VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na děti nešišlejte, radí logopedka

Vývoj dítěte je z části určen jeho genetickými dispozicemi a výbavou, kterou si přineslo na svět. Co však dopředu určeno není, jsou podmínky, ve kterých dítě vyrůstá, tedy jeho rodinné zázemí, prostředí, kde se bude učit. Tyto okolnosti ovlivňují dítě zásadním způsobem, takže mohou jeho předpoklady rozvinout, zbrzdit či definitivně pokazit.

13.11.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: archiv Deníku

Základem osvojování všech dovedností dítěte včetně řeči je napodobování a vzor. Opakováním situací s naším komentářem umožňujeme dítěti porozumět řeči a pochopit význam slov. Pouze tak docílíme toho, že dítě slovům rozumí, ačkoli ještě samo nemluví nebo slova nedokáže správně vyslovit.

Tím, že jeho pokusy o první slova chválíme, podporujeme mluvní apetit dítěte, tedy jeho chuť k řeči. Čím více bude těchto mluvních kontaktů, tím více bude mít dítě příležitostí k osvojování řeči.

Nešišlejte

Každé zdravé dítě přirozeně mluvit chce. Když nebudeme s dítětem dostatečně komunikovat, odpovídat mu, ovlivníme negativně přirozený vývoj jeho řeči. Zároveň s tím omezíme jeho vyvíjející se psychické funkce včetně vývoje intelektu.

S dítětem si povídáme, kdykoli to jde. Je potřeba mluvit artikulačně správně, řeč nepitvořit a nešišlat. Dítě doslova vše „nasává“ a napodobuje. Tempo řeči musí být pro dítě srozumitelné, klidné, spíše volnější. Modulace našeho projevu by měla být přirozená, ale zároveň výrazná.

Pokud budeme přehánět, může se stát, že dítěti přivodíme spíše šok než příjemný zážitek. Celkový projev by měl být pozitivně laděný a klidný. Spory dospělých odložíme na později, až u toho dítě nebude. Přestože obsahu nerozumí, intenzivně vnímá melodii hlasů a jejich intenzitu a reaguje instinktivně nejistotou, neklidem, nezřídka pláčem.

Ozvěna

Při mluvení dítěti dopřejeme zrakový kontakt, aby mělo šanci sledovat mimiku našeho obličeje a artikulaci mluvidel. Slovo, které se dítěti nedaří, po něm správně zopakujeme. Zvykněme si dělat dítěti ve vhodných chvílích „ozvěnu“. Zároveň nikdy nekomentujeme jeho nedostatky a nenutíme dítě slova opakovat. Přirozeným způsobem zařazujeme do společného času zpívání, říkanky, rytmizování jednoduchých průpovědí, což se dobře daří při hrách.

K docílení správné artikulace musí dítě mnohokrát hlásku či slovo zopakovat a má dovoleno chybovat. Předpokladem jsou však dostatečně svalově a koordinačně procvičená mluvidla, tedy ty části těla, které se účastní artikulace.

Ideálně nám k tomu slouží různé hry s jazykem, rty a mimickým svalstvem. Například špulení rtů, olizování, mlaskání, foukání, frkání, atd. Cvičení neprovádíme systematicky, spíše podle situace a vždy by to měla být pro dítě zábava. Také při různých hrách zkoušíme přírodní zvuky a onomatopoa (zvukomalebná citoslovce), na kterých si dítě artikulaci hlásek přirozeně trénuje. (např. had syčí sss… vítr dělá ffíí… mašinka jede ššš…).

Hranice shovívavosti

Často se stává, že i přes výraznou snahu rodičů dítě používá vlastní slovník nebo mu není téměř rozumět. Musíme mu dát dostatek času, aby si mohlo správnou artikulaci osvojit. Zrání řečových center v kůře mozkové je dlouhodobá záležitost a každé dítě má své tempo.

K jeho řečovým výkonům budeme shovívaví zhruba do pomyslné hranice tří let. Kdyby se však obtíže s řečí nelepšily, doporučuji vyhledat pomoc klinického logopeda, který stav řeči dítěte odborně posoudí a navrhne další postup.

Dvojjazyčná výchova

V naší společnosti se nyní častěji objevuje bilingvní čili dvojjazyčná výchova dítěte. Řeč dítěte z prostředí, kde každý z rodičů hovoří jiným jazykem, je typická prolínáním obou jazyků, a to jak ve zvukové podobě hlásek, slovní zásobě, tak i v gramatice.

Dítě si často vytvoří vlastní jazyk, ve kterém používá slova podle potřeby a podle toho, který z rodičů s ním právě hovoří. Vytváří i novotvary zkombinované z obou jazyků.

V ideálním případě, tedy pokud je intelekt dítěte na dobré úrovni a pokud je zázemí dítěte kvalitní, se dítě naučí komunikovat s oběma rodiči rovnocenně a nemá s „přepínáním“ jazyků problém.

Horší situace však nastává, když se u dítěte objeví vývojová porucha řeči či jiné vývojové problémy. Na rodičích pak je rozhodnout, ke kterému jazyku se přikloní a budou v něm s dítětem mluvit.

Plasticita dětského mozku je poměrně veliká, ale bez určení pravidel komunikace a nastavení podmínek vhodných právě pro dítě se neobejdeme. V opačném případě má dítě v řeči výrazné nedostatky. Přichází do školy s nedostatečnou slovní zásobou, zásadními nedostatky v chápání a již od začátku školní docházky oproti svým vrstevníkům má výrazný handicap.

Ačkoli jsou jeho předpoklady pro zvládnutí učiva dobré, pro jazykovou nekompetenci zaostává. Ve škole je pak neúspěšné a ztrácí motivaci pro vzdělávání, nezřídka ani nezapadne do dětského kolektivu. Když se nedaří rodině a dítěti situaci zvládnout, je bezpodmínečně nutné vyhledat specializovanou pomoc a dítěti věnovat nadstandardní péči.

autorka je speciální pedagožka a klinická logopedka

JANA BEZDĚKOVÁ

Zdroj: www.babyweb.cz

13.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ladislav Okleštěk
6 33

Hejtmanem olomouckého kraje je Okleštěk. Sesazený Košta asi ANO opustí

Ilustrační foto.
4

Cukrárna Šárka v Michálkovicích končí, hlavním důvodem je EET

AUTOMIX.CZ

Škoda vážně chystala vlastní pick-up. Neklaplo to. Zatím...

V posledních letech se několikrát objevily zprávy, že Škoda zvažuje výrobu pick-upu. Nejčastěji se přitom hovořilo o vlastní verzi Volkswagenu Amarok. Nyní se ukazuje, že na těchto informacích opravdu něco bylo.

Filipínští islamisté sťali uneseného Němce, nedostali výkupné

Filipínská teroristická skupina Abu Sayyafa zavraždila sedmdesátiletého německého rukojmího, což ukazuje dnes zveřejněný videozáznam činu. Smrt svého občana potvrdila a odsoudila vláda v Berlíně. Filipíny označily zločin za barbarský. Muže radikální islamistická organizace unesla loni v listopadu, když se plavil kolem jednoho z ostrovů na jihozápadě Filipín. Jeho devětapadesátiletá partnerka přišla o život už při únosu.

Česko zažilo neobvykle slunný den, teplota atakovala osmnáct stupňů

Na většině území Česka vystupovaly teploty na 10 až 15 stupňů Celsia, v Karviné, ale rtuť teploměru dosáhla až na 17,7 stupně. Teplotní rekordy pro 27. únor byly dnes překročeny na 20 ze 144 stanic měřících 30 a více let. Vyplývá to z informací na webu Českého hydrometeorologického ústavu. Podobně teplo bylo už v minulém týdnu ve čtvrtek.

Student z Brna vymyslel jedinečný výpočet. Dostal cenu Wernera von Siemense

Už jako středoškolák chodil občas o prázdninách vypomáhat do Ústavu přístrojové techniky Akademie věd. „Hrozně mě to bavilo. Tak jsem u toho pak už zůstal," vzpomíná pětadvacetiletý Tomáš Pikálek. Jeho diplomové práci letos v únoru udělila porota prestižní cenu Wernera von Siemense pro mladé talentované vědce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies