Když se studentů, kteří právě obdrželi diplom, zeptáte, kde by chtěli pracovat, nejčastěji od nich uslyšíte ČEZ, Siemens nebo Komerční banka. Alespoň tak studenti odpovídali v anketě na letošním virtuálním setkání Měsíc absolventů. Láká je dobré finanční ohodnocení i možnost profesního růstu.

„Z dlouhodobého hlediska se na předních příčkách tradičně umísťují bankovní instituce a auditorské společnosti. Škoda Auto, ČEZ, Siemens, Coca Cola, Zentiva patří k tradičním oblíbencům. Vždy se jedná o silné společnosti, které si uvědomují sílu své značky a budují strategický personální marketing zaměřený již na studenty středních a vysokých škol,“ vysvětluje vývoj preferencí studentů Jana Skálová ze společnosti LMC. Na studenty to prokazatelně funguje.

Mohou si to dovolit

Dříve čerství absolventi mohli většinou pouze snít o tom, že hned po škole začnou pracovat ve velké firmě s možností rychlého růstu. Změny na pracovním trhu v posledních několika letech však vytvořily ze sotva vystudovaných lidí lákavé zboží právě pro tyto firmy. Ze statistik Národního úřadu pro vzdělávání vyplývá, že po ukončení vysoké školy nesežene práci jen dvě a půl procenta studentů (před pěti lety to bylo necelých devět procent). Není to způsobeno pouze změnou personální politiky firem, mladé generace jsou také lépe připravené.

Jsou dospělí a zorientovaní

Personalisté trend potvrzují – v poslední době zaznamenali zvyšující se úroveň absolventů. „Objevila se generace dospělejších, realisticky myslících a na trhu práce lépe zorientovaných mladých lidí, kteří mají přesnější představu, čeho chtějí v profesním životě dosáhnout, i rozumný odhad toho, co je možné,“ říká Jana Skálová. Mnoho personalistů soudí, že je to zásluhou zahraničních stáží a pobytů, na které studenti více jezdí, a také rozšířenější práce při studiu.

Změnou viditelnou na první pohled je výrazně lepší znalost cizích jazyků. Ještě před několika lety si ani čerstvě promovaný vysokoškolák nebyl svou angličtinou úplně jistý.

Není divu. Na studenty a čerstvé absolventy se zaměřují především velké nadnárodní společnosti. Nejde u nich jen o řešení z nouze, ale i o promyšlenou náborovou strategii, jejímž cílem je oslovit perspektivní zaměstnance dříve než konkurence a získat je pro sebe. Naopak pro malé firmy může být zaškolování nového odborníka příliš drahé.

Z pohledu absolventa jsou velké firmy zajímavé především tím, že mohou pracovníkovi poskytnout odborná školení, kurzy a především kariérní růst.
Seznam pro absolventy nejzajímavějších firem naleznete v tabulce pod článkem.