VYBERTE SI REGION

Zvyšte bezpečnost dětí na silnici

Víte, kudy chodí vaše dítě do školy? Chová se správně na přechodu pro chodce a při jízdě na kole? Špatným návykům můžete předejít, pokud půjdete dítěti příkladem a naučíte ho základním pravidlům dopravy.

5.10.2008
SDÍLEJ:

Děti bojují za bezpečíFoto: Deník/Jan Handrejch

Stále více dětí má trvalé následky po úrazech na silnicích, které postupně začínají vytlačovat z úrazového prvenství nehody v domácnosti.

Podle dopravních expertů je důvodem hlavně nepřipravenost na silniční provoz. A to jak ze strany dětí, tak jejich rodičů, kteří by měli jít příkladem.
Úrazy dětí způsobené dopravní nehodou tvoří až 40 procent z celkového počtu jejich úrazů. U dětí předškolního věku tvoří dopravní nehody dokonce dvě třetiny všech úrazů.

Smutným statistikám chtějí experti předcházet větší osvětou dětí za pomoci rodičů a školních institucí.

Nejohroženější jsou prvňáčci

Děti, které si v bezpečí domova stavějí vláčky, v rámci počítačových programů jezdí závody formule jedna nebo na hřištích dovádějí ve zmenšených modelech aut, si ještě pořádně neuvědomují realitu odehrávající se na naších silnicích.

Podle dopravních expertů jsou nejvíce ohroženi prvňáčci, a to v době, kdy nastupují do školy. Tehdy se stávají častějšími účastníky silničního provozu.
Za nevhodné návyky dětí mohou i jejich rodiče, kteří jim dávají špatné vzory. „Například když přes silnici chodí s dětmi na červenou nebo předjíždějí auta přes plnou čáru,“ říká Jiří Polomis z Útvaru sociální prevence městské policie hlavního města Prahy.

Podle něj děti neumějí reagovat stejně jako dospělí. Zatím nejsou na dopravní situace připraveny, a tak se stává, že do silnice vstupují bezstarostně, nerozhlédnou se do obou stran nebo nerozpoznají nepřehlednou situaci na silnici. Výsledkem jejich nepřipravenosti a mnohdy bezohledného přístupu řidičů jsou smutná čísla o počtu nehod a mrtvých na silnicích, která řadí Českou republiku mezi tři nejhorší státy Evropy.

„K tomu závažně přispívá také nepoužívání povinných autosedaček,“ říká Petr Kotek z Ústředního automotoklubu (ÚAMK). Dodržování pravidel je jedním z předpokladů bezpečnosti na silnicích a platí pro řidiče vozidla stejně jako pro chodce, cyklisty či bruslaře.

Dopravní výchova na školách

V Praze funguje v současné době dvanáct dopravních hřišť a s dalšími třemi se v dohledné době počítá. Městská policie hlavního města Prahy učí dvakrát ročně na všech základních školách na Praze 4 dopravní výchovu. V Praze 4 a 9 fungují navíc dopravní hřiště zároveň jako centra dopravní výchovy pro školní a předškolní instituce.

„Dopravní výuka je zaměřena především na začínající cyklisty, tedy žáky čtvrtých tříd, kteří pod vedením školených instruktorů projdou nejprve základní teorii a tu pak ověřují v praktických dovednostech. Hřiště však mohou využívat také mladší školáci a mateřské školy,“ říká Olga Boučková z pražského regionálního pracoviště ÚAMK. Dopravní výuku v rámci školy mají děti zdarma, poplatky pro vstup na dopravní hřiště pro veřejnost určuje provozovatel.

Praktickým dovednostem se mohou děti učit celkem na stovce dopravních hřišť v České republice. „Jejich fungování je záležitostí konkrétního regionu a spolupráce škol a školek se státními složkami,“ vysvětluje Jiří Polomis.

Pravidla pro bezpečné a správné chování dětí při dopravních situacích najdou rodiče dětí kromě jednotlivých akcí na dopravních hřištích také na webových stránkách. Jednotlivé portály nabízejí aktuální dopravní informace, statistiky nehod na našich silnicích a radí, jak se jednotliví účastníci silničního provozu mají správně chovat, aby nebyli hrozbou pro ostatní. V rámci osvěty připravilo také samostatné oddělení ministerstva dopravy – BESIP ve spolupráci se státními orgány pravidelné akce zaměřené na prevenci a podporu dopravní bezpečnosti po celé republice (například the Action, Domluvme se a podobně).

Informace o akcích najdete spolu s dalšími dopravními informacemi na www.ibesip.cz/Dopravni-vychova

užitečné adresy:

www.ibesip.cz
www.mdcr.cz
www.DetiNaSilnici.cz
www.bezpecnedoskoly.cz
www.novapravidla.cz
www.uamk-cr.cz

Autor: Lenka Vašková

5.10.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies