Pořízení ojetého automobilu obyčejně znamená hodně prověřování a opatrné vybírání. Mezi kvalitními vozy totiž můžete narazit na značné množství automobilů, které za sebou mají větší nehody, ale i na vozidla s podezřelou minulostí.

Právě proto se vyplatí k nákupu ojetiny přizvat nezávislého odborníka. Mnoho autoservisů tuto službu za malý poplatek nabízí. Další možností je s vyhlédnutým automobilem navštívit značkový servis, kde se o něm můžete dozvědět víc.

Přestože kupujících, kteří si nechají vůz takto prověřit, neustále přibývá, stále je mnoho těch, co jednají zcela na vlastní pěst. A tak je pořád dost lidí, kteří si koupí pověstného zajíce v pytli.

V dnešní příloze se vám Deník pokusí alespoň trochu pomoci zorientovat se na trhu ojetin, upozorní na možná úskalí a poradí i na která místa se podívat při nákupu deseti nejprodávanějších ojetých automobilů na českém trhu.

Doklady to začíná

S kontrolou dokladů, ale i automobilu může pomoci odborná firma. V ČR jsou to společnosti Cebia a Cardetect. Ani samotný motorista ale nemusí být zcela bezradný.

Důležité je, aby veškeré údaje v technickém průkazu souhlasily s údaji v osvědčení o registraci („malý techničák“), i s údaji na vozidle. „Sedět musí zcela bez výhrad model automobilu, typ karoserie, registrační značka, číslo VIN i typové značení motoru. Číslo pohonné jednotky v dokladech být nemusí, neboť už není povinnost jej evidovat. Typ motoru ale musí souhlasit! Na to pozor,“ vysvětluje Tomáš Pánek, majitel autobazaru Extra Motor.

„V technickém průkazu nesmí být žádné gumování ani jiné podezřelé úpravy. Každá změna má být stvrzena kulatým razítkem úřadu,“ upozorňuje manažer prodeje AAA Auto Petr Suchánek.

Číslo VIN je věda

Číslo VIN na autě nesmí být poškozené, ani jevit známky přerážení nebo jiných úprav. Prověřte i jeho okolí, zda nenaleznete stopy ukazující na jeho výměnu.

Například jiný odstín laku, kyt, či hrbolky, které mohou ukrývat sváry. Například výkupčí v autobazarech často přes číslo VIN udělají škrábanec do laku sahající dost daleko od samotného čísla. Snaží se tak prověřit, jestli se neukáže pod lakem kyt, respektive zda nebylo číslo měněné. Těchto škrábanců se tedy není potřeba obávat.

Pozor si dejte na vozidla, která mají VIN vyražená náhradní technologií, což se nejčastěji dělá na podběh. Tato procedura je naprosto legální u automobilů, které měly číslo VIN nečitelné či poškozené, například po nehodě.

V minulosti se takto ale legalizovaly také dovozy automobilů starších osmi let (toto omezení padlo pro dovozy ze zemí EU v roce 1996). Pokud vůz zakoupíte a vyjedete do zahraničí, můžete se setkat s problémy. Zahraniční policie bude při kontrole pravděpodobně dost nedůvěřivá. Jedná se totiž o českou specialitu, pro niž v jiných zemích nemají příliš pochopení.

Ověřte rok výroby

„V technickém průkazu naleznete také rok uvedení vozidla do provozu. Porovnejte ho s rokem výroby plastových dílů v motorovém prostoru. Rok výroby najdete i na pásech, štítcích karoserie či sklech automobilu,“ říká Petr Suchánek z AAA Auto.

Pokud si obstaráte kódovací tabulku k číslu VIN, můžete z něj vyčíst i přesné datum výroby vozu. Případně stačí telefonát do značkového servisu, kde by vám měli umět podat informace. Ověříte tak, zda nebyl konkrétní vůz takzvaně omlazen. Díly, z nichž je automobil sestaven, nesmí být mladší než samotný vůz, to by ukazovalo na podvod s doklady. Mohou však být o rok, maximálně o dva roky starší než celé auto.

Změřte vzdálenosti

Po kontrole dokladů je třeba prověřit také technický stav samotného automobilu. Začněte zkouškou otevření dveří, které by neměly vrzat. Opačný případ může ukazovat na zkroucení karoserie následkem nehody. „U kombíků a hatchbacků často vržou dveře kufru,“ vysvětluje Petr Suchánek. „Dobrý opravář s laserovou rovnací stolicí dokáže ale vůz srovnat natolik, že vrzání zcela zmizí. Proto je důležité prohlédnout i další místa,“ pokračuje.

Vůbec nejtěžší je po nehodě na předek správně napasovat světlomety. Zde máte velké šance případnou bouračku odhalit. Světla totiž musí být na obou stranách shodně usazena. Jejich vzdálenost od kapoty motoru, blatníku, směrovky, nárazníku či masky vozu by měla být stejná. Pokud tomu tak není, může být důvodem oprava po nehodě. „Jasným identifikátorem nehody je například škvíra, nejlépe ještě křivá, mezi světlometem a směrovým světlem, nebo mezi směrovkou a blatníkem. Podle toho, s čím směrové světlo při opravě slícovali,“ nabádá ke kontrole Petr Suchánek.

Mnohé mohou prozradit i mezery mezi kapotou motoru a blatníky. I zde by měly být po obou stranách stejné. Totéž platí pro mezery mezi předními a zadními bočními dveřmi a sloupky karoserie a dveřmi kufru.

Jak na airbagy

Je-li automobil vybaven airbagy, prověřte jejich kryt. Nesmí být na stisknutí měkký! To by ukazovalo, že je prázdný. Druhou částí prověrky airbagů je test přístrojů. Někteří nepoctivci totiž kontrolku airbagu přepojí na jinou, aby po nastartování zhasla a chybějící bezpečnostní prvek nebyl prozrazen.
Proto otočte klíčkem v zámku zapalování do polohy jedna, kontrolky se rozsvítí a budou postupně zhasínat. To platí i pro kontrolku airbagu. Pokud zhasnou všechny najednou, byla kontrolka airbagu přepojena na jinou – jde tedy o automobil po větší nehodě a rozhodně jej není možné doporučit.

Projížďka napoví

Dalším krokem by měla být testovací jízda. Podle Tomáše Pánka z bazaru Extra Motor by měl motor alespoň 30 minut běžet, aby se pořádně zahřál.
„V takovém stavu se mohou prozradit i některé závady, jako je prasklé těsnění pod hlavou nebo rozpadlý katalyzátor. V obou případech totiž motor zhasíná,“ říká.

Při zkušební jízdě zkontrolujte, zda auto netáhne do strany, a to ani při brzdění. Ověřte funkci ABS (je-li jím vůz vybaven) a zjistěte i chování ve vyšší rychlosti.

„Případné neobvyklé hvízdání obtékajícího vzduchu může upozornit na špatné slícování dílů po opravě vozu třeba po nehodě. Proto věnujte patřičnou pozornost všem neobvyklým zvukům,“ radí Petr Suchánek.

Pomalým kroužením s koly v plném rejdu můžete odhalit vadné poloosy. Prozradí je typické cvakání od přední nápravy. Hučení od kol zase značí, že ložiskům končí životnost. Při jízdě otestujte zavěšení náprav i tlumiče. Uděláte to tak, že se s vozem projedete na nerovném povrchu. Cvakání či dokonce rány od podvozku značí nutnost investice do oprav.

Pokud má automobil automatickou převodovku, věnujte jí velkou pozornost. Musí řadit rychle a bez škubání a olej z převodovky nesmí být po jízdě cítit spáleninou. K ověření stačí opatrně přičichnout k měrce. Po testovací jízdě zavezte zkoumaný vůz na zvedák.

Co ukáže zvedák

Na podlaze nesmí být stopy po netovárním svařování. „Housenka (svár, pozn. red.) napříč podvozkem prozrazuje, že byl vůz svařen ze dvou. Zní to nepravděpodobně? Nevěřili byste, kolik takových aut v Česku jezdí,“ varuje Petr Pánek před závažnou hrozbou. Na zvedáku zkontrolujte i případný únik oleje či manžety poloos (nesmějí být poškozeny, protože v opačném případě se rozbije i drahá poloosa). Zjistěte také stav výfuku a brzdového systému.

Reklamace vad

Reklamovat ojetinu není nic jednoduchého. U ojetého automobilu totiž odpovídá prodávající pouze za vady, které vůz měl už v době prodeje. Pokud tedy auto zakoupíte plně funkční a za dva týdny jej nenastartujete, máte smůlu. Jiná situace by nastala, kdybyste s vozem odjeli a druhý den nešlo nastartovat, protože se nedobíjela autobaterie. Potom budete s reklamací v právu. Určitě však není možné reklamovat opotřebení částí vozu, u kterých to vyplývá z jejich funkce. Například ojeté pneumatiky, brzdové destičky, kotouče či tlumiče pérování.

Záruční lhůta

Na reklamaci máte 24 měsíců od podpisu kupní smlouvy. Tato lhůta však může být zkrácena až na polovinu, pokud je to ve smlouvě uvedeno. Při koupi vozu přes inzerát činí lhůta pro reklamaci dokonce pouze šest měsíců. To platí, i pokud pořizujete automobil z autobazaru, avšak jde o takzvaný komisní prodej.

Autobazar v tomto případě vystupuje pouze jako zprostředkovatel. Nekupujete tedy „de iure“ vůz od obchodníka, ale od fyzické osoby (ne podnikatele) stejně jako při pořízení auta přes inzerát. Pokud byste kupovali od podnikatele, řídí se případná kauza obchodním zákoníkem. V případě soukromé osoby je rozhodující občanský zákoník. U automobilu zakoupeného v autobazaru leží prvních šest měsíců důkazní břemeno na prodávajícím. Takže právě on musí dokázat, že předmětná vada vznikla až po předání vozu zákazníkovi.

Po uplynutí půl roku se důkazní břemeno přesouvá na nového majitele. Toto pravidlo ovšem neplatí při pořízení vozu na leasing. V takovém případě musí kupující od počátku dokazovat, že vůz zakoupil s předmětnou vadou.

Sleva z ceny

Je-li reklamace oprávněná, máte právo na slevu z kupní ceny. U ojetého automobilu na rozdíl od nového vozu nikdy nemáte právo na výměnu věci.
Pokud by šlo o vadu, která činí vůz neupotřebitelným, nebo o závadu, o níž prodávající v kupní smlouvě jasně prohlásil, že ji automobil nemá, můžete od smlouvy odstoupit. To znamená, že vrátíte vůz a své peníze dostanete zpět.

Při koupi vozu na inzerát si dejte pozor, ať není ve smlouvě uvedeno, že prodávající za vady neručí, nebo že vůz kupujete „jak stojí a leží“ (tato formulace zprošťuje prodávající odpovědnosti za vady), to byste s následnou reklamací neuspěli. Totéž platí také při koupi ojetiny prostřednictvím autobazaru z komisního prodeje.

Pokud vůz kupujete od autobazaru, který jej předtím sám vykoupil a je tedy jeho vlastnictvím, chrání vás předpisy na ochranu spotřebitele. Je zde sice mnoho parametrů, které lze upravit kupní smlouvou, prodávající se však odpovědnosti zcela zřeknout nemůže.

Postup koupě v pěti bodech

1. Začněte kontrolou dokladů a identifikačních znaků vozu.
2. Důkladná prohlídka může odhalit známky opravy po nehodě.
3. Testovací jízda musí trvat alespoň 30 minut.
4. Na zvedáku prověřte stav podvozkových dílů.
5. Nepodceňte kupní smlouvu, pozornost věnujte zejména popisu prodávaného vozu, výčtu jeho závad a části věnované reklamacím.

MILAN JIROUŠ
časopis Svět motorů

ÚAMK autora ocenil v roce 2007
titulem Motoristický novinář roku