Obchodovat přes internetové tržiště je celkem běžné. Obchodníci se totiž shodují, že procento populace, která si nakupované zboží musí sama nejprve osahat, velmi rychle klesá. Nákupy přes tato tržiště (setkává se na nich obchodník s obchodníkem, takzvaná B2B, tedy Business to Business) mají řadu výhod: až třetinovou úsporu nákladů oproti klasickým obchodním kanálům, velmi jednoduchá výběrová řízení s nulovými náklady, jednoduchý přehled o výběrových řízeních a získáváním informací o dodavatelích úplně zdarma.

„Obecně se dá říct, že ušetřit může běžný živnostník nakupováním přes B2B tržiště v průměru třetinu ze svých nákladů. Samozřejmě je to rozdílné podle jednotlivých oborů. U některých komodit jde o pár procent, u jiných – například ve stavebnictví – o desítky procent. Vyjádřeno v korunách jde o desítky tisíc. V současnosti je zřejmé, že neexistuje obor, kde by se nevyplatilo nakupovat přes tržiště,“ vysvětluje Predrag Dukič, spolumajitel internetového tržiště ABC Českého hospodářství. Realizovat obdobné nákupy přes B2B tržiště je pro poptávající velmi jednoduché.

Stačí vložit poptávku a správně ji umístit do oboru, kterého se týká. Podle Dukiče rozesílá tržiště denně 29 tisíc e-mailů s poptávkami více než 31 tisícům aktivních uživatelů.

Poptávky je možné zadávat zdarma – stejně tak prohlížet nabídky ostatních klientů. Placené služby tržiště se vztahují jen na možnost zadávat do systému vlastní nabídku a dostávat relevantní poptávku z oboru klienta v předstihu.

V případě B2B obchodování navíc odpadají papírová výběrová řízení. Tedy sestavování nákladných inzerátů, příjem papírových nabídek do výběrového řízení a organizace týmů lidí, kteří nabídky vyhodnotí.

Poptávka se pouze zadá do systému tržiště a to začne zadavateli posílat nabídky. V okamžiku spárování s nabídkou se dostaví přehledné vyhodnocení. Zbývá už jen vybrat si tu nejvýhodnější.

Co je k mání

Rozhodně ale neplatí, že podobnou cestou má smysl nakupovat cokoli. Vypisovat výběrová řízení na dodání dvou balíků kancelářského papíru či náplní do sešívačky je zbytečné. Ušetřené peníze nejsou nijak významné. Ovšem při dodávkách větších rozměrů stoupá i úspora. Na tržištích se objevují nabídky i poptávky z nejrůznějších oborů.

V uplynulém týdnu byl například zájem o Tatru 815, nejrůznější objemy palivového dříví, ale také palubky pro jeden dům. Britská firma hledala dodavatele celé řady formátů papíru s tím, že má zájem o partnerství na deset let. Odbyt hledal dodavatel tatrafanové vlny (vhodná jako obal pro nejkřehčí zásilky), služby nabízela autolakovna, ale byl k mání také byt 2+1. Tržiště zkrátka a zjednodušeně funguje jako inzertní vývěska, která sama oslovuje vhodné firmy.

Zakázky i z Evropy

Výhody B2B obchodování registrují i daňoví poradci. „Třicetiprocentní úspora nákladů není rozhodně nijak nevýznamná. Vzhledem k celkové výši příjmů a nákladů většiny drobných živnostníků je navíc snaha zvýšit svůj zisk i minimalizací nákladů vcelku logická, jde navíc i ruku v ruce s hledáním nových obchodních kontaktů. Případné poplatky za tržiště jsou pak daňově uznatelným nákladem,“ vysvětluje Ivan Fučík, auditor, daňový poradce a spolumajitel kanceláře Fučík & partneři.

Výhoda internetového obchodování spočívá i v jednoduché možnosti získat poptávky po zboží či službách ze zahraničí. Klient si tak z přehledného systému vybere maximálně vyhovující poptávku. V současnosti jsou nejčastěji frekventované země Evropské unie. Největší počet zakázek je z Francie, Německa a Španělska, časté jsou nabídky a poptávky z Velké Británie i Ruska.

Informace o veškerých vypsaných tendrech Evropské unie mohou čeští podnikatelé získat na jediné adrese – opět na internetovém tržišti. Registrovaní klienti navíc okamžitě po vypsání tendru ze svého oboru dostanou podklady do své e-mailové schránky.

„V odeslaném textu už jsou obsaženy veškeré informace, které se týkají termínů a podmínek spolu s veškerými kontaktními údaji, které zadavatel uvedl. Tyto údaje jsou přeloženy do českého jazyka, a tak uživatel získá okamžitý přehled o obsahu tendru,“ vysvětluje Predrag Dukič z ABC Českého hospodářství.

„Další kroky, takzvané odeslání nabídky, již probíhají v jazyce zadavatele. Velmi pozitivně nás překvapilo, že firmy nemají podle našich průzkumů s cizojazyčnými podklady problém,“ dodává Predrag Dukič.

Podobné snahy chválí i odborníci na problematiku EU. „Po obdobné službě je na trhu už delší dobu poměrně vysoká poptávka. Stejně jako využívání grantů a dotací z EU je i možnost obchodovat na mnohonásobně větším trhu, než je jen ten český, pro rozvoj podnikání a celé ekonomiky naprosto nezbytná,“ vysvětluje Miloš Blaškovan ze společnosti Naviga4, která se věnuje poradenství a řízení projektů v oblasti získávání dotací a grantů z Evropské unie.

Jak funguje tržiště
  • V široké databázi firem se snadněji najde nabízející i poptávající.
  • Zadávání poptávky po jakémkoli zboží je zdarma.
  • Pro snadné nalezení odběratele či dodavatele je důležité maximálně specifikovat zboží nebo službu a zařadit do správné kategorie.
  • Úspora nákladů může dosáhnout až 30 procent.
  • Jednoduché vypsání výběrového řízení bez zbytečného papírování.
  • Snadné získání potřebných informací o dodavatelích i odběratelích.
  • Jednoduché nalezení poptávajících a nabízejících v zahraničí.
  • Výběr vhodných zákazníků podle různých kritérií.

RUDOLF VOJTĚCH