VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Většina firem propouští. Které ale hledají nové lidi?

Zatímco většina firem v současné době zaměstnance propouští, najdou se i takové, které je přijímají. Zaměstnavatelé nabízejí především obchodní pozice.

27.2.2009 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Jan Handrejch

Obchodníky potřebují zaměstnavatelé i v době ekonomické krize. Firmy zkrátka potřebují odbyt, v současnosti možná víc než kdy předtím.

„Na portálu prace.cz připadá ze čtyřiceti oborů skoro patnáct procent na pozice v obchodu,“ říká Jana Skálová z tohoto serveru.

Také personální server Monster potvrzuje, že největší zájem je nyní o obchodnické pozice. Stabilně se drží i přes současnou nepříznivou ekonomickou situaci specializované pozice v IT odvětví (vývoj software), finančních a bankovních službách.

„Větší množství otevřených pozic mají stabilně mobilní operátoři, některé bankovní ústavy, například Česká spořitelna a vybrané úřady státní správy,“ říká marketingový ředitel portálu Monster Jaroslav Macnar.

Praha vede s náskokem

Na portálu Monster připadá více než čtyřicet procent nabízených míst na Prahu a čtrnáct procent na středočeský region. Pětiprocentní hranici překračuje už pouze jižní a severní Morava (tedy především Brno a Ostrava).

Nejméně lidí hledají podle čísel portálu Monster zaměstnavatelé v kraji Vysočina, pouze 1,25 procenta.

Změnila se i strategie zaměstnavatelů, kteří hledají nové lidi. Vzhledem k tomu, že o jedno místo se dnes přes portál práce.cz uchází i dvacet zájemců, firmy už nepořádají nákladné náborové akce.

Často se spokojí s inzerátem na některém z pracovních webů na internetu a na nákladnější inzerci v denním tisku šetří. S větším náborem nových lidí pro nejbližší měsíce počítá řetězec drogerií DM. Ten plánuje v blízké době otevřít v České republice dalších sedmnáct prodejen. Počet nově přijímaných lidí tak dosáhne přibližně stovky.

„Naše prodavačky a pokladní mají vzhledem ke své profesi nadprůměrný příjem,“ říká personální ředitelka Alena Střížová.

Průměrný plat se tu pohybuje těsně pod hranicí dvaceti tisíc korun. Možná i proto zde fluktuace pracovníků dosahovala i v dobách, kdy se zaměstnavatelé o pracovníky přetahovali, pouhých třiceti procent. V ostatních prodejních řetězcích se toto číslo pohybovalo okolo čtyřiceti.

Síť prodejen DM také všechny zaměstnance přijímá na hlavní pracovní poměr, tedy ne přes pracovní agentury. Najímání přes agentury je pro firmy výhodnější – mohou se zaměstnanců snadněji zbavit. Pracovníky totiž nezaměstnávají ony, ale právě pracovní agentury.

I na takové pracovníky se vztahuje zákoník práce , ale s jednou výjimkou: agentura je může snadno propustit. Tenhle model zaměstnávání řetězec DM podle slov personalistky Střížové odmítá.

Personalistka upřesňuje, že přestože všechny pokladní či prodavačky pracují na hlavní pracovní poměr, ne vždy nastoupí na plný úvazek. „Často jde o matky s malými dětmi. Těm vycházíme vstříc především kratšími úvazky na čtyři nebo šest hodin denně,“ doplňuje personalistka Střížová.

Řetězec hypermarketů Tesco neplánuje ani hromadné propouštění, ale ani větší nábor nových pracovníků, uvádí personální ředitelka Radka Pekelská.

„V současné době máme provozních pracovníků, tedy pokladních a lidí, kteří doplňují zboží, dostatek,“ říká personalistka.

Nové zaměstnance Tesco přijímá pouze jako náhradu za ty, kteří odcházejí. „Fluktuace za poslední čtvrtletí obchodního roku, tedy od začátku listopadu do konce ledna, u nás dosahovala dvaceti procent,“ poznamenává Radka Pekelská, ovšem s poznámkou, že jde o fluktuaci zaměstnanců, kteří v Tescu pracují méně než jeden rok. „Ta je vždycky nejvyšší,“ upřesňuje.

Tedy, z každé desítky nových zaměstnanců dva odešli. Stejně jako v DM dává i Tesco přednost přijímání zaměstnanců na hlavní pracovní poměr se zkrácenou pracovní dobou.

„Pracovní agentury se snažíme využívat co nejméně, většinou pouze v době špiček,“ doplňuje. Výjimky se v současné době najdou i mezi výrobními firmami, byť jich není příliš.

Výrobu rozšiřuje už třetí měsíc například firma Fare, vyrábějící ve Valašských Kloboucích především dětskou obuv. „Nábor už je téměř u konce, rozšířili jsme za poslední čtvrtletí výrobu takřka o dvacet procent a adekvátně tomu nabrali i nové lidi,“ říká ředitel Fare Alois Šustek. Jejich obuv přitom nejde na vývoz, ale do tuzemských obchodů. „Jsme na trhu už osmnáct let a zákazníci si naši produkci oblíbili,“ shrnuje Šustek.

Ani inzerovaná místa nejsou jistá

Pokud hledáte místo, důkladně si prověřte, zda je konkrétní nabídka místa stále aktuální. V současné době totiž nemusí platit ani nabídka, na jejíž inzerát narazíte na renomovaném personálním portálu. Například František Mašek z pobočky pracovní agentury Job Master v Ústí nad Labem upozorňuje, že část jejich současné inzerce na serveru práce.cz už neplatí.

„V průběhu ledna jsem objel všechny smluvní firmy v našem kraji, tedy přibližně padesát společností. Žádná z nich už zájem o lidi, kterým nabízela práci vloni na podzim, nemá,“ vysvětluje.

Firmy, pro které Job Master zaměstnance hledal, své požadavky stáhly. Ale jelikož si firmy inzerci předplatily, stále jsou na internetu uvedeny. „V průběhu března nebo dubna se zájem společností může obnovit, a my tak budeme moci zájemcům, kteří se u nás zaregistrují, nabídnout rychle práci,“ vysvětluje Mašek.

Registrace u pracovní agentury s nejistým výhledem však neznamená, že nemůžete hledat i jinde. Naopak, můžete se zaregistrovat u většího množství agentur a přitom nevzdávat ani poptávání přímo u firem nebo na úřadu práce.

Jak hledat zaměstnání

Pokud hledáte práci, určitě sledujte nabídky na internetu. Krize nutí firmy šetřit, pokud potřebují nové zaměstnance, neplánují nákladné náborové kampaně v tisku či reklamní letáky. Internet je levnější cestou a v současnosti stačí: na personální inzeráty odpovídá nyní dvoj- až trojnásobek zájemců o práci než v loňském roce. Nabídky ale ověřujte, ne všechny jsou aktuální.

Autor: Martina Šrámková

27.2.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš.
3 9

Babišovy dluhopisy? Sobotka označil jeho zprávu za politický pamflet

Na křižovatce ulic Boleslavská a V Kolonii došlo ke střetu Škody Fabia a policejního vozu, který pod houkačkami spěchal k jinému případu.
AKTUALIZOVÁNO
13

Jako z akčního filmu: houkající policejní vůz k případu nedojel

DOTYK.CZ

Technologie mění sport. Video by měla být povinnost

Fotbal je nejoblíbenější světový sport. Ale taky jeden z nejkonzervativnějších. I při světově nejsledovanějších zápasech rozhoduje většinou chybující lidský faktor. V jiných sportech už přitom byly začleněny do rozhodování moderní technologie. Přinést mají zpřesnění i zatraktivnění hry.

Francouzi žijící v Česku Le Penové nevěří. Do druhého kola by ji neposlali

Francouzi, kteří v prvním kole francouzských prezidentských voleb volili v Česku, by do finálního souboje poslali středového kandidáta Emmanuela Macrona a republikána Françoise Fillona. Plyne to z výsledků voleb na webu francouzské ambasády v Praze. 

Zvýšování platů učitelů i růst rozpočtu vysokých škol. Valachová ocenila dohodu

Rozpočtové plány státu na příští tři roky zahrnují podle ministryně školství Kateřiny Valachové (ČSSD) navýšení financí na změny ve školství o 3,5 miliardy i další dvě miliardy na profesní podporu učitelů. S výsledkem dnešního jednání vlády je spokojena.

AKTUALIZOVÁNO

Budvar má nového šéfa, Petr Dvořák byl manažerem v Prazdroji

Ministr zemědělství Marian Jurečka v pondělí představil nového ředitele Budějovického Budvaru. Stane se jím Petr Dvořák, bývalý šéf mezinárodního marketingu Plzeňského Prazdroje. Informaci Deníku potvrdila mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies