VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bez povinného ručení vám hrozí dluhy

Pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla kryje riziko škod, které řidič způsobí jinému účastníkovi silničního provozu či dalším osobám. Na škody, které si majitel vozidla způsobí sám a neúmyslně na svém automobilu, se pojištění nevztahuje. Stejně tak pojistka nekryje riziko krádeže vozidla či jeho živelní poškození nebo zničení. Na to je nutné sjednat nepovinné havarijní pojištění.

9.10.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Jan Jašek

V případě, že někdo nemá povinné ručení a vyrazí s autem na silnice, hodně riskuje. Hrozí mu pokuta 20 tisíc korun. Navíc ten, kdo neuzavře pojistku a způsobí vozidlem druhému škodu na zdraví nebo na majetku, bude muset uhradit veškerou škodu z vlastních prostředků.

Největší finanční náhrady přitom nevyplývají z poškození hmotného majetku, ale ze zranění osob. Sem patří hlavně odškodnění za bolest, odškodnění za ztížení společenského uplatnění, tedy v podstatě za trvalé následky úrazu. „Poškozený má mimo jiné možnost požadovat také náhradu za ztrátu na výdělku při pracovní neschopnosti. V součtu pak může jít o statisícové částky,“ varuje Jakub Strnad z České podnikatelské pojišťovny.

Tím však výčet možných náhrad nekončí. Poškození mohou na viníkovi (jeho pojišťovně) požadovat také náhradu po skončení pracovní neschopnosti nebo při invaliditě – tak zvanou rentu. Oběti dopravní nehody také náleží náhrada za ztrátu důchodu. V případě dopravní nehody se smrtelným úrazem zase vzniká nárok na náhradu nákladů spojených s výživou pozůstalých.

Řidiči, kteří nemají uzavřené povinné ručení, také riskují, že místo pojišťovny budou muset uhradit i náklady na léčení zraněné osoby.

Havarijní pojištění

Zatímco u povinného ručení lidé nemusejí uvažovat, zda si ho sjednat, či nikoliv, u havarijní pojistky již ano. Majitelé aut by se ovšem neměli nechat odradit výší pojistného. Přestože se nejedná o nízké částky, měli by ve většině případů smlouvu raději uzavřít.

Vynaložené peníze na havarijní pojištění se motoristům mohou mnohonásobně vrátit. Z povinného ručení se totiž vyplácejí jen škody, které řidič při provozu způsobil někomu jinému. Naproti tomu havarijní pojistka kryje rizika těch škod, které si majitel automobilu neúmyslně způsobí na svém voze sám.

Vedle toho se havarijní pojištění vztahuje i na riziko krádeže vozidla, jeho poškození živelní událostí i na řádění vandalů. Klienti si mohou u své havarijní pojistky zvolit nejrůznější kombinace těchto čtyř základních rizik. Největší zájem je o variantu „all risk“ – tedy pojištění proti všem rizikům současně. Vždy přitom platí, že čím větší rozsah pojistného krytí člověk zvolí, tím víc pak platí na pojistném.

Motoristé, kterým ani havarijní pojistka all risk nestačí, mohou využít ještě četných připojištění, a tím celkové krytí rozšířit o další rizikové události. Nejčastěji jde o pojištění skel (především čelního), úrazové pojištění přepravovaných osob a další.

Jak velkou pojistnou částku motorista zaplatí, záleží také na tom, o jaký automobil se jedná. Výše pojistného je dána především typem a značkou vozidla, jeho pořizovací cenou a v neposlední řadě stářím. Čím starší je vůz, tím je pojistné nižší.

Klient si přitom volí z několika variant spoluúčasti. Čím větší relativní spoluúčasti dá přednost, tím je pro něj pojistné nižší. Má na výběr již od jednoho procenta (nejméně tisíc korun) přibližně do 30 procent (minimálně 30 tisíc korun). Nejčastější spoluúčast je přitom buď pět nebo deset procent (obvykle pět nebo deset tisíc korun).

Výše pojistného se pochopitelně odvíjí i od škály rizik, která si vyberete. Snižují jej slevy a bonusy pro dobré řidiče. Pojišťovny slevují i těm, kteří u nich mají havarijní pojištění i povinné ručení.

PAVEL NEBESKÝ

9.10.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
10

Chyba za miliony. Pojišťovny platily za léky i dvojnásobek

Jan Klička
12

Pohledem Jana Kličky: Akademie českých prezidentů

Úkol pro exekutory: vymoci tolik, jako je čtvrtina státního rozpočtu

/INFOGRAFIKA/- Políčeno mají hlavně na lidi mezi 28 a 47 lety. Těch je mezi dlužníky víc než polovina. Převažují muži.

Stánky ve Znojmě jsou prázdné. Trhovkyně: Nechci se učit novoty kvůli EET

Brambory, cibuli, jablka nebo třeba česnek od místních prodejců si mohli obyvatelé Znojma donedávna koupit na stáncích na Masarykově náměstí. Zhruba desítka prodejců zde nabízela zboží každé dopoledne vždy od pondělí do soboty. Nyní zůstala prodejní místa opuštěná, i když na konci března již vždy trhovci bývali na svých místech.

Legendy vzpomínají na derby: Vítězství 5:0, prohry i plný dům

Včera tomu bylo na den přesně 121 let, kdy se proti sobě poprvé postavili fotbalisté Sparty a Slavie. Nikdo tehdy ještě netušil, že se zrodila největší fotbalová tradice a zároveň také rivalita na našem území. Od 29. března roku 1896 se bitva dvou nesmiřitelných soupeřů odehrála již téměř třísetkrát. Pokračování s pořadovým číslem 287 je na programu v Edenu již tuto neděli.

Poslední rozloučení s loutkoherečkou Helenou Štáchovou, "maminkou" Hurvínka

Ve velké obřadní síni strašnického krematoria v Praze se dnes rodina, přátelé a veřejnost rozloučí s ředitelkou Divadla Spejbla a Hurvínka Helenou Štáchovou. Loutkoherečka, scenáristka, režisérka a dabérka zemřela po těžké nemoci 22. března ve věku 72 let.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies