Naposledy se o optimalizaci MHD hovořilo minulý týden na zasedání zastupitelstva. Vystoupil tam se svým příspěvkem člen občanského sdružení věnujícího se právě veřejné dopravě, který připomněl, že některé linky jsou vedeny zbytečně v souběhu po stejné trase. „Za sebou jede najednou několik autobusů, zatímco následně dlouhé minuty ani jeden. Některé spoje jezdí přeplněné, jiné prázdné,“ kritizoval Michal Podloučka.

Autobusová doprava v Havířově ve své historii neprošla zásadními úpravami nikdy. Síť linek se postupně rozšiřovala a změny původních byly spíše kosmetické. Vzhledem k rozložení města je většina linek vedena páteřními ulicemi směrem k sídlištím nebo do okolních obcí.

Významnější změny se dají očekávat až po dokončení dopravního terminálu u vlakového nádraží. Rozhodně však nepůjde o žádnou rozsáhlou reorganizaci celé sítě MHD.

„Dopravní terminál nenahradí autobusové nádraží. Je možné, že některé úpravy v jízdních řádech provedeny budou. Lidé se však nemusejí obávat, že by na terminálu končily například linky příměstské dopravy a oni by při cestě do centra museli přestupovat na linky MHD. Autobusy do Ostravy, Orlové nebo Karviné budou i nadále projíždět městem,“ řekl ekonomický náměstek primátora Eduard Heczko.

V brzké době z jízdního řádu zmizí linka č. 11. Ta byla kdysi zavedena na žádost obyvatel bezbariérového domu v Chrpové ulici. Město na ni nechalo nasadit autobusy s plošinou pro vozíčkáře, aby se dostali pohodlně do centra města, k nemocnici, k vlakovému nebo autobusovému nádraží.

„Na tuto linku byly nasazeny upravené karosy, do kterých se montovaly zvedací plošiny. Postupem času byly na linky MHD zavedeny nízkopodlažní autobusy, a zvláštní linka č. 11 už proto nemá opodstatnění,“ vysvětlila Naďa Czechová, která má na magistrátu MHD na starost.

Provozovatel MHD i zástupci města mají k dispozici přesné údaje o vytížení jednotlivých linek. Získávají je z údajů elektronických pokladen. Podle nich mohou být na některé linky nasazeny autobusy s větší nebo naopak menší kapacitou.

„Zřejmě už v dubnu bude vedení města projednávat poměrně obsáhlý dokument optimalizace MHD, který řeší například souběh linek, reaguje na vytíženost spojů nebo požadavky občanů. Městská hromadná doprava je pro město prioritní. Ročně do ní vkládáme mnoho milionů korun. V posledních dvou letech to bylo pokaždé přes 50 milionů,“ doplnil náměstek Eduard Heczko.