VYBERTE SI REGION

Fenomén desetiletí: Potter baví děti i rodiče

Sedmidílná sága o odvážném chlapci sbrýlemi a kouzelnickou hůlkou je nazývána fenoménem desetiletí. Poslední díl snázvem Harry Potter a relikvie smrti, už má své místo i v českých knihovničkách. Otázkou je zda v dětských nebo dospělých.

10.2.2008
SDÍLEJ:

Harry Potter, současná literární modlaFoto: Profimedia

„Náš devítiletý syn si přál knarozeninám posledního Harryho Pottera. Koupili jsme mu ho, prolistovali, ale nevíme, zda sním nemáme raději počkat až bude starší,“pochybuje otec dítěte, které propadlo pottermánií.

Potterovská mánie je přirovnávána kdinosauřímu bláznění zpoloviny devadesátých let 20. století. Tu současnou má na svědomí dětská kniha a dokonce hned prvotina dosud neznámé autorky. „Potter se mezi dětmi rozšířil natolik, že rodiče potřebovali zjistit, co vyvolalo tak nenadálý zájem o čtení. Od dětí si vypůjčili první, pak druhý díl, a kouzlu Akademie vBradavicích propadli také,“ vysvětluje Ondřej Müller, programový ředitel nakladatelství Albatros a dodává: „Mezigenerační literatura se vminulosti objevila jen výjimečně. Příkladem jsou Gulliverovy cesty nebo Tolkienův Pán prstenů.“ Ten se ovšem nikdy nedočkal takové popularity jako právě Harry Potter. K jeho propagaci podle vydavatelů totiž chyběla jedna podstatná věc, a sice internet.

Současné děti rády chatují, setkávají se na diskusních fórech, vinternetových klubech. A právě tady se rozběhla naprosto přirozená propagace jednotlivých dílů. Vypravěčská zdatnost J.K. Rowlingové, internet a všeobecná obliba fantasy literatury způsobily, že bestseller vyšel vzhruba čtyřiašedesáti světových jazycích. Prvního až šestého dílu se prodalo téměř 400 milionů kusů.

Současná literární modla

Anketa internetového portálu Pressweb.cz, vrámci níž bylo osloveno 120 žáků základních škol na území Prahy, prokázala, že 47 % dětí ve věku od šesti do sedmnácti let má doma všechny díly Harryho Pottera. Téměř 98 % žáků a studentů pak vlastní alespoň jeden díl. Mezi dětmi se rozšířila mánie, která vpřípadě dětské knihy dosud nemá obdoby. Když vroce 1997 vydávalo britské nakladatelství Bloomsbury prvních 500 výtisků, nikdo tehdy nevěřil, že se za deset let budou prodávat jako vzácná rarita za horentní sumy.

Podle PhDr. Davida Kroči zKatedry české literatury, Masarykovy univerzity vBrně, je pro děti i dospělé přitažlivé především téma outsiderství. „Sirotek, který ve světě lidí nic neznamená, je úspěšný v říši čar a kouzel, kde může realizovat své sny. Příběh dává naději, že stačí být ve správnou chvíli na správném místě, potkat ty správné lidi.“ Podle Kroči je také velmi výchovné to, že Potter se nebojí bojovat za pravdu, převyšovat své učitele. Jan Šícha zLiterárních novin zase oceňuje především téma přátelství, zvláštní dynamiku bestselleru a jeho vnitřní humor. „Děj je ovšem dost komplikovaný a vystupuje vněm velké množství postav. Je zajímavé, že přesto ho má rádo tolik dětí,“ podivuje se Šícha v rozhovoru pro ČRo 6. Ctitelé Pottera mluví o nové literární modle, odpůrci doufají, že kouzelnická mánie časem odezní avydavatelé oceňují nezanedbatelnou roli marketingu.

Je Potter ještě pro děti?

Skaždým dílem hlavní hrdinové rostou a spolu snimi také jejich čtenáři. Někteří pedagogové to považují zavýchovné, jiní mají obavy ze škodlivého vlivu na příliš mladé čtenáře a filmové diváky. Zpohledu pedagogů je také diskutabilní téma smrti, které je hlavní součástí děje. Ve Velké Británii musí jít do kina, na třetí až pátý díl, děti do dvanácti let pouze v doprovodu rodičů. VČeské republice taková omezení nejsou, rozhodnutí je ponecháno na rodičích.

Podle Ondřeje Müllera zAlbatrosu, není na místě, aby rodiče bránili dětem ve čtení. Podle něj se může povídání o Harry Potterovi nebo předčítání zněj stát výbornou záminkou k posílení komunikace vrodině. Psycholog Václav Mertin se domnívá, že pokud dítě samo přečte tak objemnou a dějově komplikovanou knihu, svědčí to o jeho určité zralosti, trpělivosti, a rodiče tím mohou být jedině potěšení. „Pokud se Vám zdá váš potomek Potterem poblázněný, nevysmívejte se mu, respektujte ho a snažte se ztoho vytěžit co nejvíce. Můžete mu třeba nabídnout další podobnou literaturu a podpořit tak zájem o čtení jako takové,“ radí psycholog.

Doporučení psychologa:

Dítě může být ovlivněno současnou módou, přesto nebude číst dlouhé pasáže o něčem, čemu nerozumí. Knihu si alespoň prolistujte, a sdětmi o ní diskutujte. Pomůžete jim objasnit některá nezpracovaná témata, jako je například smrt, bulvární tisk nebo faleš vchování dospělých. Vhodné je také hlasité předčítání.

Doporučení nakladatele:

Pokud se vám dítě zdá na čtení některých dílů ještě nezralé, navrhněte mu, aby si knihu nechalo na pozdější dobu, kdy bude všemu lépe rozumět. Čtení dětem rozhodně nezakazujte.

Autor: Andrea Zajíčková

ANKETA

Máte také doma knížky s Harrym Potterem?

ne, nelíbí se nám

50 %

vůbec nás nezajímá

0 %

ne, půjčujeme si je

0 %

ano, kupujeme si je

50 %

Hlasovalo: 2     Anketa byla ukončena

10.2.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

AKTUALIZOVÁNO

ČSSD chce zásadní reformu daní směrem k progresi, řekl Sobotka

Praha - Aktuální nastavení českého daňového systému vyhovuje velkým a bohatým, cílem ČSSD nejsou kosmetické úpravy daní, ale zásadní reforma směrem k progresi. Novinářům to po dnešním jednání širšího vedení sociální demokracie řekl předseda ČSSD a premiér Bohuslav Sobotka. Konkrétní parametry reformy chce sociální demokracie představit na jaře příštího roku.

Jídlo zdražuje. Kvůli EET to není, tvrdí Babiš

Praha – Doby, kdy se ceny skoro nehýbaly a inflace byla téměř na nule, minuly. Drahota roste a nová data Českého statistického úřadu to potvrzují. V listopadu byla inflace meziročně vyšší o 1,5 procenta, v říjnu to bylo meziročně „jen" 0,8 procenta.

Jan Železný: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují

Praha /ROZHOVOR/- Jaký je rozdíl mezi oštěpaři a oštěpařkami? Česká legenda Jan Železný (50) trénuje čtyři ambiciózní reprezentanty: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies