Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přijmeme zedníka, angličtina nutná

Znalost cizího jazyka se stala takřka nedílnou součástí většiny personálních inzerátů. Často ale uchazeči až v nové práci zjistí, že své jazykové dovednosti ve skutečnosti vůbec nepotřebují.

26.9.2008
SDÍLEJ:

Znalost jazyků nutná, stojí v mnoha pracovních inzerátech. Dokonce i na místa, kde ji není šance využít. Foto: Deník/Alena Burešová

Paní Kateřině se nedařilo téměř půl roku najít práci. Původně pracovala v kanceláři výrobní firmy a byla vedením hodnocená jako schopná pracovnice. Neočekávala proto, že by po přestěhování do jiného kraje měla mít s hledáním zaměstnání nějaké problémy.

„Když jsem však v novém bydlišti pročítala inzeráty, a to jak v tisku, tak na internetu, všude v požadavcích figurovala angličtina či němčina. Je mi pětačtyřicet a s angličtinou jsem přišla do styku naposledy na střední škole. Neodvážila jsem se se svým how do you do na takovou nabídku vůbec zareagovat.“

Jazyky nejsou vše

Takových lidí je na českém pracovním trhu mnoho. Přitom nejen velké zahraniční společnosti, i malé české firmy, ve kterých je anglicky vedený telefonní hovor asi tak pravděpodobný jako návštěva amerického prezidenta, zadávají dnes často do svých náborových inzerátů cizí jazyky jako požadavek. Navíc požadavek bez bližšího upřesnění požadované míry znalostí.

Podle Jany Skálové z personální společnosti LMC se na českém pracovním trhu stalo běžnou praxí, že se personalisté často navzájem inspirují pracovními inzeráty a automaticky do nich vkládají podmínku znalosti cizího jazyka. A to i v případech, kdy se jedná o českou společnost a o pozici, na které zaměstnanec minimálně nebo vůbec nepřijde do styku se zahraničním subjektem.

„Na druhou stranu tento fenomén vypovídá i o tom, že se firmy chtějí řadit mezi evropské společnosti, které reflektují požadavky globalizovaného trhu a připravují se na něj,“ dodává Skálová.

Skálová však upozorňuje i na negativní stránku celé věci: „Z personálního hlediska je strategie zadávání požadavku znalosti cizího jazyka do určité míry eliminačním faktorem pro řadu profesí a pracovních pozic. Například, pokud hledáte administrativní pracovníky, pracovníky do účtáren nebo řemeslníky se znalostí cizího jazyka, nemusíte je na českém trhu najít a prodraží se vám nábor.“

Jinými slovy: pokud si firma i pro instalatéra nebo řadovou účetní vloží do náborového textu požadavek angličtiny, riskuje, že za daného stavu na trhu práce nemusí požadovaného pracovníka sehnat vůbec.

O jazykově vybavené je nouze a ti, kteří by mohli skutečně požadovanou práci zvládat na výbornou, se na takový inzerát kvůli nedostatečné znalosti jazyka neodváží přihlásit vůbec.

„Někdy je dobré i u odborníků zvážit, nakolik je potřebný cizí jazyk. Pokud potřebujete kvalitního manažera, úzkoprofilového odborníka, tak je lepší mu dát možnost dalšího jazykového rozvoje, nebo mu nabídnout služby překladateské agentury než hledat kombinaci. Potom se může stát, že budete mít dobře cizojazyčně hovořícího zaměstnance, ale už ne odborníka,“ varuje Jana Skálová.

Necelá polovina

Na portálech www.prace.cz a www.jobs.cz, které společnost LMC provozuje, požaduje cizí jazyk téměř pětačtyřicet procent inzerentů. Nereálné požadavky zaměstnavatelů s sebou nesou ještě jedno riziko: někteří uchazeči o práci totiž firmy a pozice, ve kterých bude cizí jazyk aktivně využívat, naopak preferují.

Nechtějí mít pocit, že roky času a tisíce na školném obětovali zbytečně. Používáním jazyka v práci si chtějí stávající úroveň znalostí minimálně zachovat.
„Pokud se uchazeč nastupující do zaměstnání s příslibem denního využití cizího jazyka dozví, že jazyk aktivně využívat nebude, rozhodně nebude na takovéto pozici spokojen a pravděpodobně odejde již ve zkušební době. Proto opisování inzerátů od jiných personalistů bez patřičně hluboké znalosti specifik inzerované pozice považuji za neprofesionální a neefektivní,“ říká Mikuláš Procházka z personální agentury Grafton Recruitment.

„V naší společnosti inzerujeme požadavky na kandidáty, včetně požadavků na jazykovou vybavenost, po předchozí detailní konzultaci u klienta, který kandidáty na danou pozici poptává, a analýze náročnosti práce na této pozici,“ dodává Mikuláš Procházka. S nadsazeným požadavkem na znalosti cizích jazyků se váže ještě jeden problém. Mnozí, především mladí adepti, si buď příliš věří anebo správně odhadnou, že s potřebou angličtiny či němčiny v malé tuzemské firmě to nebude tak horké.

Místo potom získá ne nejlepší kandidát, ale ten, který si troufne znalost němčiny na úrovni „der, die, das“ vydávat za perfektní. I když i tahle odvaha (nebo drzost) se může na některých pozicích hodit.

Správná nabídka práce by proto měla obsahovat nejen požadavek jazyka, ale i konkrétní úroveň, kterou uchazeč pro svou potenciální práci potřebuje.

Základní znalost němčiny potřebuje i skladník, kterému vozí zboží němečtí šoféři od německého dodavatele. Němčina pracovníka obchodního oddělení téže firmy musí však být kvalitativně na zcela jiné úrovni. To ale inzerát s požadavkem „německý jazyk nutný“ nerozliší.

Autor: Martina Šrámková

26.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nezvěstný Julian Cadman
21

Mezi oběťmi teroru v Barceloně jsou také děti, islamisté zavraždili i tříletou

Melbourne, ilustrační foto
5 10

Kde se žije nejlépe? Vítězí Melbourne a Vídeň. Praha uzavírá šestou desítku

VIDEO: Pař jako Rus, zpívá Robbie Williams v novince, kterou přiveze do Prahy

/FOTOGALERIE, HARMONOGRAM/ - Kolem dvaceti kousků naservíruje zítra publiku na letišti v Letňanech britský zpěvák a tanečník. Nebudou chybět nové věci z desky The Heavy Entertainment Show, jež vyšla loni. Areál se otevře již v 15 hodin. 

Velká světlometová krádež: zaměstnanci ukradli zboží za statisíce

Velkou krádež vyšetřují policisté ve firmě na výrobu světlometů v Mohelnici. Skupina devíti lidí zde kradla výrobky. Celkově způsobili škodu za devět set tisíc korun.

Dětské úrazy loni stály 815 milionů korun, častější jsou v létě

Dětské úrazy loni stály české zdravotnictví více než 815 milionů korun, nejvíce jich je v letních měsících. Počet i náklady každoročně rostou. Nejčastější jsou například poranění kotníků, chodidel, zápěstí, rukou a hlavy.

Lenovo je po dvou letech ve ztrátě. Ta činí téměř dvě miliardy

Čínský výrobce osobních počítačů Lenovo hlásí za první fiskální čtvrtletí ztrátu ve výši 72 milionů dolarů, tedy v přepočtu 1,6 miliardy korun. Informovala o tom agentura Reuters. Podle ní jsou příčinou vyšší náklady a tlak marže v souvislosti s nedostatkem některých součástí, jako jsou například paměťové čipy. Jedná se o první čtvrtletní ztrátu za poslední dva roky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení