VYBRAT REGION
Zavřít mapu

První dojem uděláte jen jednou

Kostýmek a lodičky patří k přijímacímu pohovoru do banky. Reklamní grafici nebo novináři prokazují oblečením především kreativitu, k těm se kravata nebo seriózní modrá košile příliš nehodí.

30.6.2008 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Isifa

Seriál o otázkách při vstupních pohovorech sice už v Deníku skončil, přesto se k tématu výběrových a vstupních pohovorů ještě tímto článkem vracíme. Šaty sice nedělají člověka, první dojem ale do značné míry ano.

Proto nad oblečením a úpravou při první schůzce s personalistou či budoucím šéfem nelze mávnout rukou. Jinak se oblékne zájemce o místo bankovního úředníka, jinak budoucí asistentka a ještě jinak adept novinařiny.

Do banky bez kravaty nelez

Bankovní instituce mají působit seriózním a konzervativním dojmem. I jejich zaměstnanci proto musejí vypadat důvěryhodně, klidně, vyrovnaně, ba dokonce do jisté míry usedle.

Pro muže není volba oblečení složitá. Doporučit lze snad jen seriózně modrou košili. Sako a decentní kravata by měly být samozřejmostí, stejně jako fakt, že džíny se pro budoucího úředníka ve finančním sektoru nehodí.

Více možností mají už tradičně ženy. Jednoduchá jednobarevná sukně či kalhoty, nejlépe v tmavších barvách a k tomu halenka v odpovídajících barvách (pozor, ne tričko, a to dokonce ani značkové!) je osvědčená kombinace.

Pozor na boty, pásek a kabelku: kvalita, nenápadnost a barevná sladěnost mohou celkový dojem významně povýšit. A pokud si připadáte ve svém kostýmku nadmíru usedle, nenápadné perličky, šátek kolem krku či třeba decentní spona ve vlasech mohou být tím správným detailem, který dodá vašemu vzhledu šmrnc.

Asistenka v kostýmku

Od bankovních pozic se příliš neliší ani požadavky na vzhled asistentky manažera. V takovém případě je však dobré zjistit si předem alespoň pár základních informací o firemní kultuře společnosti, ve které se ucházíte o místo. Pokud to nejde jinak, základní obrázek vám poskytnou webové stránky. Podle míry originality www prezentace můžete usoudit, nakolik si firma cení osobitosti a nakolik bude naopak požadovat strohou formálnost.

Jiná je samozřejmě situace u velké nadnárodní společnosti a jiná v malé softwarové firmě či PR agentuře. Klasický kostýmek či tmavé kalhoty s halenkou nepokazí však nic ani v jednom případě. Lišit se můžete originalitou detailů, přesto však pro přijímací pohovor platí: méně je někdy více. Volnější ruce vám poskytne některá z kreativních profesí.

Například od novináře většinou nikdo neočekává upjatý vzhled a seriózní kostýmek. Můžete přijít téměř v čemkoli, jedná se o typ práce, která je individualistická, a více záleží na vaší komunikativnosti, schopnosti analyzovat a rychle zpracovávat informace než na tom, zda máte sladěnou kabelku s botami. V této profesi připadá v úvahu klidně i sportovní vzhled, džíny se zajímavým tričkem a neformální obuv. Klasický oblek s kravatou či lodičky a upjatý byznys kostýmek se zpravidla nepožadují.

Džíny jsou přípustné

Také pozice v reklamní agentuře předpokládá osobitost a originalitu, alespoň pokud se ucházíte o tvůrčí práci. Pokud chcete pracovat například jako reklamní textař či grafička, můžete klidně doplnit rozdrbané džíny luxusnějším sakem, avantgardnější kabelou, a celý dojem podtrhnout třeba barevnou čelenkou.

Formálně, nebo neformálně

Obecně je třeba před přijímacím pohovorem do každé firmy odhadnout její firemní kulturu a míru formálnosti, jakou po svých zaměstnancích požaduje. Požadavky se liší nejen podle firem, ale i podle typu profese. Uchazečka o místo asistentky ředitele reklamní agentury klidně v kostýmku přijít může, IT odborník zase nemusí mít nevyhnutelně oblek, a to ani když jde o místo ve velké nadnárodní společnosti.

Vždy je zkrátka třeba volit, zda máte působit spíš dynamicky, seriózně, nebo kreativně. V každém případě je však důležité mít umytou hlavu, vyčištěné a nesešmajdané boty, upravené nehty a decentní vůni.

Jak kdysi tvrdil i český odborník přes etiketu a bývalý mluvčí tehdejšího prezidenta Václava Havla: „Říká se, že nikdy nemáme druhou šanci udělat první dojem.“ Na druhou stranu by měly vždy rozhodovat vaše schopnosti. Musíte jim ale dát šanci – a právě k tomu by měl napomoci přiměřený vzhled během přijímacího hohovoru.

Podle materiálů ze serveru

www.prace.cz

Autor: Martina Šrámková

30.6.2008 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Kuchař Michael Solnička alias Mr. Steak bude od podzimu šéfkuchařem nového steakového restaurantu v Olomouci.
1 2

Mr. Steak: Gastronomický boom? Olomouc teď dává zbytku republiky na frak

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan.
6 6

Ultimátum pro Katar je v rozporu s mezinárodním právem, tvrdí Erdogan

AKTUALIZOVÁNO

Kvitová opět šampionkou. Svůj návrat dokonala triumfem v Birminghamu

/VIDEO/ O takovém návratu se jí ani nesnilo. Tenistka Petra Kvitová korunovala svůj comeback po prosincovém napadení neznámým útočníkem triumfem na trávě v Birminghamu. Pro českou lvici šlo přitom o teprve druhý turnaj od zranění. V novém vydání žebříčku se posune na dvanáctou příčku.

Babiš opět zrušil návštěvu České televize. Mám důležitější věci, sdělil

/ANKETA/ Předseda ANO Andrej Babiš se opět nedorazil na politickou debatu Otázky Václava Moravce v České televizi. Účast v dnešním přímém přenosu podle moderátora pořadu Moravce Babiš původně slíbil, ale pak ji zrušil kvůli nemoci člena rodiny.

AKTUALIZOVÁNO

V Newcastlu najelo auto do muslimů, na místě zůstalo šest zraněných

Šlo o další teroristický útok? V Newcastlu najel u sportovního centra Westgate automobil do chodců. Podle nejnovějších informací řidička zranila šest lidí, z toho tři děti. Na místě zrovna probíhaly oslavy konce ramadánu.

Hurá do plavek! Ale do jakých? Hitem jsou jednodílné, radí ostravský stylista

Léto. Rtuť teploměru šplhá výš a výš. Oblékáme se do koupacího oděvu, jehož historie sahá až do antického Řecka. Po jakém typu plavek ale letos mají ženy sáhnout? Co zrovna letí?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies