Pokud vám rozsah nabízených služeb nevyhovuje, například když se přestěhujete do jiného koutu republiky, kde vaše zdravotní pojišťovna nemá zastoupení, máte možnout vybrat si jinou.

Můžete tak učinit ale pouze čtvrtletně od prvního ledna, dubna, července nebo října. Vždy jen jednou za rok.

V kratší lhůtě než jednou za tři měsíce umožňují zdravotní pojišťovny přestup pouze ve výjimečných případech. Například při vstupu zdravotní pojišťovny do likvidace, při zavedení nucené zprávy nad zdravotní pojišťovnou nebo při zjištění nerovnováhy v hospodaření zdravotní pojišťovny.

Tehdy může člověk přejít k jiné pojišťovně již k prvnímu dni následujícího kalendářního měsíce.

Mimořádnou situaci má povinnost vyhlásit ministerstvo zdravotnictví prostřednictvím mé­dií.

Problémy zdravotních pojišťoven například s úhradami lékařům a zdravotnickým zařízením nebo nehrazením některých druhů péče se pak projeví i ve vztahu lékaře k pacientovi (klientovi dané pojišťovny).

„Vážně nemocný člověk nebo klient vyžadující potřeby speciální péče pak musí kromě zdravotních problémů řešit i starosti s hledáním nové pojišťovny,“ říká vedoucí tiskového oddělení a tiskový mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny Jiří Rod.

Odhlašovat se nemusíte

Změna zdravotní pojišťovny se provádí na základě žádosti u nově zvolené zdravotní pojišťovny. Tu je potřeba včas kontaktovat. Pokud chce například klient přejít k nové pojišťovně od dubna, měl by zajít na její pobočku již koncem března. „Pokud člověk nestihne podat žádost včas, přehlášení nabude platnosti až od dalšího čtvrtletí,“ vysvětluje Jiří Rod.

K vyřízení žádosti o změně zdravotní pojišťovny je potřeba vyplnit formulář a předložit několik dokladů. Průkaz totožnosti (občanský průkaz, cestovní pas nebo doklad o existenci trvalého pobytu na území České republiky), název a sídlo zaměstnavatele.

Osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ) musí navíc předložit fotokopii živnostenského oprávnění a doklad vystavený dosavadní zdravotní pojišťovnou o výši záloh na pojistné vypočtených z vyměřovacího základu, pokud tato OSVČ podnikala v předcházejícím kalendářním roce.

„V případě, že mění zdravotní pojišťovnu během roku, musí oběma pojišťovnám předložit i přehled o příjmech a výdajích ze samostatné výdělečné činnosti,“ vysvětluje Jiří Rod.

Formulář lze vyplnit a odevzdat na pobočce zdravotní pojišťovny, poslat poštou nebo e-mailem. Pokud žadatel nevlastní certifikát k elektronickému podpisu, můžete jej poslat i bez něj. Pojišťovna mu obratem zašle papírový formulář, který žadatel podepíše a odešle poštou nebo ho odevzdá na pobočce zdravotní pojišťovny v místě bydliště.

Následně bude provedena registrace. Odhlášení u staré pojišťovny vyřizuje zdravotní pojišťovna, ke které se rozhodne klient přestoupit.

Nenahlášení změny se trestá

Změnu zdravotní pojišťovny musí zaměstnanec ohlásit zaměstnavateli, a to do osmi dnů od přihlášení k nové zdravotní pojišťovně. Nenahlášením změny nebo při pozdním nahlášení se zaměstnanec vystavuje riziku pokuty. „Pokud není pojistné zaplaceno řádně a včas, nebo je zaplacena nižší částka, je plátce pojistného povinen platit penále ve výši 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den,“ doplňuje Jiří Rod.

Penále, které zaplatí zaměstnavatel, pak může vymáhat od zaměstnance i zpětně po ukončení pracovního poměru.

Zaměstnavatele musí uvědomit zdravotní pojišťovny o změnách tak, aby poplatky za zdravotní pojištění chodily aktuální zdravotní pojišťovně.

Samoplátce si změny ohledně trvalého příkazu vyřizuje sám. V případě, že opomene tyto formality vyřídit a bude i nadále platit původní zdravotní pojišťovně, vzniká mu přeplatek u této zdravotní pojišťovny a penále u pojišťovny nové.

O tom, že byl zaměstnavatel o změně pojišťovny včas informován, by měl mít člověk písemný doklad. Jedině tak si v případě problémů zajistí alibi, pokud je chyba na straně zaměstnavatele. Tomu hrozí v případě nesplnění povinností pokuta až 200 000 korun.

„Změnu zdravotní pojišťovny je potřeba nahlásit i při nejbližší návštěvě u lékaře,“ uzavírá Jiří Rod.

Změna zdravotní pojišťovny

* Můžete ji provést jednou za rok vždy počátkem čtvrtletí.

* V případě vyhlášení krize pojišťovny lze změnu provést již počátkem následujícího měsíce.

* Zaměstnanec je povinen nahlásit změnu do osmi dnů svému zaměstnavateli.

* Při změně zdravotní pojišťovny je samoplátce povinen oběma zdravotním