VYBERTE SI REGION

Bez povinného ručení vám hrozí dluhy

Pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla kryje riziko škod, které řidič způsobí jinému účastníkovi silničního provozu či dalším osobám. Na škody, které si majitel vozidla způsobí sám a neúmyslně na svém automobilu, se pojištění nevztahuje. Stejně tak pojistka nekryje riziko krádeže vozidla či jeho živelní poškození nebo zničení. Na to je nutné sjednat nepovinné havarijní pojištění.

9.10.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Jan Jašek

V případě, že někdo nemá povinné ručení a vyrazí s autem na silnice, hodně riskuje. Hrozí mu pokuta 20 tisíc korun. Navíc ten, kdo neuzavře pojistku a způsobí vozidlem druhému škodu na zdraví nebo na majetku, bude muset uhradit veškerou škodu z vlastních prostředků.

Největší finanční náhrady přitom nevyplývají z poškození hmotného majetku, ale ze zranění osob. Sem patří hlavně odškodnění za bolest, odškodnění za ztížení společenského uplatnění, tedy v podstatě za trvalé následky úrazu. „Poškozený má mimo jiné možnost požadovat také náhradu za ztrátu na výdělku při pracovní neschopnosti. V součtu pak může jít o statisícové částky,“ varuje Jakub Strnad z České podnikatelské pojišťovny.

Tím však výčet možných náhrad nekončí. Poškození mohou na viníkovi (jeho pojišťovně) požadovat také náhradu po skončení pracovní neschopnosti nebo při invaliditě – tak zvanou rentu. Oběti dopravní nehody také náleží náhrada za ztrátu důchodu. V případě dopravní nehody se smrtelným úrazem zase vzniká nárok na náhradu nákladů spojených s výživou pozůstalých.

Řidiči, kteří nemají uzavřené povinné ručení, také riskují, že místo pojišťovny budou muset uhradit i náklady na léčení zraněné osoby.

Havarijní pojištění

Zatímco u povinného ručení lidé nemusejí uvažovat, zda si ho sjednat, či nikoliv, u havarijní pojistky již ano. Majitelé aut by se ovšem neměli nechat odradit výší pojistného. Přestože se nejedná o nízké částky, měli by ve většině případů smlouvu raději uzavřít.

Vynaložené peníze na havarijní pojištění se motoristům mohou mnohonásobně vrátit. Z povinného ručení se totiž vyplácejí jen škody, které řidič při provozu způsobil někomu jinému. Naproti tomu havarijní pojistka kryje rizika těch škod, které si majitel automobilu neúmyslně způsobí na svém voze sám.

Vedle toho se havarijní pojištění vztahuje i na riziko krádeže vozidla, jeho poškození živelní událostí i na řádění vandalů. Klienti si mohou u své havarijní pojistky zvolit nejrůznější kombinace těchto čtyř základních rizik. Největší zájem je o variantu „all risk“ – tedy pojištění proti všem rizikům současně. Vždy přitom platí, že čím větší rozsah pojistného krytí člověk zvolí, tím víc pak platí na pojistném.

Motoristé, kterým ani havarijní pojistka all risk nestačí, mohou využít ještě četných připojištění, a tím celkové krytí rozšířit o další rizikové události. Nejčastěji jde o pojištění skel (především čelního), úrazové pojištění přepravovaných osob a další.

Jak velkou pojistnou částku motorista zaplatí, záleží také na tom, o jaký automobil se jedná. Výše pojistného je dána především typem a značkou vozidla, jeho pořizovací cenou a v neposlední řadě stářím. Čím starší je vůz, tím je pojistné nižší.

Klient si přitom volí z několika variant spoluúčasti. Čím větší relativní spoluúčasti dá přednost, tím je pro něj pojistné nižší. Má na výběr již od jednoho procenta (nejméně tisíc korun) přibližně do 30 procent (minimálně 30 tisíc korun). Nejčastější spoluúčast je přitom buď pět nebo deset procent (obvykle pět nebo deset tisíc korun).

Výše pojistného se pochopitelně odvíjí i od škály rizik, která si vyberete. Snižují jej slevy a bonusy pro dobré řidiče. Pojišťovny slevují i těm, kteří u nich mají havarijní pojištění i povinné ručení.

PAVEL NEBESKÝ

9.10.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies