VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stávka může poškodit obě strany sporu

Stávky si už v Česku vydobyly domovské právo. Stávkují učitelé, lékaři, dělníci, ale i taxikáři. Uspořádat velkou stávku vyžaduje kromě osobního charisma také organizační talent.

7.7.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Milan Freiberg

Nejprve je třeba říci, že právo na stávku má každý zaměstnanec. Na stávkování lze uplatnit pozitivní pohled, brát ho jako možnost změny k lepšímu. Negativní stránky jsou také jasné: stávka vystupuje jako jistá forma násilí a je spojena vždy s pocity napětí, obav, strachu a hněvu.

Vedení společnosti se zase nedokáže vyhnout myšlenkám na potrestání a odvetná opatření. Agresivní formy přicházejí na řadu, pokud účastníci nejsou schopni a ochotni dohodnout se v klidu a bez napjatých emocí.

Důležitá je volba termínu, organizační příprava, určení místa konání a podobně. Leckdy můžeme slyšet o ne/vhodném načasování, dlouhodobé přípravě a dalších krocích, které například přes již dosažený pokrok ve vyjednávání brání v odvolání stávky.

Je rozdíl, koná-li se stávka na nádvoří menšího podniku, je-li pořádán svoz pracovníků z filiálek nebo musí-li odboráři řešit dopravu z celé republiky. Pak se někdo musí zabývat rovněž stornem objednaných dopravních prostředků a řešením případných škod. Kdo je zaplatí?

Podobně uvažme, jde-li o jedinou akci nebo je-li plánován celý seriál. S délkou stávkování rostou požadavky na přípravu a organizaci. Významným psychologickým aspektem je, že zdaleka ne každému po delší čas vydrží elán a chuť.

O moc a o peníze

Rozšířená představa praví, že řadoví zaměstnanci stávkují kvůli penězům. Z pohledu vůdců stávky se vede boj především o moc a o vliv na reálný chod podniku. Proto by nás neměly překvapit psychologické aspekty. Leckdy takové klání vyhraje ten, kdo má pevnější nervy a déle vydrží.

Kolik hodin, dnů a týdnů může vedení tolerovat omezenou nebo zcela zastavenou výrobu? Každá chvíle se projeví v celkových finančních ztrátách. Na druhou stranu jaký čas si mohou zaměstnanci zahrávat s rizikem nahrazení?

Po nějaké době se zákonitě objevuje únava a diferencované postoje. Účastníci jsou sice na jedné lodi, ale rozhodně netáhnou za jeden provaz. Budou i po delší době stavět spíše na společných zájmech, nebo budou zdůrazňovat zákonité rozdíly?

Zpočátku se někteří k nespokojencům přidali z důvodu solidarity. Po nějakém čase zjišťují, že zájmy kolegů nejsou až tak průzračné a že jejich vlastní situaci nelze označit za jednoznačně špatnou. Proč by měli kvůli někomu přijít o vcelku dobré místo?

Mezi další důvody se řadí nespokojenost se systémem řídicí a organizátorské práce, vzhledem a vybaveností pracoviště, kulturou podniku, systémem odměňování a hodnocení, přístupem vedení k zaměstnaneckým výhodám, zlepšovacím návrhům, iniciativě a tvořivosti atd.

I tady se mohou konkrétní výhrady lišit pracoviště od pracoviště. Zkrátka: čím déle stávka trvá, tím zásadnější roli hrají důvody, pro které vznikla.
Důležitou okolností je, aby požadavky zúčastněných stran byly spravedlivé a realistické. Jestliže se podniku nedaří, není korektní žádat dvouciferné navýšení mezd. Ani v období prosperity nemusí téměř celý zisk končit rozdělený mezi zaměstnance.

Těžko však budou pracovníci příznivě hodnotit, když vedení mluví o potřebě investic, ale pracovní prostředí se nijak nezlepší. Ještě horší je, vyjde-li posléze najevo, že investice se týkaly pouze pracoven a vozového parku vedení.

Prubířský kámen managementu

Řadoví zaměstnaci musí pochopit, že zisk firmy je významným ukazatelem. Vždy se však budou ptát, co z něj mají oni. Tady je třeba hledat a nacházet odpověď na otázku, k čemu a komu podnik slouží.

Aby vydělával svému majiteli? Aby se vedení seberealizovalo a uspokojilo své ambice? Aby se měli dobře řadoví zaměstnanci? Aby firma potřela konkurenci? K zaplnění mezery na trhu? Je hlavním cílem upevnit dobré jméno podniku a posílit jeho prestiž? Najít vyvážený poměr mezi všemi těmito hledisky je prubířským kamenem každého vysokého managera.

Mnohým stávkujícím chybí potřebné organizační, ekonomické a psychologické znalosti, aby se lépe vyznali a situaci úplně pochopili. Kdo z dělníků rozumí hospodářským cyklům? Kdo dokáže najít poměr mezi adekvátními platy zaměstnanců a zároveň náklady, které udrží firmu v tvrdém konkurenčním boji? Kdo má analytické schopnosti a umí předvídat, jakým směrem se bude obor ubírat?

Zřejmě by leckdo ze stávkujících sám uvědoměle přestal, kdyby se stal plně informovaným. Na druhé straně by se měli zástupci vedení častěji, pečlivěji a hlouběji zamýšlet nad názory, postoji a požadavky dělníků a úředníků. Nakolik je opravdu znají? Vědí o podmínkách, v jakých působí, a o těžkostech, s nimiž zápasí? Vždyť část je možné vcelku brzy odstranit nebo alespoň snížit jejich obtížnost ať už je jejich zdroj systémový nebo personální.

OTAKAR PATOČKA
autor je psycholog a specialista na mezilidské vztahy na pracovišti

7.7.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Základní škola v Plánici, kde došlo k incidentu mezi učitelem a hajlujícím žákem.
38

Učitel neunesl hajlování romského žáka, teď má obavy z jeho rodiny

Silnice ze Lhenic do Prachatic. Víc se stojí než jede.
EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZUJEME
187

Jižní Čechy trápí sněhová kalamita, tisíce domácností bez proudu

Opilý řidič kamionu jel po dálnici se třemi promile. Nemohl pak ani stát

/VIDEO/ Podivně jedoucího kamionu na dálnici D2 u Břeclavi ve směru na Brno si před pár dny všimla hlídka celníků. Kontrola potvrdila, že s řidičem není něco v pořádku. Přivolaní policisté z dálničního oddělení v Podivíně při dechové zkoušce opilému cizinci naměřili téměř tři promile alkoholu. „Čtyřicetiletý muž za volantem nebyl schopen ani sám chodit či stát, na zemi vsedě téměř usínal," popsal v pátek policejní mluvčí Pavel Šváb.

EXKLUZIVNĚ

Babiš vrací úder, píše poslancům. Bude jim to stačit?

Deník získal dopis, v němž se předseda hnutí ANO a donedávna majitel Agrofertu Andrej Babiš vyjadřuje ke svým finančním transakcím. Dnes ho odešle předsedovi sněmovny Janu Hamáčkovi.

Technologičtí giganti světa rostou. Giganticky

Čtyři internetoví giganti Google, Microsoft, Amazon a Alphabet, který spadá pod Google, zveřejnili své výsledky za první čtvrtletí 2017. Daří se všem. Budoucnost mají cloudové služby.

DOTYK.CZ

Hašek vysvětluje Bubníka: každý autor má svůj rukopis

Bývalý brankář a současný podnikatel Dominik Hašek obhajoval na facebookových stránkách svého nápoje Smarty Drink reklamu s nekrologem Augustina Bubníka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies