VYBERTE SI REGION

Sezonní slevy jsou vyšší a je jich víc než vloni

Výprodeje a sezonní slevy snižují ceny zboží někdy i na desetinu. Zákazník však může na základě slev koupit někdy i nepotřebné zboží, zejména když slepě podlehne reklamě. Poradíme vám, jak se vyznat v jejich spleti.

25.8.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Alena Kiedroňová

Letní slevy v tomto roce snížily ceny některého sezonního zboží až o 90 procent. Především letní sortiment týkající se vybavení domu, bytu a zahrady, ale také textil či sportovní zboží zlevnily řetězce o mnoho procent.

Výprodeje letního zboží, které zahájili obchodníci letos už na začátku června, pokračují v různé podobě i v průběhu srpna. V září se potom plynně přelijí do podzimních slev.

Tiskový mluvčí Sdružení na obranu spotřebitelů (SOS) Jan Mišurec říká, že doba, ve které na letní výprodeje čekaly tisíce zákazníků, už minula: „V současné době probíhají slevy takřka neustále, letní výprodeje už v rámci celého spotřebitelského roku nejsou ničím výjimečným.“

Podle Zdeňka Skály z agentury Incoma, která se strategiím obchodníků a preferencím jejich zákazníků dlouhodobě věnuje, jsou slevy, ať už letní, zimní či podzimní, stále účinným marketingovým nástrojem: „Jen málokdo se vyloženě nestará o výprodeje – takových odmítačů výprodejů je mezi nakupujícími jen něco přes pět procent.

Naprostou většinu veřejnosti slevové akce tak či onak ovlivňují. Není tu však přímá souvislost s nynější krizí. Ze slev a vůbec nízkých cen se stal standardní marketingový nástroj.“ Význam velkých slev však hospodářská krize podtrhuje minimálně v jednom ohledu. Lidé kvůli ní obecně méně utrácejí a v obchodech zbývá více zboží, od kterého je třeba vyčistit sklady (to byl a stále je hlavní účel sezonních zlevnění). Sezonní výprodeje tak letos probíhají v ještě větším rozsahu než jiné roky.

Triky nevymizely

„Klesající poptávka vyvolá reakci obchodníků, ti budou zlevňovat dříve a výrazněji tak, aby alespoň přilákali o něco více zákazníků, než by jinak do obchodů přišlo,“ osvětluje marketingovou strategii obchodů analytik firmy Patria David Marek.

Někteří maloobchodníci navíc zlevňují výprodejové zboží opakovaně. Společnost Retail Info, která má na starosti web www.akcniceny.cz, upozorňuje například na slevy elektroniky. Tu si v posledních letech lidé zvykli kupovat kvůli nižším cenám přes internet, letos v létě jsou však některé značky ve velkých obchodních řetězcích levnější.

SOS slovy svého mluvčího Jana Mišurce varuje před nekalými triky některých obchodníků v souvislosti se slevami. Občas se například snaží s odůvodněním vysoké slevy zkrátit záruční dobu.

Někteří prodejci využívají výprodejů také k tomu, aby ve slevě prodali i prakticky neprodejné zboží, které se nevyplatí kupovat ani za sníženou cenu. „SOS by v této souvislosti rádo varovalo spotřebitele, aby se pod dojmem slevy nenechali zviklat k nákupu zboží, které vlastně nepotřebují,“ říká Jan Mišurec.

„90 %“ nestačí

Obchodníci se snaží zákazníka přitáhnout na vizuálně co nejatraktivnější cenovou nabídku. „Sleva 90 %“ přitáhne mimoděk oko každého potenciálního zákazníka.

Takové označení však nestačí. Prodávající je ze zákona povinen zlevněné zboží označit jak původní cenou, tak cenou novou. Jen tak se může zákazník správně rozhodnout, zda o zlevněné zboží stojí. Obchodník, který nevystaví zboží s cenami „před“ a „po“ slevě, riskuje pokutu.

Další poměrně častý nešvar objeví zákazník až při placení. Pokud si vybral zboží z letáku na základě inzerované snížené ceny, často až na účtence zjistí, že mu pokladní namarkoval nesníženou sazbu. Prodavač občas argumentuje, že ještě nestačil vyměnit kódy na všech prodávaných předmětech a podobně. Zákon však mluví jasně: cena, s níž byl spotřebitel seznámen při výběru zboží, musí být také účtována. V opačném případě žádejte nápravu.

Pozor na slevy

Výprodej ani sleva nezkracují záruční dobu (s výjimkou poškozeného zboží: záruka pak neplatí na konkrétní uvedenou vadu).
U zboží inzerovaného jako zlevněné musí být zveřejněny obě ceny: před slevou a po ní.
Pozor u pokladny – zkontrolujte si, zda obchod protiprávně neúčtoval původní, vyšší cenu.

Autor: Martina Šrámková

25.8.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vojenský historický ústav má nově opravenou stíhačku MiG-15

Praha - Vojenský historický ústav (VHÚ) bude moct vystavit nově opravený stíhací bombardér MiG-15. V uplynulých pěti měsících ho zrekonstruovali pracovníci Vojenského technického ústavu (VTÚ). Představitelé VTÚ, VHÚ a ministerstva obrany ve čtvrtek opravený stroj na vojenské základně ve Kbelích představili novinářům.

Rakušan: Hnutí STAN je připraveno soudit se o mandát Drábové

Praha - Hnutí STAN je podle středočeského lídra Víta Rakušana připraveno soudit se o mandát krajské zastupitelky Dany Drábové, pokud by ho někdo napadl. Drábová je totiž předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB), ačkoli podle ministerstva vnitra mohou být zastupiteli jen řadoví státní zaměstnanci. STAN tvrdí, že souběh funkcí je podle zákona možný. I kdyby hnutí u soudu neuspělo, výsledkem bude alespoň precedentní rozhodnutí, které vyjasní současný stav, řekl dnes Rakušan novinářům.

Hasiči přejeli hocha, chvátali k požáru. Policie: Nešťastná náhoda

Krucemburk – Havlíčkobrodští kriminalisté uzavřeli vyšetřování nehody z letošního června, při níž hasiči na závodech dračích lodí v Krucemburku na Havlíčkobrodsku přejeli desetiletého chlapce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies