VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bez povinného ručení vám hrozí dluhy

Pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla kryje riziko škod, které řidič způsobí jinému účastníkovi silničního provozu či dalším osobám. Na škody, které si majitel vozidla způsobí sám a neúmyslně na svém automobilu, se pojištění nevztahuje. Stejně tak pojistka nekryje riziko krádeže vozidla či jeho živelní poškození nebo zničení. Na to je nutné sjednat nepovinné havarijní pojištění.

9.10.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Jan Jašek

V případě, že někdo nemá povinné ručení a vyrazí s autem na silnice, hodně riskuje. Hrozí mu pokuta 20 tisíc korun. Navíc ten, kdo neuzavře pojistku a způsobí vozidlem druhému škodu na zdraví nebo na majetku, bude muset uhradit veškerou škodu z vlastních prostředků.

Největší finanční náhrady přitom nevyplývají z poškození hmotného majetku, ale ze zranění osob. Sem patří hlavně odškodnění za bolest, odškodnění za ztížení společenského uplatnění, tedy v podstatě za trvalé následky úrazu. „Poškozený má mimo jiné možnost požadovat také náhradu za ztrátu na výdělku při pracovní neschopnosti. V součtu pak může jít o statisícové částky,“ varuje Jakub Strnad z České podnikatelské pojišťovny.

Tím však výčet možných náhrad nekončí. Poškození mohou na viníkovi (jeho pojišťovně) požadovat také náhradu po skončení pracovní neschopnosti nebo při invaliditě – tak zvanou rentu. Oběti dopravní nehody také náleží náhrada za ztrátu důchodu. V případě dopravní nehody se smrtelným úrazem zase vzniká nárok na náhradu nákladů spojených s výživou pozůstalých.

Řidiči, kteří nemají uzavřené povinné ručení, také riskují, že místo pojišťovny budou muset uhradit i náklady na léčení zraněné osoby.

Havarijní pojištění

Zatímco u povinného ručení lidé nemusejí uvažovat, zda si ho sjednat, či nikoliv, u havarijní pojistky již ano. Majitelé aut by se ovšem neměli nechat odradit výší pojistného. Přestože se nejedná o nízké částky, měli by ve většině případů smlouvu raději uzavřít.

Vynaložené peníze na havarijní pojištění se motoristům mohou mnohonásobně vrátit. Z povinného ručení se totiž vyplácejí jen škody, které řidič při provozu způsobil někomu jinému. Naproti tomu havarijní pojistka kryje rizika těch škod, které si majitel automobilu neúmyslně způsobí na svém voze sám.

Vedle toho se havarijní pojištění vztahuje i na riziko krádeže vozidla, jeho poškození živelní událostí i na řádění vandalů. Klienti si mohou u své havarijní pojistky zvolit nejrůznější kombinace těchto čtyř základních rizik. Největší zájem je o variantu „all risk“ – tedy pojištění proti všem rizikům současně. Vždy přitom platí, že čím větší rozsah pojistného krytí člověk zvolí, tím víc pak platí na pojistném.

Motoristé, kterým ani havarijní pojistka all risk nestačí, mohou využít ještě četných připojištění, a tím celkové krytí rozšířit o další rizikové události. Nejčastěji jde o pojištění skel (především čelního), úrazové pojištění přepravovaných osob a další.

Jak velkou pojistnou částku motorista zaplatí, záleží také na tom, o jaký automobil se jedná. Výše pojistného je dána především typem a značkou vozidla, jeho pořizovací cenou a v neposlední řadě stářím. Čím starší je vůz, tím je pojistné nižší.

Klient si přitom volí z několika variant spoluúčasti. Čím větší relativní spoluúčasti dá přednost, tím je pro něj pojistné nižší. Má na výběr již od jednoho procenta (nejméně tisíc korun) přibližně do 30 procent (minimálně 30 tisíc korun). Nejčastější spoluúčast je přitom buď pět nebo deset procent (obvykle pět nebo deset tisíc korun).

Výše pojistného se pochopitelně odvíjí i od škály rizik, která si vyberete. Snižují jej slevy a bonusy pro dobré řidiče. Pojišťovny slevují i těm, kteří u nich mají havarijní pojištění i povinné ručení.

PAVEL NEBESKÝ

9.10.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Věra Jourová.
4 5

Ošizené jídlo za vyšší cenu? Chci s tím skoncovat, říká Věra Jourová

Dennis Russell Davies

Na Pražské jaro po čtvrtstoletí vrací Dennis Russell Davies

Otec zavíral své děti do hladomorny, tvrdí obžaloba. Viní ho z týrání

Dvě nezletilé děti měl sedmačtyřicetiletý otec na Břeclavsku podle obžaloby zavírat do místnosti nazývané hladomorna. Policisté navíc sdělili, že v jeho počítači našli tisíce erotických fotografií s mladými chlapci. Případem se v úterý začal zabývat brněnský krajský soud.

Pohledem Stanislava Šulce: Složitější svět

Týdeník Economist přinesl statistiku teroristických útoků na území západní Evropy a Spojených států amerických. Připomíná, že ačkoli máme dojem permanentního ohrožení, a dokonce si myslíme, že teroristické útoky jsou na denním pořádku, v perspektivě posledních padesáti let je realita trochu jiná.

AUTOMIX.CZ

OBRAZEM: Jak by asi dnes vypadala legendární auta východního bloku?

Po rozpadu východního bloku se mnoho ikonických vozů této éry nedočkalo přímého nástupce. Plno nadšenců si však představuje jejich návrat a skrze grafické ilustrace vytváří moderní interpretace těchto známých aut. Podívali jsme se na ty nejzajímavější.

AKTUALIZOVÁNO

Je to tady! Kajínek opustil vězení. "Vítej na svobodě," zaznělo na uvítanou

/VIDEO, FOTOGALERIE/- Doživotně odsouzený vrah Jiří Kajínek se dočkal. Dnes o půl dvanácté byla odeslána podepsaná milost prezidentem Milošem Zemanem na Ministerstvo spravedlnosti k dalšímu vyřízení. Krátce po půl druhé pak vyšel branou na svobodu. "Vítej na svobodě," křičeli přítomní na evidentně dojatého muže. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies