VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Čím vás balamutí prodejci aut

Jaká výbava automobilu má být samozřejmostí a nikoli bonusem, jak často tvrdí prodejci? Poradíme vám, podle čeho je dobré se při nákupu rozhodovat.

13.10.2008
SDÍLEJ:

Atraktivní vzhled a údajně výhodná cena má odvést pozornost zákazníka od toho, že zaplatí víc, než by vlastně měl. Foto: Deník/Miroslav Kucej

Po premiérách na podzimních autosalonech (pařížský končí 19. října) uvádějí výrobci na trh nové modely. V showroomech prodejců je pro ně potřeba uvolnit místo, a proto současně probíhá vlna výprodejů starších verzí, většinou se slevou.

Slovo sleva ale automobilky nerady používají , mohlo by připomínat něco druhořadého. Proto ze všech reklam a inzerátů trčí výrazy jako „bonus“, „výbava zdarma“, „cenové zvýhodnění“. Ve snaze oslnit potenciální zákazníky se každý prodejce snaží, aby seznam jeho výhod byl co nejdelší. A tak se do „akčních“ ceníků dostávají i věci, které jsou běžnou výbavou auta – nebo věci, které člověk nepotřebuje.

Potřebujete to?

Nejprve si řekněte, na co vlastně auto potřebujete. Chcete se prezentovat před sousedy, anebo potřebujete jezdit? A pokud potřebujete jezdit, potřebujete to jednou za měsíc, nebo každý druhý den?

Pokud jednou za měsíc, odpověď je jasná: nejvíc ušetříte, když si auto nekoupíte a budete využívat služeb hromadné přepravy. Tedy autobusy, trolejbusy, tramvaje a metro.

Pokud jezdíte častěji, a potřebujete vozit buď příbuzné do lázní nebo konve na chalupu, pak je pro vás vlastní osobní automobil nejlepším řešením. Jaké má vaše nové auto být? Sami musíte rozhodnout, zda je pro vás větší prioritou pohodlí při cestování, a tím velký prostor v kabině včetně dostatečné vzdálenosti hrany zadních sedadel od opěradel sedadel předních, nebo zda preferujete převážení nákladů, a tudíž potřebujete velký zavazadlový prostor, třeba i na úkor pohodlí cestujících na zadních sedadlech.

Jak číst nabídky

To ovšem nejsou nejdůležitější vlastnosti automobilu. Tím, co je skutečně důležité, jsou jízdní vlastnosti a bezpečnost. Prostě, někam potřebujete dojet, a potřebujete tam dojet celí, ne aby vás po kouskách dovezla sanitka. Parametry, týkající se těch nejdůležitějších vlastností nového vozu, ale většina automobilek ve svých cenících válcuje hlušinou nabídek, které buď nepotřebujete, nebo mají být naprosto běžnou součástí auta stejně jako volant a čtyři kola.

Smyslem těch dlouhých tabulek je dodat kupujícímu zdání, že kupuje něco naprosto mimořádného, co je tak vybavené, že auto – z pohledu dealera – vlastně zákazník dostává zadarmo.

Promyšleným marketingovým tahem pak je, že zařízení potřebná například k bezpečné jízdě bývají součástí až té dražší nebo nejdražší výbavy. Pokud jsou v základní výbavě jako přednost uváděna zpětná zrcátka v barvě karoserie, moc vám k bezpečnosti nepomohou.

Přední mlhové světlomety ano. Ty jsou ale v té dražší výbavě, a to mnohdy ještě za příplatek. Základní rada, jak ušetřit: Lákavé nabídky na DVD přehrávač zdarma nechte plynout kolem sebe v dál. Většinou podporují prodej vozu nevalné motorické a bezpečnostní úrovně. Ujasněte si, zda skutečně chcete dát čtvrt milionu korun za mobilní hi-fi soupravu – auto přece kupujete kvůli tomu, aby vás odněkud někam převezlo a ne abyste v něm získali pojízdnou koncertní síň.

Co není navíc

Jako obranu proti výřečným prodavačům uvádíme takzvané přednosti, které by v roce 2008 měly být naprosto běžným vybavením vozu, jímž je ostuda se chlubit:

- Výškově stavitelné opěrky hlavy: možnost nastavit výšku opěrky hlavy má toto zařízení déle než čtyřicet let, například u osobních aut značky Volvo byly bezpečnostní pásy a posuvné opěrky hlavy zavedeny v roce 1965. Uvádět to ve výčtu výbavy dnes je urážkou vás jako zákazníka.

- Tříbodové samonavíjecí bezpečnostní pásy: platí to samé jako u opěrek hlavy. Bezpečnostní pásy jsou známé nejméně půl století, jako tříbodové a samonavíjecí nejméně dvacet let. V současnosti jsou naprostou nutností na všech sedadlech, protože to nařizuje zákon o provozu motorových vozidel na pozemních komunikacích. Není to žádný benefit pro vás jako zákazníka, ale stejně běžné a nezbytné zařízení vozu jako je volant.

- Stěrače s cyklovačem: existují jako výbava osobních automobilů zhruba dvacet let.

- Dvojitá sluneční clona: dvě nastavitelná stínítka nad předními sedadly se do automobilů montují zhruba půl století, nad sedadlem vedle řidiče bývají vybavena i zrcátkem, aby si vaše spolujezdkyně mohla zkontrolovat účes. Pokud vám tohle automobilka předkládá jako benefit, vysmívá se vám.

- Posilovač řízení: naprostá nezbytnost, kterou už dvacet let mají všechna auta včetně bývalé Škody Felicia. Bez posilovače nezaparkujete, protože v pomalých rychlostech dokáže volantem otočit jen statný dřevorubec.

Estetické doplňky

Existuje také dlouhá řada estetických doplňků, které jen zvyšují cenu automobilu, na jeho funkčnost ale vliv nemají, od klik dveří či zpětných zrcátek v barvě karoserie přes boční lišty dveří, chromované lišty, nárazníky v barvě karoserie až po metalické barvy.

Pamatujte, že nehledáte ozdobné těžítko nebo uměleckou plastiku, která má světu říci, že na to máte, ale to nejúspornější auto. Ostatně, možná není daleko od pravdy rčení, že nazdobeným automobilem si jeho majitel kompenzuje své malé sebevědomí. Jediné, co je v oblasti estetiky opravdu nutné, jsou gumové koberečky na podlahu, obvykle bohužel za příplatek.

Čalounění všech osobních vozů tvoří koberce s nižším či vyšším vlasem, aby interiér auta v showroomech prodejců vypadal útulněji a honosněji. Po měsíci užívání se v koberečcích bezpečně uchytí prach, bláto, kamínky či kousky spadaného listí, nemluvě o jehličí z převáženého vánočního stromku.

Hladká omyvatelná plocha, čili gumové kobrečky, alespoň částečně čalounění podlahy ochrání. To samé platí o čalounění zavazadlového prostoru, kde nějaký omyvatelný gumový kobereček řada automobilek ani nenabízí, takže musíte někde sehnat umělohmotný ubrus, kterým vlasaté čalounění dna zvazadlového prostoru zakryjete.

MILAN SAMEK


13.10.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Andrej Babiš
DOTYK.CZ

Jste zloděj formátu, jaký tu nikdy nebyl, uslyšel Babiš na svém mítinku

Kybernetický útok, ilustrační foto
AKTUALIZOVÁNO
12 8

Ukrajina hlásí kyberútok. Nebezpečný email se šíří světem, zasáhl i Česko

Stříbrný tým z Eura pohledem vedoucího: Pohodář, srdcař i dva mimozemšťané

Je to takový renesanční muž českého reprezentačního áčka v malém fotbale. Stará se o chod týmu jako jeho vedoucí, trénuje gólmany, do toho na mistrovství Evropy v Brně zajištoval komunikaci se zahraničními účastníky.

Ostatky Horákové jsou 67 let po její popravě stále neznámo kde

Ani 67 let po justiční vraždě právničky Milady Horákové není zřejmé, jak komunistický režim naložil s jejími ostatky.

Záhadná smrt bezdomovce Indiána: viděl jsem, jak ho surově mlátí, tvrdí svědek

Smrt ústeckého bezdomovce Jaroslava Dvořáka začala šetřit krajská kriminálka. Přihlásil se jí mladík, který viděl, jakým způsobem bývalý hokejista zemřel. Redaktor Deníku mluvil se svědkem, ještě než se přihlásil na policii.

AUTOMIX.CZ

Teď umřu... Richard Hammond se konečně vyjádřil k nehodě, co přesně se stalo?

Jsou to už více než dva týdny, co moderátor Richard Hammond ošklivě boural ve Švýcarsku s elektromobilem Rimac Concept One. Na konci vrchařské trati vyletěl ze silnice, a urazil 300 metrů dolů z kopce, než se auto zastavilo a shořelo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies