VYBERTE SI REGION

Automobilky můžou získat peníze na vývoj

Kdyby krize nepřišla, museli bychom ji vytvořit – tuto frázi lze napasovat na řadu firem, které se potřebují vyhnout připravovaným změnám předpisů. Stačí pohrozit, že kvůli krizi propustí lidi – a úředníci Evropské unie měknou. Prim drží automobilky.

25.11.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Vít Šimánek

„Od vlády či od Evropské unie nepotřebujeme žádné dotace. Chceme jen to, aby nás v současném období nezatěžovaly legislativními návrhy, které by pozici automobilového průmyslu ztížily,“ řekl Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu.

Ekologie se nehodí

Za riziková opatření, která automobilový průmysl ohrožují, považují manažeři automobilek hlavně návrh evropské směrnice o prokazování nezávadnosti chemických látek REACH a návrh směrnice o omezování emisí oxidu uhličitého v dopravě.

V Česku se ke škůdcům automobilového průmyslu přidává plánovaný zákaz jízd kamionů v pátek odpoledne, dovoz ojetých aut starších sedmi let, tlaky odborářů na růst mezd a fakt, že vláda odmítá stanovit termín přijetí eura.

Argumenty automobilek podporuje trvalý pokles prodejů nových vozů na západoevropských trzích. Od ledna do října se v Evropě prodalo o tři čtvrtě milionu aut méně než loni – přitom více než čtvrtina této ztráty vznikla během října.

Jen v tomto měsíci prodeje nových aut v Evropě klesly meziročně o 14,5 procenta na 1,134 milionu vozů. V posledních třech letech se měsíční prodeje hlouběji propadly jen jednou, a to letos v srpnu, kdy klesly o 15,7 procenta.

Prodej klesá od jara

Prodeje však trvale klesají od letošního května, nikoli až od poloviny září, kdy pádem americké banky Lehman Brothers globální finanční krize propukla. Prvotní příčinou poklesu prodejů všech vozů jsou jednak jejich vysoké ceny a jednak nízká inovační aktivita automobilek, které jen těžkopádně dokážou přizpůsobit své vozy požadavkům zákazníků.

Bez ohledu na proklamované a skutečné příčiny problémů automobilového průmyslu je faktem, že řada firem omezuje výrobu, uzavírá provozy a propouští lidi.

Německá firma Opel, patřící do amerického koncernu General Motors, omezila výrobu modelů Opel Astra a Opel Zafira v továrně v Bochumi a také produkci malých automobilů Opel Corsa v závodě v Eisenachu.

Podobná opatření plánuje automobilka General Motors ve svých závodech ve Španělsku a Velké Británii. Volvo kvůli oslabení poptávky snižuje výrobu a propouští šest tisíc lidí. Ford chce omezit výrobu v továrně v německém Saarlouis, kde se vyrábějí modely Focus, C-Max a Kuga. Mercedes Benz hodlá snížit výrobu o 35 tisíc vozů.

Škoda vyrobí víc

V České republice může v příštím roce podle odhadů přijít o práci kvůli krizi až deset tisíc ze 125 tisíc zaměstnanců automobilového průmyslu. Letos útlum postihl hlavně mladoboleslavskou Škodovku. Automobilka již oznámila, že výrobu na letošní rok snižuje o 31 tisíc aut. Nedosáhne proto plánované hranice 700 tisíc vozů, ale i tak vyrobí o čtyřicet tisíc aut více než 632 tisíc vozů v loňském roce.

To Škodovce nebrání, aby prosazovala odklad zavedení emisních limitů. Podle návrhu směrnice Evropské komise by od roku 2012 emise oxidu uhličitého u všech vozů jedné značky neměly překročit limit 130 gramů na kilometr jízdy. Tento limit splňují fabie a octavie s dieselovými motory, nikoli však s benzinovými.

Vývoj motorů s nižší spotřebou a tudíž i s nižšími emisemi je drahý. A peníze jsou to, co v současné době evropským automobilkám – nikoli jen Škodovce – chybí. Proto chtějí platnost evropské emisní směrnice oddálit.

Miliardy od vlád

Současně však, s odkazem na krizi a na postup Spojených států, požadují po evropském společenství zajištění výhodných úvěrů ve výši 40 miliard eur – a to právě na vývoj a výrobu automobilů s nižšími emisemi.

Na obranu automobilek je nutné připomenout, že na čtyřech miliardách tun oxidu uhličitého, které ročně vypustí Evropa do ovzduší, se osobní automobily podílejí sedmi procenty a veškerá doprava 17 procenty. Největším znečišťovatelem jsou elektrárny a teplárny s 27 procenty emisí CO2.

Na snižování emisí automobilky dlouhodobě pracují. Výsledkem je skutečnost, že na množství emisí, kterými zatěžovalo životní prostředí jedno auto vyrobené v roce 1970, je potřeba 100 automobilů současné provenience.

Specifikem Česka je zákaz jízd kamionů na českých silnicích v pátek od tří do šesti hodin odpoledne, který prošel vládou a čeká na posvěcení Poslaneckou sněmovnou. Automobilový průmysl, pracující v nepřetržitém režimu, vyčíslil ztráty z pořízení dalších skladů a kamionů na stovky milionů korun ročně.

Tento argument v současné krizi uspěl. Vláda totiž doplnila návrh zákazu takovým množstvím výjimek, že automobilky dopravu v pátek prakticky nepřeruší.

MILAN SAMEK

25.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Ve věku 69 let zemřel kytarista Radim Hladík

Praha -Ve věku 69 let zemřel dnes ráno kytarista Radim Hladík, který mimo jiné stál u zrodu legendární kapely Blue Effect, sdělil to současný zpěvák kapely Honza Křížek. Hladík podlehl následkům fibrózy plic, se kterou bojoval několik let. Sedmdesátiny by oslavil 13. prosince.

Záchranáři našli části těl obětí havárie indonéského letadla

Jakarta - Indonéští záchranáři dnes našli části těl v moři v oblasti, kde v sobotu havarovalo policejní letadlo se 13 osobami na palubě. Oznámil to na tiskové konferenci šéf Indonéské pátrací a záchranné agentury (BASARNAS) s tím, že ostatky pravděpodobných obětí byly nalezeny v místě, kde už vesničané dříve vylovili sedadlo z letadla a vak obsahující mobilní telefon a policejní doklady.

AKTUALIZUJEME

Skvělá Koukalová slaví první letošní triumf. Ovládla stíhací závod!

Östersund /FOTOGALERIE/ - Biatlonistka Gabriela Koukalová vyhrála stíhací závod Světového poháru v Östersundu. Do vedení se dostala už po úvodní střelbě a do cíle dojela o osm sekund před Němkou Laurou Dahlmeierovou. Pořadí v čele SP je opačné, Dahlmeierová vede před Koukalovou o 25 bodů. Eva Puskarčíková skončila ve Švédsku na osmém místě, což je její nejlepší individuální výsledek v SP, Lucie Charvátová byla dvanáctá a Veronika Vítková osmnáctá.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies