VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šnek, šneková a šneček

Třebaže mezi mými dětmi byl věkový rozdíl pouhé čtyři roky, dcera byla ve škole dítětem normálním, syn už množinovým. Měl zkrátka fantastické štěstí, že do jeho života vpadly nesmírně dů

26.8.2008
SDÍLEJ:

Po silnici šel šnek, paní šneková a malý šneček. Náhle kolem nich projelo auto. Všichni tři šnečci se stáhli do ulity. Když auto zmizelo, vyhlédl malý šneček, rozhlédl se a zvolal: „Tatínku, jak to, že je nás pět?“Foto: Archiv

Nějaký čas jsem jeho výkonům pouze mlčky přihlížel. Většinou si do sešitu kreslil barevná kolečka v jiných barevných kolečkách, nebo značky označující v zadání příkladu větší než a menší než. Nezdálo se mi ovšem, že to, čím se právě zabývá, je tou správnou matematickou výzbrojí do života.
„Pojď, Martine,“ vyzval jsem ho jednou láskyplně,“ budeme spolu trochu počítat. „Pověz mi, kolik je čtyři a pět!“ – „Tati,“ řekl vyčítavě. „ Ty to říkáš špatně! Teď se učíme ve škole počítat jinak!“

„A jak jinak?“ – „Řekni: čtyři plus pět rovná se osm!“ –

„Osm, jo?!“ ujistil jsem se.

„Ano,“ potvrdil náš prvňák a zavrtěl hlavou nad mou nemoderností.

Raději jsem se dalších pokusů o jeho matematickou normálnost vzdal, domácí přípravy do školy se ujala moje starostlivá žena. Stejně mě však jednou zavolala na pomoc.

Bylo po pololetí a Martin přinesl ze školy odstřihnutý obdélníček papíru, na němž bylo napsáno zadání příkladu. Učitelka je dětem takto obětavě tiskla.
Četl jsem: Po silnici šel šnek, paní šneková a malý šneček. Náhle kolem nich projelo auto. Všichni tři šnečci se stáhli do ulity. Když auto zmizelo, vyhlédl malý šneček, rozhlédl se a zvolal: „Tatínku, jak to, že je nás pět?“

„Co já s tím?“ zahučel jsem.

„To má kluk vypočítat,“ řekla mi žena. „Pomůžeš mu, viď?“ – „Jasně,“ potvrdil jsem a v duchu už počítal: starej šnek plus (hm!) šneková, plus malej rovná se tři šneci. Ne pět! To ovšem znamená, že dva šneci najednou přibyli. Ale jak?

„Nepřejeli jednoho?“ napověděla mi žena. „Laskavě si všimni, že v zadání jasně stojí, že auto kolem nich projelo, nikoliv je přejelo A i kdyby jednoho přejelo, byli by zase jen čtyři!“ – „Co když ta šneková strachem porodila…?!“ Zasyčel jsem: „Nevymýšlej si, ano?“ Uraženě zmlkla a doporučila mi, abych s klukem příklad vypočítal sám, když jsem tak chytrej!

Nezbývalo mi než se sklonit nad papír. Sčítal jsem a dělil šneky s ulitami, kola náklaďáku s patníky, ale k výsledku pět ne a ne dojít. V osm večer jsem kapituloval. „Co teď?“ zeptal jsem se v kuchyni už pokorně ženy.

Viděla, že jsem v koncích. Pak ji napadlo: „Zkus se poradit s Nováčkem! Víš přece, jak je v technických věcech dobrej“! Inženýr Nováček byl náš dlouholetý přítel. Měli jsme vždycky za to, že je nejen duchaplný a vtipný, ale i odborník.

Týž večer jsem bohužel zjistil, že v kritických situacích na něho není spolehnutí. Příklad nevypočítal, navíc se o šnečí tragédii vyjadřoval velice necitelně, ba přímo nelidsky. Vzdal jsem to. Řekl jsem si, že nakonec náš syn nemusí být tím nejvzornějším žáčkem v matematice, takže zkrátka ráno půjde do školy bez úkolu.

Odpoledne, když se vrátil, položil znovu sešit na stůl. Ve škole prý příklad vypočítali společně. Konečné řešení znělo: Malý šneček neuměl počítat. Cítil jsem se zaskočen. Neméně překvapena byla i moje žena. Když jsme vzápětí na sebe pohlédli, oběma nám bylo jasné, že v matematickém světě našich dětí už asi příliš šancí nemáme.

Tak třeba tohle i na některé z vás, milí čtenáři, už za pár dní čeká.

STANISLAV RUDOLF

autor je novinář

26.8.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
4

Muž se zřítil ze Sněžky. Vrtulník u něho nemohl kvůli mlze přistát

Ilustrační foto.

V Brně objevili pančovaný benzin. Inspekce nechala zapečetit pistole

Útok v Londýně: terorista komunikoval přes WhatsApp. Jednal na příkaz?

Pachatel středečního teroristického útoku u britského parlamentu Khalid Masood komunikoval ještě dvě minuty před tím, než najel do chodců na Westminsterském mostě, s kýmsi prostřednictvím aplikace WhatsApp. Informoval o tom dnes bulvární list Daily Mail.

AKTUALIZOVÁNO

VIDEO: Zlatým Ámosem se stal Lukáš Lis, u dětí vyhrál Michal Zajíček

Titul Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele v Česku získal učitel češtiny a angličtiny Lukáš Lis ze základní školy Soběslav. U dětí zvítězil učitel zeměpisu, dějepisu, informatiky, tělesné a občanské výchovy Michal Zajíček ze ZŠ Stěbořice na Opavsku, který získal korunu pro Dětského Ámose. Lis vyhrál i hlasování na internetu a stal se zároveň Ámosem sympaťákem. Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) ho korunovala Ámosem češtinářem.

Le Penová se sešla s Putinem. Kritizovala sankce EU vůči Rusku

Předsedkyně krajně pravicové francouzské Národní fronty (NF) a kandidátka v nadcházejících francouzských prezidentských volbách Marine Le Penová dnes na zasedání zahraničního výboru Státní dumy (dolní komory ruského parlamentu) prohlásila, že nevidí žádný důvod pro to, aby se Francie k Rusku chovala nepřátelsky. Podle agentury TASS se Le Penová zároveň vyjádřila nesouhlasně o sankcích, které na Rusko uvalila EU.

Drama na magistrátě: muž napadl strážného, poslal ho ke špatné přepážce

Neobvyklé pěstní drama se tento týden odehrálo v budově Magistrátu města Ostravy. Čtyřicetiletý muž, který si chtěl vyřídit pas, chtěl zlynčovat strážného.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies