VYBERTE SI REGION

Charitě můžete přispět i svými vědomostmi

Nechcete dávat své peníze v pouličních sbírkách? Složenkou nebo bankovním převodem se vám to zdá složité? Existují i jiné způsoby, jak podat pomocnou ruku.

25.8.2008
SDÍLEJ:

Nákup upomínkových předmětů je jedním ze způsobů, jak můžete podpořit charitativní projekt.Foto: Deník/Vlastimil Leška

Ne každý může přispívat penězi do nejrůznějších sbírek na podporu toho či onoho bohulibého záměru. Zejména obyvatelé větších měst se s výzvami k finanční podpoře setkávají velmi často: na náměstí stojí kamelot časopisu Nový prostor, o kus dál vybírají středoškoláci na nadační fond Bílá pastelka, který pomáhá nevidomým, na výpadovce je billboard konta Pomozte dětem, každý rok jim mládež nabízí žluté kvítky, jejichž koupí přispějí na boj s rakovinou, děti ze základních škol zase prodávají srdíčka při Srdíčkovém dni a v lednu je Tříkrálová sbírka… Pokračovat bychom mohli dlouho.

Dát každému není v možnostech běžné peněženky. K tomu se navíc při prodejních sbírkách nevrací peníze nazpět. Dát málo je leckomu trapné. Takže je nakonec jednodušší nedat nic. Ovšem potom – aspoň v některých z nás – zahlodá svědomí.

Darujte svůj čas

Naštěstí existují i jiné možnosti, než vložení mincí do nějaké kasičky. „Řada dobře míněných charitativních projektů není úspěšná, protože jejich protagonisté neumí získávat peníze nebo s nimi efektivně zacházet,“ konstatuje mluvčí společnosti Siemens Petr Sedláček. „Pro lidi činné v této oblasti proto pořádáme zdarma různá školení, která jim mají v jejich práci pomoci,“ přibližuje jeden z možných způsobů podpory.

Stejně prospěšnou službu ovšem může poskytnout každý, kdo něco umí. Nejen velká firma. Stačí se zeptat. Někdo najde uplatnění jako mistr v chráněné dílně, kam bude docházet třeba jednou týdně. Další může nabídnout vedení účetnictví a někdo zůstane u toho, že prostory konkrétní neziskové (charitativní) organizace vymaluje, až to bude potřeba. A nemusí na to ani kupovat barvy. Vlastně stačí říct: „Umím tohle a tohle a to pro vás zadarmo udělám“.

Například pro vzdělávací a informační centrum Neziskovky.cz na tomto principu zadarmo pracuje agentura Qanda, která mu poskytuje služby PR.

„Ten, kdo se nechá delegovat do správních orgánů dobročinných organizací a nepobírá za tuto činnost žádné peníze, dělá také charitu. A vlastně na té nejvyšší úrovni, protože kromě investovaného času s funkcí přebírá i osobní zodpovědnost,“ ukazuje další možnost ředitel Neziskovek.cz Marek Šedivý.

Peníze jsou podle jeho názoru sice tím, co tyto organizace potřebují nejvíc – jejich získání je nakonec důvodem jejich vzniku – ovšem pracovní síla zdarma či osobní dovednost nebo kontakty jsou prakticky stejně důležité.

„Češi na rozdíl například od Američanů se stále nějak stydí přiznat, že se v charitě angažují,“ stýská si Marek Šedivý. „Když u nás někdo v hospodě kamarádům u piva řekne, že dal třeba deset tisíc na charitu, je ve společnosti trochu za blázna. V USA by mu kamarádi koupili panáka,“ přibližuje tuzemské vnímání ředitel Neziskovek.cz.

Dávejte na řešení

„Nedávejte peníze na problém, dávejte peníze na jeho řešení,“ řekl již v roce 2002 prezident Komunitní nadace Sillicon Valey, Peter de Courcy Hero při své návštěvě ČR. Měl tím na mysli, že je lepší věnovat peníze na program konkrétní charitativní organizace, než je dát někomu jen tak na ulici. Nikdy totiž nevíte, jak s nimi obdarovaný naloží.

To potvrzuje i Marek Šedivý. „Když dáte hotové peníze bezdomovci, je docela vysoká pravděpodobnost, že je propije. Organizace by za ně však s jistotou alkohol nenakoupila.“ Stejný princip platí u všech podobných darů. Kromě toho nevíte, když obdarujete například slepce s nastaveným talířkem, zda o dvě ulice dál nestojí jiný nevidomý, jehož situace je ještě horší.

Neziskové organizace se naproti tomu snaží zlepšit životní situaci všech, kteří se na ni obrátí.

Sbírky vedou

„Podle našich zkušeností Čechům nejvíc vyhovuje věnovat peníze prostřednictvím sbírek. Ať už těch klasických s pokladničkou na ulici nebo prostřednictvím dárcovských textových zpráv DMS,“ konstatuje ředitel Neziskovek.cz.

Podle jeho zkušeností se nejsnadněji scházejí peníze na odstraňování následků živelných pohrom. Další místa v pomyslném žebříku zaujímají děti, zvířata, některé kategorie postižených a také ekologie.

„Podstatně komplikovanější je však získávání peněz na projekty týkající se méně medializovaných typů postižení, například nevidomých či neslyšících, nebo některých málo známých handicapů. Získávání prostředků pro seniorské projekty také není žádný med. Na okraji zájmu dárcovské veřejnosti jsou pak bezdomovci a narkomani,“ vypočítává Marek Šedivý.

Ten, kdo se chce rozhodnout, komu věnovat své pravidelné příspěvky nebo jednorázově větší sumu, a nechce své peníze vyhodit z okna, by měl investovat něco času. O přízeň dárců se uchází dlouhá řada nadací a nadačních fondů, veřejně prospěšných společností a občanských sdružení.
Kromě občanského sdružení mají ostatní typy organizací povinnost vydávat výroční zprávu. Ta obsahuje prakticky všechny informace potřebné k rozhodnutí „dát či nedat“. Zjistíte z ní, kolik peněz a odkud organizace získala a kolik peněz a na co věnovala.

Pro tyto organizace také platí podstatně přísnější legislativa, než je tomu u občanských sdružení. Ta jsou však nejvhodnější pro jednorázové akce, často místního charakteru. Po splnění svého účelu také mohou podstatně snadněji ukončit činnost.

Nadace a nadační fondy získané peníze dále rozdělují (ať již formou příspěvků, nebo nákupem potřebných pomůcek). Obecně prospěšné společnosti a občanská sdružení se získanými penězi přímo hospodaří.

„Prohlédněte si internetové stránky organizace, která vzbudila váš zájem, a podívejte se, kolik toho o sobě uvádí. Čím méně se toho dozvíte, tím byste měli být s případným darem opatrnější,“ upozorňuje Marek Šedivý. „Další informace a hlavně osobní dojem můžete získat po telefonu,“ dodává.
Obecně by se potenciální dárce měl zajímat o účel vzniku organizace, dobu jejího trvání, výčet partnerů a dárců (u občanského sdružení také členů), soupis aktivit, reference a samozřejmě o ekonomické informace. Dárce může být anonymní.

„Při prohlížení výročních zpráv můžete s překvapením zjistit, jak jsou některé společnosti neefektivní. Poměr mezi tím, kolik peněz získaly, kolik spotřebovaly a kolik nakonec skutečně věnovaly, je v některých případech bohužel opravdu zarážející,“ dodává mluvčí firmy Siemens Petr Sedláček.

Autor: Přemysl Souček

25.8.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Politici nechápou, co je věda, jak funguje, říká nositel Nobelovy ceny za fyziku

Brno - Vědci se musí místo výzkumu věnovat papírování, kritizoval nositel Nobelovy ceny za fyziku Claude Cohen-Tannou-dji. „Moje děti se věnují vědě také a tráví šedesát procent času sepisováním zpráv," řekl ve čtvrtek fyzik publiku na VUT v Brně.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Na pohádky se o Vánocích dívá 83 procent Čechů

Praha - Na pohádky se během Vánoc dívá v televizi 83 procent Čechů. Třetina lidí kvůli návštěvám ale televizní program nestíhá. Vyplývá to z průzkumu agentury ipsos pro O2. Zážitek ze sledování pohádek až 95 procentům diváků kazí reklamní přestávky. Kolem 70 procent lidí by chtělo sledovat program v televizi bez reklam nejen o Vánocích.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies