VYBERTE SI REGION

Kauza karvinské spalovny: čeká se na evropské peníze

Karviná – Snaha je obrovská, stejně jako soulad s koncepcí státu, který je zastáncem budování spaloven komunálního odpadu. Jen peníze, které jsou potřeba na spolufinancování více než čtyřmiliardové investice stále nejsou.

12.6.2013
SDÍLEJ:

Brána bývalého Dolu Barbora. Plánována je zde stavba spalovny i průmyslové zóny.Foto: Tomáš Januszek

Loni pozastavený projekt stavbu spalovny komunálního odpadu u Karviné brzdí dvě věci: jednak žaloba u soudu, kterou podali zástupci Hnutí DUHA, kteří se obávají, že by unáhlenou výstavbou mohlo dojít k poškození biotopu vzácného hmyzu – vážky plavé. Soud jim vyhověl, vydal předběžné opatření s odkladným účinkem, ovšem dodnes nerozhodl.

Druhou brzdou je nedostatek peněz. Více než čtyřicetiprocentní dotaci, se kterou investor spalovny – společnost KIC Odpady – počítala, zatím nezískal. „Loni v srpnu jsme od žádosti o podporu projektu z Operačního programu Životní prostředí odstoupili, protože přislíbená dotace byla snížena na polovinu," uvedl Jaroslav Kořínek, výkonný ředitel společnosti KIC Odpady.

Podle něj však příprava projektu nekončí, pouze se posouvá. „Pozornost bude upřena na další programovací období Evropské unie po roce 2014," uvedl Kořínek.

Spoléhá na podporu Ministerstva životního prostředí, které deklaruje zájem o stavbu spaloven jako perspektivního zařízení pro likvidaci komunálního odpadu v České republice.

Zaznělo to i na nedávné konferenci Odpady 21 v Ostravě. „Výstavba a modernizace zařízení na energetické zpracování odpadů, které tvoří stěžejní bod Operačního programu životního prostředí prioritní osy Odpady, je však nejen otázkou týkající se využití odpadů, ale také otázkou energetické bezpečnosti České republiky," uvedl náměstek ministra životního prostředí Martin Frélich.

V současné době tedy probíhá příprava na další programovací období 2014 - 2020. „Realizace projektu by zásadně pomohla v kraji snížit skládkování odpadů, nahradit cenné neobnovitelné suroviny a přitom vytvořit dostatečný prostor pro další rozvoj separace a materiálové využívání odpadů," dodal prezident Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje a generální ředitel společnosti FITE Ostrava Pavel Bartoš.

Projekt Krajského integrovaného centra, který je dílem společnosti, jejímiž akcionáři jsou Moravskoslezský kraj, pět statutárních měst a obec Horní Suchá, je však terčem kritiky řady ekologických sdružení. Například podle zástupců sdružení Arnika je karvinská spalovna zbytečně drahý a ekonomicky neefektivní projekt.

Autor: Tomáš Januszek

12.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies