VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Chcete práci? Víme, koho firmy shánějí

Práci najdou bez větších problémů zedníci, prodavači a řidiči autobusů. Zdravotních sester a lékařů je na českém pracovním trhu také dlouhodobý nedostatek.

24.4.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Karel Pech

I v současnosti existují profese, po kterých je na českém pracovním trhu poptávka. Podle pracovních serverů je nejžádanější profesí současnosti obchodní zástupce. Stavební firmy složitě shánějí stavební elektrikáře a mistry, v nemocnicích stále scházejí lékaři i sestry a dopravní podniky varují, že možná nebude mít kdo řídit autobusy.

Zedníků je málo

„Zaměstnavatelé u nás poptávají pětadvacet zedníků a stavebních dělníků,“ říká Milena Havlíčková z Úřadu práce Havlíčkův Brod.

Podle pracovního portálu Správný krok připadají v současné době na jednoho stavebního elektrikáře, který chce jejich prostřednictvím práci najít, čtyři nabídky od zaměstnavatelů. Stavební mistři a stavební dělníci si mohou vybírat každý ze dvou nabízených míst.

Poměrně vysoká poptávka je ve stavební branži také po tesařích nebo projektantech. Naopak kandidáty na místa stavbyvedoucích a stavebních inženýrů, tedy vysoce kvalifikovaná místa, už firmy hledají málokdy. „Stavebním firmám se nejhůře shánějí stavební dělníci, kteří chtějí skutečně pracovat, což v případě lidí z úřadů práce bývá problém,“ konstatuje Ondřej Hampl z pracovního portálu Spravnykrok.cz.

Jeho slova potvrzuje i Pavel Bilko z firmy Resa ve Frýdku Místku: „Zejména na pomocné práce nám z úřadu přicházejí lidé, kteří o zaměstnání asi nestojí. Posledně jsem po čtrnácti dnech propustil z osmi lidí čtyři, protože nechodili do práce.“

Z tiráku do autobusu

Naopak řidičů nákladních vozů je nyní nadbytek. Ještě před půl rokem byly dopravní firmy ochotné najímat i lidi s řidičským průkazem skupiny B a na řidiče nákladních automobilů je rekvalifikovat na své náklady.

Nyní však firmy vesměs tlumí výrobu. Není tím pádem co vozit a tito řidiči nejsou aktuálně potřeba.

„Stále scházejí pouze řidiči autobusů, to je práce, kterou za chvíli nebude mít kdo dělat,“ varuje ale prezident sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar. Podle jeho slov sdružení dokonce nabízí rekvalifikační kurzy, které by pomohly bývalým řidičům nákladních vozů přeškolit se na šoféry autobusů. Zájem však není.

„Řidiče mezinárodní přepravy na vnitrostátní autobusové linky nenalákáte ani vidinou pravidelnějšího života a času na rodinu. Byl zvyklý na vyšší příjmy nafouklé především díky zahraničním dietám,“ konstatuje prezident.

Řidiče autobusů, případně tramvají či trolejbusů přitom stále hledá většina dopravních podniků v České republice. Nabízený plat se většinou pohybuje okolo průměrné mzdy, jen v Praze ji kvůli vyšším životním nákladům o několik tisíc převyšuje. Například řidičům tramvají nabízí pražský dopravní podnik sedmadvacet tisíc korun.

Na místo řidiče autobusu přijímal ještě v březnu i uchazeče pouze s řidičským průkazem skupiny B. Museli se ale firmě upsat na tři roky. Podle aktuálních informací má však Praha v současné době řidičů autobusů už dostatek.

Obchodníci nejsou

Podle Jana Matějky z pracovního portálu Sprace.cz stoupá v posledních týdnech zájem především o lidi ochotné a schopné dělat obchodní zástupce.

Také Deník může potvrdit, že o uchazeče z naší Výzvy (vychází v pravé části titulní stránky této přílohy), kteří uvedou jako součást praxe některou z obchodních pozic, je velký zájem.

Zaměstnání ovšem najdou bez větších problémů i prodavači. Podle Mileny Havlíčkové z Úřadu práce Havlíčkův Brod inzeruje jejich úřad nyní jedenáct takových nabídek a ostatní úřady práce jsou na tom podobně.

Navíc potravinářských a drogistických řetězců se zatím krize příliš nedotkla a například skupina drogerií dm stále pokračuje v otevírání nových poboček.

Lékaři a sestry

Samostatnou kapitolu představuji zdravotnické profese. Tedy lékaři a zdravotní sestry. Po těch roste dlouhodobá poptávka téměř na každém úřadu práce.

Podle informací České lékařské komory bylo v červnu loňského roku neobsazených 628 lékařských mís­t. Ještě větší nedostatek je kvalifikovaných zdravotních sester. Pravděpodobně neexistuje zdravotnické zařízení, které by mělo dost středního zdravotnického personálu. Například rakovnické nemocnici schází do plného stavu až patnáct sester.

„Na některé pozice by nám stačily i zdravotnické asistentky, tedy dívky po střední škole. Ty ale do nemocnic nejdou. Jejich cílem je co nejdříve si udělat aspoň bakaláře, aby po něm dosáhly na vyšší plat. A po skončení studia stejně většinou skončí mimo obor,“ říká Jana Malíková, která má v rakovnické nemocnici nábor sester na starosti.

Autor: Martina Šrámková

24.4.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vladimír Mečiar
AKTUALIZOVÁNO
6

Sporné Mečiarovy amnestie. Slovenští poslanci otevřeli cestu k jejich zrušení

Mapa republiky
6

Na sněhovém poli Mapa republiky je téměř 10 metrů sněhu

Vyceněné zuby a vypoulené oči. Ronaldova busta terčem vtípků

Při slavnostním pojmenování letiště na Madeiře po Portugalci Cristianu Ronaldovi vzbudila velkou pozornost fotbalistova busta, která se stala terčem kritiky i mnoha internetových vtípků. Sochař Emanuel Santos hájí výtvor tím, že se řídil zadáním hvězdného útočníka Realu Madrid, a tvrdí, že sám Ronaldo byl s výsledkem spokojený.

AKTUALIZOVÁNO

Rusnok: Konec intervencí může nastat prakticky kdykoli

/ANKETA/- Konec režimu devizových intervencí může nastat kdykoliv po konci tzv. tvrdého závazku, tedy od dubna, řekl dnes guvernér ČNB Jiří Rusnok. Zároveň upozornil, že centrální banka již nebude zveřejňovat možné scénáře načasování konce kurzového závazku.

Sobotka zdůraznil nutnost kompromisů, aby se neopakoval brexit

/ANKETA/- Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) na dnešním společném jednání české a slovenské tripartity zdůraznil nutnost najít kompromis ohledně směrnice o vysílání pracovníků. Zasedání na zámku ve Štiříně u Prahy se předpisem zabývalo, účastníci ho kritizovali. Sobotka zdůraznil, že se země musejí v rámci Evropské unie navzájem poslouchat. Jinak mohou podle něj nastat další podobné zlomy, jako byl brexit, což by si nepřál.

Divoké ráno na dálnici D1: nehoda auta s kamionem i hořící motor

Nehoda osobního auta a kamionu zkomplikovala cestu do práce řidičům jedoucím ve čtvrtek ráno po dálnici D1 ve směru z Vyškova na Brno. Kvůli střetu dvou aut byla dálnice u obce Luleč na Vyškovsku na čas uzavřená a tvořily se kolony.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies