totiž musí být přítomen pracovník, který je odpovědný za vyřizování reklamací.

Partnerem pro vyřizování reklamace je vždy prodávající. Má tedy konečné slovo při rozhodování o jejím vyřízení. Reklamaci můžete uplatnit vprovozovně, kde jste věc zakoupili, v sídle podnikání dané firmy nebo v jiné provozovně téže firmy s podobným sortimentem.

Jestliže reklamaci uplatníte do šesti měsíců od zakoupení, můžete se rozhodnout, zda chcete věc opravit, nebo vyměnit. Reklamujete-li po šesti měsících, musí prodejce výrobek opravit zdarma – jestli je vada opravitelná – výměnu můžete požadovat, jen jestli to není vzhledem k povaze věci neúměrné.

Výměna či vrácení

V případě, že je vada neopravitelná, můžete se rozhodnout, zda chcete výměnu, nebo vrácení peněz.
Pokud se vady vyskytují více nebo opakovaně, můžete chtít své peníze zpět.

Když místo reklamované věci dostane spotřebitel novou, nebo dojde k výměně její části, začíná na věc nebo její konkrétní část běžet nová záruční lhůta. Reklamaci musí prodejce vyřídit do 30 dnů. Jestliže tuto lhůtu překročí, má kupující právo na výměnu věci nebo vrácení peněz.
Za vyřízení reklamace se považuje předání věci po opravě nebo její výměně. Stejný význam má její zamítnutí, případně vrácení peněz. Záruční doba výrobku se prodlužuje odobu vyřizování reklamace.

Reklamační protokol pečlivě přečtěte včetně drobného písma. Jinak byste mohli nechtěně podepsat třeba souhlas s delší lhůtou pro vyřízení.
Při uznání reklamace vám musí prodávající uhradit související náklady, například jízdné či poštovné. Musíte na ně ovšem mít doklad. Za zamítnutou reklamaci nesmí prodejce žádat jakýkoli poplatek. Kdyby to zkusil, obraťte se na Českou obchodní inspekci (ČOI).


Autor: Přemysl Souček

3.3.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hlavní třídy se zcela promění, Praha dá na jejich obnovu miliardu

Praha /INFOGRAFIKA/ - Během dvou let se velké třídy v metropoli zcela promění. Začnou rekonstrukce čtyř ulic, které dostanou úplně novou podobu. Vše vyjde na více než miliardu korun.

AKTUALIZOVÁNO

V kauze Key Investments soud uložil tři až pět let vězení

Praha - Bývalí členové představenstva společnosti Key Investments (KI) mají jít na tři až pět let do vězení za pochybné spravování peněz klientů firmy, při němž vznikla škoda nejméně 873,7 milionu korun. Rozhodl o tom dnes pražský městský soud. Rozsudek není pravomocný, lze se proti němu odvolat.

Agresivní pes v Zábřehu napadl už čtvrté zvíře, skončil v útulku

Zábřeh – Policisté se zabývají případem nebezpečného křížence stafordšírského teriéra, který v Zábřehu napadl několik psů i lidí. Poslední incident se stal zkraje týdne poblíž husitského kostela u areálu bývalých kasáren, kde staford zaútočil na dalšího psa. Toho majitelka právě venčila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies