VYBERTE SI REGION

Čím se máte řídit při výběru vozu

V autosalonu vás pravděpodobně zahrnou spoustou údajů. Opravdu důležitých jich je ovšem jen několik.

15.10.2008
SDÍLEJ:

Výsledky testů bezpečnosti by měly být při nákupu auta základním kritériem. Foto: Deník/Pavel Svačina

Výběr auta začíná rozhodováním o tom, zda budete mít benzinový nebo dieselový motor. Jakmile se vypořádáte s touto otázkou, čeká na vás řada dalších nezbytných parametrů, které zaručí, že váš úsporný automobil bude jezdit bezpečně. A také vám zaručí alespoň minimální pohodlí, protože každé nepohodlí rozptyluje pozornost řidiče i spolucestujících a snižuje tak úroveň bezpečnosti.

Výkon motoru

Výkon motoru by měl být nejméně 44 kW: výkon motoru zhruba napovídá, jak rychle může auto jet. Rychlost je z hlediska bezpečnosti důležitá při předjíždění, zvláště chcete-li se dostat před kamion na okresní silnici. Nejbezpečnější je předjet rychle, abyste snížili riziko možného střetu s vozidlem, které se může proti vám objevit.

I po předjetí kamionu byste alespoň pět vteřin měli šlapat na plyn, abyste rozjetému těžkému vozidlu za sebou nepřekáželi. Výkon motoru je přímo úměrný obsahu, a na obsahu zase závisí spotřeba paliva čili náklady na ujetý kilometr. Ideální je co nejmenší obsah, například jeden litr, a co nejvyšší výkon. Vyššího výkonu dosahují moderní upravené motory, za označením obsahu mají jedno či více písmen, například 1,1i.

Pro váš výběr ale není studium zkratek za obsahem motoru důležité, protože vždy se zároveň uvádí i maximální výkon v kW, a to je veličina, která vás zajímá. Mimochodem, většinou budete jezdit na výkon poloviční až třetinový, protože maximální hodnoty byste dosáhli jen při nejvyšších otáčkách motoru. Takové šlapání na plyn je naprosto zbytečné, už jen proto, že v tom okamžiku si vaše auto bere dvoj- až trojnásobek průměrné spotřeby paliva.

Točivý moment

Hledejte maximální točivý moment nejméně 100 Nm/3000 (sto newtonmetrů při 3000 otáčkách za minutu): zatímco výkon zhruba souvisí s rychlostí (a silou), točivý moment určuje sílu (a zrychlení) vozu. Opět je to důležité při předjíždění. Čím je točivý moment vyšší při nižších otáčkách, tím rychleji auto dosáhne maximální rychlosti. Pokud je v prospektech automobilu točivý moment znázorněn grafem, pak ideální je prudce stoupající křivka z počátku (rychlý růst točivého momentu při pomalu se zvyšujících otáčkách motoru) a pak co nejdelší vodorovná linie na maximu.

S dále rostoucími otáčkami pak točivý moment klesá. Vysoký točivý moment při nízkých otáčkách zároveň zaručuje, že se do kopce nebudete s naloženým autem ploužit.

Další kritéria

Chtějte nejméně dva airbagy, pro řidiče a spolujezdce na předním sedadle. Vzduchové vaky jsou základním bezpečnostním zařízením vozu pro případ nárazu. Sice vám při nárazu pohmoždí žebra, protože doslova vystřelí v setině vteřiny, ale přežijete.

ABS, čili antiblokovací systém brzd: nutnost zabraňující smyku při brždění za deště nebo na sněhu, v roce 2008 by to měla být naprosto samozřejmá výbava i toho nejlevnějšího automobilu.

Přední mlhové světlomety: důležitý prvek bezpečnosti vozu. Nikoli jen proto, že za snížené viditelnosti je vaše auto lépe vidět, ale především proto, že přední mlhovky rozšiřují osvětlený prostor do stran. Jasně vidíte, zda se blížíte ke krajnici nebo už jedete po poli. Nezbytnost za mlhy, při silném dešti nebo sněžení, zvláště na okresních silnicích.

Výškově a podélně nastavitelný volant: aby byla jízda bezpečná, musí být řízení vozu pohodlné. Při točení volantem byste neměli sedět zkrouceně nebo se nějak jinak přizpůsobovat představám konstruktérů vozů o vzrůstu populace. S autem sice budete jezdit hlavně vy, takže s nastavením volantu hýbat nebudete, ale občas si váš vůz půjčí syn nebo dcera a bude potřeba nastavit volant tak, aby jeho poloha odpovídala jejich vzrůstu.

Nastavitelné sedadlo řidiče: nutnost kvůli pohodlí, a tím i bezpečnosti, při řízení. Důvody stejné jako u nastavitelného volantu.

Autorádio: nikoli jen kvůli muzice, ale hlavně kvůli zprávám o aktuální situaci v dopravě. Při současném stavu silniční a dálniční sítě v zemi, kde pomalu začíná být víc aut než silnic, jsou informace o kolonách, nehodách a uzavírkách silnic naprostou nezbytností pro to, abyste se dostali k cíli své cesty relativně včas. Informace poskytuje Radiožurnál, ale také například Rádio Beat nebo lokální stanice z menších měst, které občas přidají informace i o policejních kontrolách.

Elektricky ovládaná přední okna: smáčknutí tlačítka je mnohem pohodlnější než točení kličkou, které může při řízení rozptylovat pozornost.

Počet dveří: třídveřová auta jsou sice levnější, ale po roce sklápění předního sedadla kdykoli chcete ze zadních sedadel vytáhnout nákup nebo děti, začnete litovat, že jste si dvanáct až dvacet tisíc korun za pětidveřové provedení nepřiplatili.

Dálkové ovládání centrálního zamykání: centrální zamykání zajistí, že nikdy nenecháte auto odemčené. Praktické, zvláště v zimě, je dálkové ovládání, protože odpadne nahřívání zamrzlého zámku, do něhož potřebujete vsunout klíč.

Zavazadlový prostor větší než 200 litrů: i když dáváte přednost pohodlí v prostoru pro cestující, téměř vždy potřebujete také převézt zavazadla. Aby se vám do kufru vešlo víc než jen dvě aktovky, skutečně potřebujete prostor větší než 200 litrů.

Výběr pokračuje

Pokud jste podle výše uvedených kritérií nějaký vůz zvolili, není ještě vašemu výběru konec. Každý automobil je jinak dílensky zpracovaný, některé značky mají lepší ochranu karoserie než jiné, některé motory jsou spolehlivější, jiné méně, někde je řazení rychlostí přesnější, jinde se rychlostní páka viklá.

Kde můžete takové informace zjistit? Spolehlivost a trvanlivost aut ověřuje řada zahraničních agentur. Je dobré podívat se na jejich hodnocení modelu, který jste si předběžně vybrali.

Testy a měření

Poruchovost aut ověřuje jednak německá agentura ADAC, jednak britská společnost J. D. Power. Způsob, jakým to které auto řadí, jak se chová v zatáčkách, jak při zaparkování nebo při vyšších rychlostech, to se dozvíte na českém serveru www.magazin.auto.cz/testy. Jak je konkrétní auto bezpečné vůči řidiči, spolucestujícím nebo chodcům, to zjistíte na serveru www.auto.cz/main.php?site=crashtesty, a především na webové stránce www.euroncap.com.

A teď teprve ceny

Pokud jste si podle výše uvedených rad nějaký vůz vybrali, můžete jeho cenu konfrontovat s aktuálními slevami. Je fakt, že většina médií na podzim povzbuzuje lidi, aby si auta kupovali, protože automobilky poskytují slevy. Za cenu, jakou najdete v reklamách, byste mohli koupit něco, čeho byste později litovali.

Nový automobil není rohlík, a i za 176 tisíc korun, což je momentálně cena nejlevnějšího auta v Česku při placení v hotovosti (Chevrolet Spark), můžete dostat něco, co vám naprosto nebude vyhovovat. Prostě – nejnižší cena neznamená nejlevnější auto. Vždy musíte uvažovat o tom, co za vydané peníze opravdu dostanete. A sto sedmdesát tisíc za to, co mu nevyhovuje, by nedal ani Rotschild.

Je levnější benzín či nafta?

Ve srovnání s benzinovými motory bývaly dřív naftové pohony hlučnější a méně spolehlivé. Tyto negativní vlastnosti už ale většina automobilek dokázala odstranit.

- Nafta je letos dražší než benzin.

- Dieselové motory mají obecně nižší spotřebu, o litr až dva na sto kilometrů. Pokud vás při současných cenách pohonných hmot při spotřebě 6,5 litru benzinu přijde kilometr na zhruba dvě koruny, vůz se spotřebou 5,5 litru nafty ujede jeden kilometr za 1,80 koruny.

MILAN SAMEK

15.10.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Nejdelší železniční tunel v České republice bude hotový za rok

Kyšice, Plzeň – Ražba druhého tubusu mezi Kyšicemi a Plzni je rychlejší.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Veterinární správa varuje chovatele před ptačí chřipkou

Benešov – Odbor životního prostředí na základě výzvy Státní veterinární správy upozornil občany a zvláště drobnochovatele drůbeže na výskyt ptačí chřipky. „V současné době se už v několika státech Evropy objevila řada případů vysoce patogenní ptačí chřipky u volně žijících ptáků i v chovech drůbeže," uvedl vedoucí odboru Tomáš Heřmánek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies