VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Karvinská šachta Barbora „spí" už deset let

Karviná - Je tomu 10 let a tři dny, co z Dolu Barbora vyjel poslední vozík naplněný uhlím. 31. prosince 2002 pak skončila dvaadevadesátiletá historie dolu, který během té doby několikrát změnil svůj název.

26.12.2012
SDÍLEJ:
Fotogalerie
9 fotografií

Bývalý Důl Barbora v Karviné. Foto: Tomáš Januszek

Původně se jmenoval Austria, poté Barbora, před 2. sv. válkou krátce Piłsudski (podle Józefa Piłsudského, vojevůdce a obnovitele svobodného Polska) a od 50. let minulého století (po sloučení s dolem Hohenegger) 1. máj. Po roce 1989 se vrátil název Barbora.

Desetileté výročí uzavření Barbory si před pár dny připomněl také Alois Edr, muž, který této šachtě zasvětil celý svůj pracovní život. „Pustil jsem si doma krátký film z té slavnosti, který jsem tehdy na místě natočil. To víte, slza ukápla," přiznává muž.

Jako důlní záchranář zasahoval i u dvou velkých důlních neštěstí. V roce 1981, kdy při výbuchu zahynulo sedm horníků včetně tehdejšího ředitele Rudolfa Stani, a poté v říjnu 1990, kdy výbuch připravil o život třicet horníků. Včetně Edrova zetě.

O několik měsíců později pak odešel, dnes jednasedmdesátiletý muž, do hornického důchodu.

16. prosinec 2002 - poslední vozík uhlí vytěženého v Dole Barbora. Také Jiří Januszek si uzavírání Barbory a výtah posledního vozíku pamatuje živě. Pro něj to tehdy byl životně významný okamžik také proto, že zároveň odcházel do důchodu.

„Barbora, to je spousta vzpomínek na kamarády. Nejen na ty, které dodnes vídávám, ale i na ty, kteří neměli to štěstí a dneška se nedožili," říká Jiří Januszek, který si jako vzpomínku na „svou" šachtu doma vystavil kus uhlí, kahánek a hornickou přilbu.

Řada bývalých horníků se coby důchodci sdružují v Kroužcích krojovaných horníků, kterých je na Karvinsku hned několik.

„Scházíme se všichni dohromady a pravidelně, například při oslavách patronky horníků sv. Barbory nebo držíme čestnou stráž při pietních akcích nebo na pohřbech našich kamarádů," prozradil Alois Edr, jenž je jako málokterý záchranář držitelem vyznamenání 1. a 2. stupně.

Areál bývalého Dolu Barbora na okraji Karviné se postupně likviduje. Těžní věže však stále stojí. V zadní části areálu má vyrůst spalovna komunálního odpadu, ale její přípravy se nyní zastavily.

Jak říká Alois Edr, tento způsob využití Barbory mu připadá nanejvýš vhodný.

„Bylo by dobré, kdyby ta skládka v Horní Suché co nejdříve zmizela," říká Edr.

Autor: Tomáš Januszek

26.12.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nehoda pendolina u Studénky.
DOTYK.CZ

Přejezdy zabíjejí. Stát jich desítky ročně ruší, víc než stovku letos opraví

Ir Gavin Huban pochází z Gallway, ale už 16 let žije v České republice.

První rok jsem nerozuměl nikomu, říká český Ir Gavin Huban

AKTUALIZOVÁNO

Komíny budou kouřit dál, úředníků na jejich kontrolu není dost

Jako v Jiříkově vidění si musejí připadat úředníci z obcí s rozšířenou působností (ORP) při naplňování svých povinností v souvislosti s novelou takzvaného komínového zákona.

EXKLUZIVNĚ

Babiš píše Sobotkovi: „Na rozdíl od Vás mám v politice čistý štít“

Před pondělním odletem do Francie za rodinou stihl Andrej Babiš nejen podat návrh na zdanění korunových dluhopisů, ale také odeslat odpověď na dopis premiéra Bohuslava Sobotky ze 14. února. V ní například zdůvodňuje svůj poslanecký podnět, který se dotkne maximálně několika desítek lidí.

V ČSSR musela být před 40 lety kvůli havárii odstavena JE Jaslovské Bohunice

Jaderná elektrárna v Jaslovských Bohunicích nedaleko slovenské Trnavy byla první svého druhu na území někdejšího Československa. Její první reaktor, ve kterém se řetězová reakce rozběhla v říjnu 1972, ale sloužil k výrobě elektrické energie pouze necelých pět let. Před 40 lety, 22. února 1977, byl po havárii odstaven. Tuto etapu budování jaderné energetiky tak nyní připomíná pouze budova stojící vedle čtyř novějších bloků.

EXKLUZIVNĚ

Pražští radní projednají převzetí společnosti PVK

Praha - Radní v úterý projednají záměr převzetí společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK), které stoprocentně vlastní francouzská firma Veolia. O jak velký podíl bude Praha usilovat, zatím není jasné. Radní také projednají rozvoj Nákladového nádraží Žižkov a harmonogram tvorby Metropolitního plánu. Na programu jednání je i nákup vozů pro městskou policii a veřejná zakázka na opravu Vinohradské ulice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies