Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Chcete jezdit levně? Zkuste zemní plyn

V ČR v současné době jezdí kolem 450 aut, která místo benzinu či nafty tankují zemní plyn a jejich počet stoupá.

23.5.2007
SDÍLEJ:

Plnících stanic je zatím málo, ale budou přibývat.Foto: DENÍK/Archiv

Pořizovací ceny vozů na stlačený zemní plyn (CNG - Compressed Natural Gas) jsou v případě nového automobilu zhruba o pět až deset procent vyšší oproti jejich klasickým protějškům vybaveným benzinovými motory. Ovšem z hlediska provozních nákladů vypadá situace zcela jinak, a i přes vyšší počáteční investici se vozidla na CNG (hlavně těm, kdo najezdí více kilometrů) vyplatí – nejrychleji samozřejmě u vozů s větší spotřebou, kde se cenové rozdíly projevují nejvíce.

Tajemství jejich levného provozu je v nižší spotřební dani, která je na pět let stanovena v programu podpory ekologických paliv jako nulová. Daňová úleva by měla trvat až do roku 2020, po roce 2012 se bude sazba zvyšovat, až postupně naroste na předchozí úroveň loňského roku, kam se má vrátit právě v roce 2020 – a to je dost času na amortizaci investice do vozu s levným provozem.

Zatímco ceny benzinu a nafty se pohybují kolem 30 Kč, u stlačeného zemního plynu je to zhruba 15 korun za metr krychlový. Spotřební daně na rafinerské pohonné hmoty (benzín, nafta) se podle návrhů EU budou zvyšovat, a navíc, což si dnes ještě mnozí neuvědomují, budou od 1. 1. 2008 podle navrhované ekologické daňové reformy zpoplatněna vozidla s vysokými emisemi.

Kam dojedete

Řidiče bude zajímat samozřejmě dojezd vozidla na CNG pohon. Ten závisí na objemu a počtu tlakových nádob, na spotřebě plynu konkrétního vozu, na způsobu jízdy a charakteru provozu. Sériově vyráběné vozy, které mají větší objem nádrží, dosahují na jednu náplň až 500 kilometrů, u přestavěných osobních vozidel s tlakovou nádobou o objemu 70 až 100 litrů se dojezd obvykle pohybuje kolem 200 až 280 kilometrů.

V každém kraji je už nyní v provozu minimálně jedna čerpací stanice na CNG, do roku 2013 mají být podél všech hlavních silničních tahů. Celkový počet veřejných plnicích stanic stlačeného zemního plynu je v ČR 16 - většinou jsou v areálech regionálních plynárenských společností a dopravců. Natankovat CNG lze na dvou místech v Praze, dále v Hradci Králové, ve Frýdku-Místku, Horní Suché, Mladé Boleslavi, Prostějově, Liberci, Plzni, Českých Budějovicích, Znojmě, Jeseníku, Táboře, Ústí nad Labem, Brně, Ostravě (aktuální seznam a informace najdete na adrese www.cng.cz). V roce 2020 by podle závazku plynárenských společností mělo být v provozu nejméně 100 veřejných plynových čerpacích stanic. V Evropě je nyní zhruba 900 čerpacích stanic na CNG.

Plnění doma

Podle způsobu plnění se používají stanice pro rychlé plnění (doba čerpání do pěti minut), a stanice pro pomalé plnění, které trvá pět až osm hodin. Právě nástup pomalých, takzvaných domácích, plnicích stanic by mohl zahájit další rozmach CNG. Pro plyn by se už nemuselo jezdit k veřejné plnicí stanici, ale auta by se tankovala přímo doma. Jde o zařízení vybavená pomaloběžným kompresorem, umístěná třeba v garáži. Ta se připojí na rozvod plynu podobně jako plynový sporák a během několika hodin naplní nádrž zemním plynem, stlačeným na 200 barů.

Tato zařízení jsou už v některých zemích běžně k dostání, v tuzemsku se na trhu objeví letos v létě. Jejich rozšíření brání zatím relativně vysoká cena (v současné době okolo 115 tisíc korun) a také současné protipožární předpisy.

„Lidé často srovnávají, za kolik lze takovéto zařízení pořídit v zahraničí, ovšem tam jsou ceny dotované plynárenskými společnostmi. Cena zařízení je stejná všude, ale například ve Francii ho lze získat za zhruba tisíc euro – podmínkou je ovšem uzavřít několikaletou smlouvu na odběr plynu s Gas de France,“ říká Miloň Bambásek z firmy Milox, zastupující v ČR největšího výrobce domácích plniček společnost FuelMaker. Domácí plničku oficiálně představí na letošním červnovém Autosalonu v Brně. Z právního hlediska je složitá instalace plničky v objektu, tedy třeba v garáži. Evropská legislativa to povoluje, vČR zatím chybějí potřebné prováděcí předpisy.

Potíže přestavby

 

Pokud nebudete pořizovat vůz vybavený pro provoz na CNG přímo od výrobce, je obvyklým řešením přestavba, která zvýší možnosti auta jezdit na více druhů paliv. Potřebné tlakové nádrže se však obvykle umísťují do zavazadlového prostoru, jehož užitný objem se tím výrazně zmenší. Úprava vozu také něco stojí. Za přestavbu jedné fabie zaplatíte zhruba 50 - 60 tisíc Kč včetně DPH, materiálu, práce a potřebného přihlášení vozidla na Dopravním inspektorátu.

 

Kdo přestavuje

Oprávnění provádět přestavby vozidel na CNG v ČR mají:

AG Autogas Systéme -EKO GAS AUTO, Beranových 130, 199 05 Praha 9 - Letňany (Fabia)

EKOSS-CNGS-ČR, Dukelská 10, 680 01 Boskovice (Favorit, Felicia, Pick-up, Octavia, Renault)

Autoservis Černý, Na Zvoničce 1145/11a, Praha 4 (Favorit, Felicia, Pick-up, Octavia)

23.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Injekční stříkačky. Ilustrační fotografie.
13 12

Stát chce zpřístupnit závislým náhražky za tvrdé drogy

Polský prezident Andrzej Duda
5

Reforma polské justice prošla Senátem, Duda ji nejspíš nezastaví

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

Otázky a odpovědi. Juventus měl strach, teď Schick rybaří

Měl to být přestup léta. A nejen pro české fotbalové fanoušky. Ságou jménem Patrik Schick alias možná posila velkoklubu za třicet milionů eur dlouho žila celá Itálie.

Komentář Deníku: Sen o dvou premiantech Evropy nevyšel

Když přijde řeč na rozdělení Československa, nejčastěji se zdůrazňuje, že dobře dopadlo. A protože jsou vztahy Čechů a Slováků přátelské a stali jsme se nejlepšími sousedy, vyvozuje se z toho, že rozdělit stát bylo chytré, anebo že se klidným rozdělením státu předešlo jeho divokému rozpadu. 

Sedmimístná Dacia Duster nakonec nebude. Vedení ji zatrhlo

Už nějaký ten pátek se v souvislosti s novou generací Dacie Duster mluví o možné sedmimístné variantě. Podle oficiálního vyjádření ředitele prodeje a marketingu Francoise Mariotta se ovšem žádná taková verze nechystá.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení