VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nejlepší ovoce pro vaše děti

To, že je ovoce zdravé, ví snad každý. Víte ale, které ovoce je pro vaše děti nejlepší a jak je přimět ktomu, aby je dobrovolně konzumovaly?

30.8.2008 1
SDÍLEJ:

Je těžké určit, které ovoce je pro děti nejlepší, nicméně vzhledem k obsahu vitamínů, vlákniny a antioxidantů lze vybrat několik favoritů, které dětem mimořádně prospějí.Foto: Archiv Deníku

Skutečnost, že by ovoce mělo tvořit nepostradatelnou část jídelníčku vašeho i vašich dětí, je obecně známá. Vyzdvihuje se vliv vitamínů, minerálů a antioxidantů, které jsou v ovoci obsaženy. Na druhou stranu bijí odborníci na poplach a varují před vysokých obsahem cukrům v ovoci (a zejména ovocných džusech), který má neblahý vliv na stále vzrůstající procento dětské obezity. Jaké ovoce je tedy pro děti nejvhodnější a jak je včlenit do dětského jídelníčku bez urputných bojů se vzdorujícím potomkem?

Vrtkavé chutě

Ačkoli se zdá, že barevné, šťavnaté a sladké ovoce má ty nejlepší předpoklady pro to, aby si je děti zamilovaly, výzkumy ukazují, že jeho podíl v dětském jídelníčku celosvětové klesá. Rodiče tak stále častěji řeší problém, jak do svých potomků „propašovat“ více ovocných vitamínů. „Úplně malé děti ovoce většinou neodmítají,“ říká psycholožka Zdena Dušková. „Je to způsobené především tím, že mixovaná zelenina a ovoce jsou často jednou z prvních potravin, které dítě kromě mléka dostává. Postupem času se však u všech dětí objevuje vybíravost v jídle a některé potraviny začínají úplně odmítat.“

„Není potřeba, aby se kvůli tomu rodiče lekali a obávali. Jde o zcela přirozený vývoj, kdy se u dítěte prosazuje osobnost. Objevuje hranice, zkouší, jaký důsledek bude mít odmítnutí, a objevují se i individuální preference. Dětské chutě jsou však obvykle velmi vrtkavé a nestálé. Pokud dítě jednu potravinu odmítne v pondělí, neznamená to, že ve čtvrtek bude mít stejný názor. Proto by rodiče měli dítěti nabízet například ovoce i poté, co jej jednou odmítlo,“ vysvětluje psycholožka.

Naučte děti jíst ovoce

Psychologové varují před tím, aby rodiče děti do jídla nutili, a do určitého věku nemá ani cenu vysvětlovat jim zdravotní přínosy konzumování ovoce.

Raději vsaďte na rozmanitost, barevnost a případně vtipné servírování, které upoutá dětskou pozornost. Pokud budete nápadití v úpravě ovoce, pokrájíte jej například na malé kousky a vyskládáte z nich na talíři jednoduchý obrázek, zmůžete tak mnohem víc, než kdybyste dítě do jídla nutili.

Nezapomeňte přizpůsobit věku dítěte i velikost porce, kterou mu předložíte. Příliš mnoho ovoce může dítě odradit ještě předtím, než se do jídla pustí.

„Nejlepší motivací pro konzumaci ovoce a zeleniny je váš vlastní příklad,“ radí Zdena Dušková. „Pokud dítě uvidí, že si několikrát denně pochutnáváte na ovoci, bude vás chtít s největší pravděpodobností napodobit a začne je vyžadovat také.“

Ačkoli ideálně se doporučuje konzumace pěti porcí (80 – 100 g) ovoce a zeleniny denně, takové množství samozřejmě neplatí například pro batolata.

Porce zkonzumované zeleniny a ovoce musí odpovídat věku dítěte. Odborníci navíc připomínají, že jakékoli množství je lepší než nic, a každý kousek ovoce (či zeleniny), který dítě sní, se počítá.

Vsaďte na rozmanitost

„Velmi demotivující je pro rodiče situace, kdy ovoce a zelenina neustále zůstává na talíři. Často potom rezignují a přestanou je dítěti nabízet,“ říká psycholožka. „To je ovšem chyba. Pokud zvolíte jinou úpravu, složení, nebo zapojíte svou fantazii, dítě si po čase ovoce zcela určitě oblíbí. Velmi důležité je jíst společně s dítětem, kdy se nejen posilují rodinné vazby, ale zároveň má dítě před sebou pozitivní příklad.“

Vyberte různé barvy ovoce, nasekejte jej na malé kousky, naaranžujte je svůdně na talíř, vyskládejte obrázky či tvary. Pokud nemá vaše dítě rádo syrové ovoce, zkuste jej zmrazit. Některé děti preferují mražené ovoce před čerstvým a navíc tak můžete ušetřit i peníze, pokud zmrazíte ovoce v období jeho sezóny, kdy je levnější.

Vyhýbejte se naopak ovocným džusům. Ačkoli také obsahují vitamíny, na rozdíl od čerstvého ovoce mají jen minimální obsah vlákniny a obsahují příliš velké množství cukrů.

Předtím než ovoce nabídnete dítěti, nezapomeňte jej důkladně omýt. Zejména důležité je to u malých dětí, jejichž organismus je náchylnější k infekcím.

Při omytí zbavíte ovoce nejen zbytků postřiků, ale i choroboplodných zárodků, které mohou ohrozit zdraví vašich dětí.

Nejlepší ovoce

Je velmi těžké určit, které ovoce je pro děti absolutně nejlepší, nicméně vzhledem k obsahu vitamínů, vlákniny a antioxidantů lze vybrat několik favoritů, které vašim dětem mimořádně prospějí:

Děti je milují a obvykle rády konzumují v jakémkoli množství. Řeč je o jahodách a lesních plodech, které mají na zdraví mimořádně kladný vliv.

Obsahují silné fytochemikálie (antioxidanty, které tělo získává z potravy), které organismu poskytují ochranu před působením volných radikálů. Jsou nedostižným zdrojem vitamínu C, zinku, draslíku, železa, vápníku a hořčíku. Navíc dítěte dodají velké množství vlákniny. Podle posledních studií provedených ve Velké Británii obsahují například ostružiny víc antioxidantů a vitamínů než jablka. Speciálně ostružiny jsou navíc dobrým zdrojem pektinu, vitamínu B1, B2, E, C a více než deseti druhů aminokyselin. Pro změnu borůvky pomáhají proti únavě, zlepšují funkce mozku, posilují srdce a bojují proti rakovině. Pro svůj obsah antioxidantů jsou zařazené dokonce do celosvětového seznamu čtyřiceti druhů ovoce s nejvýraznějšími protirakovinovými účinky.

Relativně levná a dostupná jsou v našich zeměpisných šířkách jablka, která jsou důležitým zdrojem flavonoidů. Obsahují velké množství vlákniny, která pozitivně působí na zažívání a je dobrou prevencí proti stále častější dětské obezitě. Jablka by se měla v dětském jídelníčku objevit minimálně jednou týdně a pokud je váš potomek odmítá, zkuste mu nabídnout čerstvě vymačkanou jablečnou šťávu.

Ovoce pro astmatiky

Máte doma astmatika, nebo se vaše dítě potýká například s kožními problémy? Zařaďte do jeho jídelníčku pravidelně meruňky. Jde o ovoce, které obsahuje velké množství cenných vitamínů, jako je například A, C a E. Zásobí dětské tělo i draslíkem, železem a betakarotenem. Meruňky chrání srdce, plíce, umí zastavit kašel, posilují imunitu, zmírňují kožní choroby a stimulují prokrvení kůže. Představují vynikají volbu pro děti s anémií, astmatem nebo bronchitidou.

Oblíbeným letním ovocem, které by se v dětském jídelníčku rozhodně mělo objevit, jsou třešně. Ty obsahují velké množství železa a antioxidantů.

Najdete v nich také spoustu betakarotenu (mají ho v sobě dvacetkrát víc než ostružiny nebo maliny), draslík, hořčík, vlákninu, vitamíny C a E. 100 gramů čerstvých třešní obsahuje pětkrát víc vitamínu A než jablka nebo hrozny.

Neměl by být problém začlenit do dětského jídelníčku banány. Ty mají vysoký obsah karbohydrátů, které tělu dodávají energii. Prospívají svalům srdci, nervům, ledvinám i vývoji dětské kostry. Cenné jsou i pro vysoký podíl draslíku; při jeho nedostatku jsou děti často unavené, nesoustředěné a nervózní.

Které ovoce je vhodné:

  • Banány – prospívají srdci, nervům, ledvinám a vývoji dětské kostry.
  • Třešně – obsahují hodně betakarotenu, draslík, hořčík, vlákninu a zejména vitamín A.
  • Meruňky – jsou vhodné zejména pro astmatiky a děti s kožním problémy. Chrání srdce, plíce, umí zastavit kašel, posilují imunitu, zmírňují kožní choroby a stimulují prokrvení kůže.
  • Jablka - jsou důležitým zdrojem flavonoidů a obsahují velké množství vlákniny, která pozitivně působí na zažívání a je dobrou prevencí proti stále častější dětské obezitě.
  • Ostružiny - zdrojem pektinu, vitamínu B1, B2, E, C a obsahují také více než deseti druhů aminokyselin.
  • Borůvky - pomáhají proti únavě, zlepšují funkce mozku, posilují srdce a bojují proti rakovině.

HELENA MLÍČKOVÁ

30.8.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Eliška Kolečkářová vzpomíná na dobu, kdy jí bylo teprve osmnáct let. Komunisti její rodině v roce 1951 vzali statek na Hodonínsku. Jejího otce Metoděje Hlobílka letos na konci března hodonínský okresní soud rehabilitoval.
6 9

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Koruna, ilustrační foto
19 7

Co s korunou po intervencích? Zavedení eura je v kurzu

ONLINE: Francie volí prezidenta

Kdo bude novým francouzským prezidentem? Lid Francie hlasuje v prvním kole voleb. Průzkumy favorizují Marine Le Penovou, vítězem ale může být kdokoli z kvartetu favoritů. Očekáváme nesmírně vyrovnané výsledky.

Roman Prymula: Češi mají nižší práh bolestivosti než Číňané

Jaký je rozdíl mezi poslancem a lékařem? Lékař svojí operaci dokončí. Pokud to nezvládne, práci za něj dokončí hned jiný tým. Poslanec to má jinak: pacienta klidně v polovině operace zašije a odejde. Pak se počká na nový tým, který celou operaci provede znovu, říká nový náměstek ministra zdravotnictví Roman Prymula. V úřadu bojoval za univerzitní nemocnice, tradiční čínskou medicínu a očkování. 

Inkluze není nepřítel, dojímá příběh chlapce s vzácným syndromem

/ROZHOVOR, VIDEO/ Nechci pro své dítě nic speciálního, chci jen, aby měl stejnou šanci, jako ostatní.  Tato slova napsala Hana Kubíková z Liberce. Maminka kluka se vzácným Wiliamsovým syndromem. Už několik let se snaží své okolí přesvědčit, že inkluze nemusí být strašákem. „Člověk může hodně dokázat, pokud to aspoň zkusí," říká.

Bělobrádek: Minimální mzdu dramaticky zvedat nebudeme

V Česku není nyní podle vicepremiéra Pavla Bělobrádka (KDU-ČSL) prostor pro "dramatický růst" minimální mzdy. Řekl to dnes v pořadu Partie televize Prima. Reagoval tak na požadavek odborů zvednout od ledna nejnižší výdělek o 1500 korun na 12 500 korun. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) před pár dny řekl, že by minimální mzda měla odpovídat 40 procentům průměrné mzdy. S tím souhlasí i zaměstnavatelé ze Svazu průmyslu a dopravy. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies