VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sezonní slevy jsou vyšší a je jich víc než vloni

Výprodeje a sezonní slevy snižují ceny zboží někdy i na desetinu. Zákazník však může na základě slev koupit někdy i nepotřebné zboží, zejména když slepě podlehne reklamě. Poradíme vám, jak se vyznat v jejich spleti.

25.8.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Alena Kiedroňová

Letní slevy v tomto roce snížily ceny některého sezonního zboží až o 90 procent. Především letní sortiment týkající se vybavení domu, bytu a zahrady, ale také textil či sportovní zboží zlevnily řetězce o mnoho procent.

Výprodeje letního zboží, které zahájili obchodníci letos už na začátku června, pokračují v různé podobě i v průběhu srpna. V září se potom plynně přelijí do podzimních slev.

Tiskový mluvčí Sdružení na obranu spotřebitelů (SOS) Jan Mišurec říká, že doba, ve které na letní výprodeje čekaly tisíce zákazníků, už minula: „V současné době probíhají slevy takřka neustále, letní výprodeje už v rámci celého spotřebitelského roku nejsou ničím výjimečným.“

Podle Zdeňka Skály z agentury Incoma, která se strategiím obchodníků a preferencím jejich zákazníků dlouhodobě věnuje, jsou slevy, ať už letní, zimní či podzimní, stále účinným marketingovým nástrojem: „Jen málokdo se vyloženě nestará o výprodeje – takových odmítačů výprodejů je mezi nakupujícími jen něco přes pět procent.

Naprostou většinu veřejnosti slevové akce tak či onak ovlivňují. Není tu však přímá souvislost s nynější krizí. Ze slev a vůbec nízkých cen se stal standardní marketingový nástroj.“ Význam velkých slev však hospodářská krize podtrhuje minimálně v jednom ohledu. Lidé kvůli ní obecně méně utrácejí a v obchodech zbývá více zboží, od kterého je třeba vyčistit sklady (to byl a stále je hlavní účel sezonních zlevnění). Sezonní výprodeje tak letos probíhají v ještě větším rozsahu než jiné roky.

Triky nevymizely

„Klesající poptávka vyvolá reakci obchodníků, ti budou zlevňovat dříve a výrazněji tak, aby alespoň přilákali o něco více zákazníků, než by jinak do obchodů přišlo,“ osvětluje marketingovou strategii obchodů analytik firmy Patria David Marek.

Někteří maloobchodníci navíc zlevňují výprodejové zboží opakovaně. Společnost Retail Info, která má na starosti web www.akcniceny.cz, upozorňuje například na slevy elektroniky. Tu si v posledních letech lidé zvykli kupovat kvůli nižším cenám přes internet, letos v létě jsou však některé značky ve velkých obchodních řetězcích levnější.

SOS slovy svého mluvčího Jana Mišurce varuje před nekalými triky některých obchodníků v souvislosti se slevami. Občas se například snaží s odůvodněním vysoké slevy zkrátit záruční dobu.

Někteří prodejci využívají výprodejů také k tomu, aby ve slevě prodali i prakticky neprodejné zboží, které se nevyplatí kupovat ani za sníženou cenu. „SOS by v této souvislosti rádo varovalo spotřebitele, aby se pod dojmem slevy nenechali zviklat k nákupu zboží, které vlastně nepotřebují,“ říká Jan Mišurec.

„90 %“ nestačí

Obchodníci se snaží zákazníka přitáhnout na vizuálně co nejatraktivnější cenovou nabídku. „Sleva 90 %“ přitáhne mimoděk oko každého potenciálního zákazníka.

Takové označení však nestačí. Prodávající je ze zákona povinen zlevněné zboží označit jak původní cenou, tak cenou novou. Jen tak se může zákazník správně rozhodnout, zda o zlevněné zboží stojí. Obchodník, který nevystaví zboží s cenami „před“ a „po“ slevě, riskuje pokutu.

Další poměrně častý nešvar objeví zákazník až při placení. Pokud si vybral zboží z letáku na základě inzerované snížené ceny, často až na účtence zjistí, že mu pokladní namarkoval nesníženou sazbu. Prodavač občas argumentuje, že ještě nestačil vyměnit kódy na všech prodávaných předmětech a podobně. Zákon však mluví jasně: cena, s níž byl spotřebitel seznámen při výběru zboží, musí být také účtována. V opačném případě žádejte nápravu.

Pozor na slevy

Výprodej ani sleva nezkracují záruční dobu (s výjimkou poškozeného zboží: záruka pak neplatí na konkrétní uvedenou vadu).
U zboží inzerovaného jako zlevněné musí být zveřejněny obě ceny: před slevou a po ní.
Pozor u pokladny – zkontrolujte si, zda obchod protiprávně neúčtoval původní, vyšší cenu.

Autor: Martina Šrámková

25.8.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Smrtelná dopravní nehoda motorkáře na Jablonecku. Stala se 29. května v Kokoníně¨.
3

V Kokoníně zemřel motorkář, nezvládl předjíždějí osobního auta

Několik policejních zásahových jednotech zasahovalo v pondělí v podvečer v českolipském hypermarketu Albert na sídlišti Lada.
AKTUALIZOVÁNO
10

V České Lípě v Albertu se údajně střílelo

AKTUALIZOVÁNO

RECENZE: Terorista z Rammstein se na pódiu odpálil

Praha /FOTOGALERIE/ - V pražské Eden Areně se 28. května uskutečnil první z letošních koncertů skupiny Rammstein.

DOTYK.CZ

29. květen 1985. Den, kdy anglická zvěř zardousila fotbal

Ta tragédie byla nevyhnutelná. V Bruselu, na Heysel Stadionu, se před finále fotbalového poháru mezi Liverpoolem a Juventusem Turín sešlo příliš výbušných ingrediencí. Desetitisíce zpitých chuligánů, nože, střelné zbraně, zchátralý a drolící se stadion, stupidní systém prodeje lístků, v podstatě nulová přítomnost policie. Byla to jatka zbytečná, ale poučná.  

Tatra Trucks zmodernizuje armádní děla. Obrana za ně zaplatí přes miliardu

Samohybné houfnice Dana pro českou armádu zmodernizuje kopřivnická firma Tatra Trucks. Ministerstvo obrany za zakázku zaplatí 1,27 miliardy korun. Zrenovováno bude 33 děl. Zakázkou se v blízké době bude zabývat vláda. Smlouvu by ministerstvo chtělo podepsat v září.

AKTUALIZOVÁNO

Odstartovaly dotace na dešťovou vodu. Zájem je obrovský

Během prvních dvou hodin od otevření nového dotačního programu Dešťovka přijal stát přes 800 žádostí za zhruba 39,5 milionu korun. Je to zhruba 40 procent celkového rozpočtu programu, ve kterém chce stát přerozdělit 100 milionů korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies