Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jak postupovat při reklamaci

Záruka se týká závad, které jste nezavinili používáním. Zákonná záruční lhůta platí i v případě, že jste výrobek zakoupili v rámci slevy nebo ve výprodeji. Výjimku představují případy, kdy prodejce poskytl slevu právě kvůli závadě výrobku. Pokud ovšem výrobce prodloužil záruční dobu nad zákonný rámec, může se její rozsah po uplynutí dvou let změnit. Tuto informaci však musí kupujícímu sdělit předem.

19.4.2007
SDÍLEJ:

Prodavačka vyřizuje reklamaci v Tescu.Foto: Deník/Eva Kořínková

Podle Sdružení ochrany spotřebitelů (SOS) nárok na reklamaci může zákazník prokázat paragonem, v případě jeho ztráty také záručním listem. Může posloužit i výpis z účtu při platbě kartou, nebo písemné čestné prohlášení. Zákon sice nestanovuje zákazníkovi povinnost paragon uchovat, ale zároveň záleží na prodejci, jestli uzná ostatní způsoby prokázání nároku na reklamaci.

SOS proto doporučuje paragony pečlivě uschovat. Zboží je také podle sdružení možné, při maloobchodním nákupu, reklamovat bez originálního obalu. Prodávající nemůže kupujícímu odebrat paragon. Jeho originál nechte vždy u sebe. Reklamaci můžete uplatnit po celou dobu provozní doby dané prodejny. Po celou provozní dobu totiž musí být přítomen pracovník, který je odpovědný za vyřizování reklamací. Partnerem pro vyřizování reklamace je vždy prodávající. Má tedy konečné slovo při rozhodování o jejím vyřízení.

Reklamaci můžete uplatnit v provozovně, kde jste věc zakoupili, v sídle podnikání dané fi rmy nebo v jiné provozovně téže fi rmy s podobným sortimentem. Jestliže reklamaci uplatníte do šesti měsíců od zakoupení, můžete se rozhodnout, zda chcete věc opravit nebo vyměnit. Reklamujete-li po šesti měsících, musí prodejce výrobek zdarma opravit – jestli je vada opravitelná – výměnu můžete požadovat, jen jestli to není vzhledem k povaze věci neúměrné.

V případě, že je vada neopravitelná, můžete se rozhodnout, zda chcete výměnu, nebo vrácení peněz. Pokud se vady vyskytují více nebo opakovaně, můžete chtít své peníze zpět. Když místo reklamované věci dostane spotřebitel novou, nebo dojde k výměně její části, začíná na věc nebo její konkrétní část běžet nová záruční lhůta. Reklamaci musí prodejce vyřídit do 30 dnů. Jestliže tuto lhůtu překročí, má kupující právo na výměnu věci nebo vrácení peněz.

Za vyřízení reklamace se považuje předání věci po opravě nebo její výměně. Stejný význam má její zamítnutí, případně vrácení peněz. Záruční doba výrobku se prodlužuje o dobu vyřizování reklamace. Reklamační protokol vždy pečlivě přečtěte, včetně drobného písma. V opačném případě byste mohli například nechtěně podepsat souhlas s delší lhůtou pro vyřízení, než je stanovena zákonem. V takovém případě byste byli nepříjemně překvapeni. V případě uznání reklamace vám musí prodávající uhradit související náklady, včetně například jízdného či poštovného. Musíte na ně ovšem mít doklad. Za zamítnutou reklamaci nesmí prodejce požadovat jakýkoli poplatek. Kdyby taková situace nastala, obraťte se na Českou obchodní inspekci.

 

CO OBSAHUJE ZÁRUČNÍ LIST:

1. obchodní jméno a IČO prodávajícího

2. adresu prodávajícího

3. obsah poskytované záruky podmínky, dobu platnosti

4. způsob jak uplatnit reklamační nároky

19.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V Záporoží odstranili sochu Lenina, největší na Ukrajině.
2

Na Ukrajině už Lenina ve městě nepotkáte. Možná v továrně a na návsi

Servírka Barbora Horská byla jednou z těch, která ženu obsluhovala. Na snímku u stolu, kde podvodnice seděla.
3

Blondýna dál okrádá opavské restaurace, policie je na ní krátká

Piráti, sundejte mě z vězeňského autobusu, požaduje Nečasová. Hrozí právníky

Advokáti Jany Nečasové (dříve Nagyové) požadují po Pirátské straně, aby odstranila podobu někdejší šéfky kabinetu premiéra Petra Nečase z "vězeňského autobusu", s kterým tento týden vyrazila do volební kampaně. Piráti na autobusu poukazují kresbami na kauzy politických protivníků. V předžalobní výzvě, žádají zástupci Nečasové také omluvu, v opačném případě hrozí právními kroky. 

Venkovské prodejny končí kvůli zvyšování platů. Má je stát dotovat?

Češi chtějí zachránit venkovské obchody. Šedesát šest procent lidí v České republice souhlasí s tím, že by měl stát ztrátové prodejny v malých obcích do 500 obyvatel finančně podporovat. Pouze 26 procent lidí je proti tomu. Z vesnic pomalu mizí hospody, obchody i pošty.

Pelikán nejvyššího žalobce mlčenlivosti nezprostil. Obstrukce, reaguje Plíšek

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán (ANO) nezprostil nejvyššího státního zástupce Pavla Zemana mlčenlivosti pro slyšení před sněmovní komisí k únikům údajů z vyšetřovacích spisů. Předseda komise Martin Plíšek (TOP 09) mluví o naschválu a o obstrukci. Pelikán poukazuje na to, že žádosti o zbavení mlčenlivosti nebyly zdůvodněny tak, jak požaduje zákon o státním zastupitelství.

Pákistánská nositelka Nobelovy ceny za mír nastoupí na Oxford

Malála Júsufzajová, která v současnosti žije v Birminghamu, byla přijata ke studiu na prestižní anglickou univerzitu v Oxfordu. Dvacetiletá držitelka Nobelovy ceny za mír z roku 2014 a zároveň nejmladší posel míru Spojených národů získala v závěrečných středoškolských zkouškách třikrát hodnocení „A“, což byla podmínka pro přijetí.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení