Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Spotřebitelé by se měli soudit

Příloha Moje peníze se tentokrát věnuje právům spotřebitelů. Dozvíte se, kdy je smlouva neplatná, jak je to s reklamací, na co si dát pozor při objednání práce a jaké jsou rozdíly v právech zákazníků na internetu a v kamenném obchodě.

2.3.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník

Současnou situaci mezi zákazníky a prodejci se věnujeme ve velkém rozhovoru s mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Ivanou Pickovou.

Sedm nejčastějších omylů českých spotřebitelů

Zboží mohu vrátit druhý (třetí, pátý) den po koupi.

Není to pravda, právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodu má spotřebitel jen při nákupech pomocí prostředků komunikace na dálku či mimo prostory obvyklé k podnikání

Na zboží platí jen šestiměsíční záruka.

Už několik let - od ledna 2002 - platí na spotřební zboží dvouletá záruční doba.

Záruka se vztahuje na všechno.

I na straně spotřebitelů se najdou jedinci, kteří jednají spekulativně a domáhají se kladného vyřízení reklamace, i když je evidentní, že zboží opotřebili. A na opotřebení se záruka nevztahuje.

Na pokladně účtovaná cena je správná, i když na regálu byla jiná.

Naopak platí cena uvedená v okamžiku nabídky (tedy na regále).

Potraviny po uplynutí data spotřeby se mohou prodávat se slevou.

Ne, takové potraviny se v obchodě prodávat nesmějí.

Všechno, co jako čokoláda vypadá, také čokoláda je.

Není to pravda, to platí zvlášť teď před Velikonocemi. Řada figurek jsou pouze čokoládové náhražky, pozor na to.

I za nízkou cenu mohu dostat kvalitu.

To je velmi častý omyl, platí především u potravin, protože tam se v současné době velmi často uplatňují náhražky, třeba u masných výrobků. Nepředpokládejte, že salám za 39 korun za kilogram byl vyroben z masa.

Sedm nejčastějších prohřešků prodejců

Při reklamaci musí mít spotřebitel výrobek originálním obalu.

Nemusí, obal není součástí výrobku.

Spotřebitel také musí při reklamaci předložit jak paragon, tak záruční list.

Spotřebitel pouze musí prokázat, kdy a co v prodejně koupil. K tomu může použít jak paragon, tak záruční list nebo také výpis z platební karty.

Na vyřízení reklamace může být více než 30 dní.

Ne, pokud se prodejce se zákazníkem nedohodne. Jestliže obchodník zákonem stanovenou lhůtu 30 dní nedodrží, má zákazník právo buď na nový výrobek, nebo na odstoupení od smlouvy.

Ani při třetí stejné vadě nemá spotřebitel právo na odstoupení od smlouvy.

Má, stejně jako při výskytu čtvrté různé. Může volit mezi novým výrobkem, nebo odstoupením od smlouvy.

Prodejci na reklamních zájezdech klamou spotřebitele tvrzeními, jak výhodný nákup mohou udělat.

Velmi často s jedná o předražené zboží a silný psychologický nátlak ze strany prodávajících.

Zboží nabízené v akci je výhodné.

Někdy stačí vzít kalkulačku, abyste viděli, že nákup tak výhodný není.

Nabídky 2+1, nebo dva za cenu jednoho.

Opět někdy stačí jen vzít kalkulačku, abyste viděli, že nákup tak výhodný není.

Reklamaci zamítají i v případě, že evidentně má spotřebitel pravdu.

Vědí, že jen málokdo se půjde soudit.


VÍCE čtěte v pondělním vydání Deníku, v příloze Moje peníze

Autor: Přemysl Souček

2.3.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dialyzační středisko. Ilustrační foto.
16

Dialýza? Radši vyměnit ledvinu, spočítala pojišťovna

Saddám Husajn.
DOTYK.CZ

Saddám Husajn před 37 lety: měl jít na psychiatrii, místo léčby zaútočil na Írán

Příliš levné dálnice. Ať to není na úkor kvality, varují odborníci

Třetinovou slevu nabízí u zakázek většina firem. Sílí tak hlasy, aby hlavní roli nehrála jen cena.

Na farmářských trzích jen farmářské výrobky. Pro někoho nesmysl

/ANKETA/ Zachraňme farmářský trh. Tak zní název aktivní veřejné výzvy, která před časem vznikla v Havířově. Jejím autorům se nelíbí rozhodnutí Městského kulturního střediska (MKS) Havířov o tom, že na zdejších farmářských trzích se smí nově prodávat pouze farmářské produkty. Přáli by si, aby se trhů mohli účastnit i řemeslníci a prodejci dalšího zboží, například nejrůznějších rukodělných výrobků.

Ceny energií zatím stagnují. Zdražit by mohla elektřina

Když v Německu zafouká, cena klesá. Když je bezvětří, cena roste. Tak dnes vypadá realita každodenního obchodování na burzách, především s elektřinou. S nástupem větrných a solárních elektráren se cena mění ve dnech, či lépe řečeno po hodinách. A někdy i podle počasí.

Jablek je málo, jejich cena poroste

Ovocnáři zahájili hlavní sklizeň jablek. Někde stromy spíš pročesávají než češou, jablek je podle prognóz o třicet procent méně než vloni. Na Jičínsku se na jablkové kalamitě podepsaly mrazy a kroupy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení