VYBERTE SI REGION

Na stravenkách firmy šetřit nechtějí

Ekonomická krize v letošním roce zřejmě příliš neovlivní mimoplatové výhody, které firmy poskytují svým zaměstnancům. Dokonce ani automobilky nechtějí na zavedené firemní benefity sahat.

9.1.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: archiv Deníku

Zdaleka nejčastějším příspěvkem nad rámec mzdy jsou stravenky. Ty poskytuje podle šetření společnosti Sodexo třiadevadesát procent zaměstnavatelů a hrozba jejich zrušení, respektive hrozba likvidace jejich daňového zvýhodnění v loňském roce, dokonce vyprovokovala k odporu odborové svazy napříč všemi obory. Nejrozšířenější zaměstnaneckou výhodu nechtějí proto firmy omezovat ani v tomto roce.

Zachovány však nezůstanou jen stravenky. Navzdory současné ekonomické krizi se firmy rozhodly na mimoplatové výhody svých zaměstnanců zatím příliš nesahat. A to dokonce ani automobilky nebo jejich subdodavatelé, tedy společnosti z oborů, kterých se současná krize dotýká nejsilněji.

Šetří se jinde

„Chceme si zachovat lidi, které máme, takže šetřit musíme jinde,“ shrnul generální ředitel AGC Automotive Czech Martin Kubát. Bílinská firma, která vyrábí bezpečnostní skla do automobilů, tak pro tisícovku svých zaměstnanců ve všech závodech dál zachová například možnost bezúročné půjčky, příspěvek na zahraniční dovolenou a podobně.

Zachovány zůstanou dokonce i třinácté a čtrnácté platy. Na tomto místě však ředitel možný vliv ekonomické recese připustil.

Výše třináctých a čtrnáctých platů je totiž závislá na celkovém hospodaření společnosti. A to se v současné době v AGC stejně jako u ostatních subdodavatelů automobilek neodvíjí nejlépe. Firma tak už rozvázala smlouvy s agenturami zprostředkujícími brigádníky a musela propustit i menší počet kmenových zaměstnanců.

Na podobu benefitů nehodlá sahat ani kolínská automobilka TPCA. Systém bodů, které zaměstnanci k platu dostávají, má být zachován v nezměněné podobě i výši.

Dělnické profese po třech letech ve firmě dostávají až tři tisíce bodů měsíčně, přičemž jeden bod se rovná jedné koruně. Utratit je lze například za nájemné ve firemních bytech či ubytovnách, za penzijní připojištění nebo za splátku hypotečního úvěru. Body mohou zaměstnanci utratit i za vybrané kulturní či sportovní aktivity nebo je použít jako příspěvek na dovolenou.

Ani leader českého automobilového průmyslu Škoda Mladá Boleslav nebude podle vyjádření mluvčího společnosti Jaroslava Černého na výši a složení benefitů sahat. Zaměstnancům tak zůstanou zachovány příspěvky na penzijní připojištění, poskytování bezúročných půjček, zajištění ubytování v ubytovnách, organizovaná doprava do zaměstnání nebo možnost dotovaného stravování v závodních jídelnách.

Kolektivní smlouvy

Textilní průmysl v Deníkovém miniprůzkumu představuje společnost Juta z Dvora Králové nad Labem. Ani zde vedení podle personální ředitelky Věry Špalkové o krácení benefitů neuvažuje.

„Možná je to proto, že zaměstnanecké výhody v naší firmě patří k těm nejběžnějším – příspěvek na stravování, penzijní připojištění, bezúročné půjčky a podobně,“ soudí Věra Špalková. Každopádně vedení firmy se s odbory dohodlo na prodloužení kolektivní smlouvy do března. Podle slov personální ředitelky by se však nemělo nic měnit ani poté.

Stejnou odpověď jsme dostali ve stavební společnosti Metrostav. „Týden dovolené navíc, stravenky a penzijní připojištění podle počtu let, vše zůstává v platnosti,“ potvrdila personální ředitelka Metrostavu Martina Zrcková.

Za zachováním zaměstnaneckých výhod ve všech výše zmíněných firmách stojí přitom silné odbory – tedy kolektivní smlouvy, které nelze změnit ze dne na den. Podle vyjádření lidí z vedení jmenovaných společností by však současné benefity měly zůstat zachovány i nadále.

Podle vlastní volby

Mezi nejrozšířenější benefity nepatří jen různé příplatky nebo finanční příspěvky, ale také služební telefon, služební notebook či firemní auto. Většinu takových výhod ale neposkytují firmy plošně všem zaměstnancům.

Například firemní auto k soukromému použití těžko dostane písařka nebo pracovník callcentra. Služební telefon ale začíná být samozřejmostí i na nižších pozicích, liší se pouze výší firmou placeného kreditu.

Velmi ceněným benefitem je dovolená nad zákonný rámec čtyř týdnů. Podle průzkumu společnosti Sodexo ji v roce 2007 poskytovala svým pracovníkům téměř polovina zaměstnavatelů. Relativně novou výhodou se v posledních letech stávají také placené dny volna, ve kterých zaměstnanec může překonat lehké onemocnění nebo si vyřídit osobní záležitosti.

Trendem posledních let jsou benefity, při jejichž volbě má konečné slovo zaměstnanec. Systém takzvané cafeterie funguje například ve společnosti T-Mobile. Zaměstnanci mohou z cafererie čerpat příspěvky na nákup zboží či služeb u vybraných smluvních partnerů. Jedná se například o nadstandardní zdravotní péči, vybrané kulturní programy nebo průmyslové zboží.

Autor: Martina Šrámková

9.1.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Inkluze je zločin na dětech, říká Václav Klaus mladší

Havlíčkův Brod /ROZHOVOR/ - Má všeobecní vzdělání budoucnost? Je inkluze krok tím správným směrem? To byla hlavní témata přednášky, kterou v Havlíčkově Brodě nedávno připravil Okrašlovací spolek Budoucnost.

Manželé ze Kdyně se snažili zachránit život mladému sportovci. Bohužel marně

Hluboká - Silák z Hluboké zemřel za jízdy na kole. Jeho otec děkuje manželům Homolkovým, kteří bojovali o jeho život.

AKTUALIZOVÁNO

Norský Barnevernet versus český dědeček. Jiří Pavelka podává v Norsku žalobu

Praha - Do boje s norským Barnevernetem se pustil dědeček dvou chlapců, které úřady v roce 2011 odebraly české matce Evě Michalákové a jejímu manželovi Josefovi. Důvodem mělo být údajné zanedbávání, fyzické týrání a sexuální zneužívání. Podle tamní policie a lékařů se podezření Barnevernu nepotvrdilo. Úřady a následně soudy ale považovaly zjištění za natolik vážná, že děti ponechaly u pěstounů. Dnes devítiletý David a jedenáctiletý Denis žijí odděleně, každý v jiné pěstounské rodině.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies