VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Havířově nevzdávají boj za záchranu nádraží

Havířov - Na náměstí Republiky se v 2. srpna odpoledne konalo další setkání odpůrců demolice haly havířovského vlakového nádraží.

11.8.2013
SDÍLEJ:
Fotogalerie
19 fotografií

Setkání lidí, kteří nechtějí demolici nádražní haly. Foto: Libor Běčák

Přestože přípravné práce na stavbu nového dopravního terminálu jsou v plném proudu, aktivisté svůj boj za záchranu nádraží v původní podobě nevzdávají. Přes všechna zamítavá stanoviska se domohli přezkumu ze strany bývalé ministryně kultury Aleny Hanákové, která však řízení nedávno zastavila.

Investoři, kterými jsou České dráhy a město, proto mohou dále připravovat ve výběru stavební firmy. Podle předpokladu by se dělníci mohli na stavbě objevit počátkem příštího roku a celý terminál by měl být hotov do konce roku 2015.

„Rozhodnutí o demolici haly nebylo na městě. Nádraží patří Českým dráhám. Hala je na dnešní poměry předimenzovaná a zchátralá. Za město jsme rádi, že se nádraží a přednádražní prostor dočká modernizace a že jsme našli finanční prostředky, za které se projekt dá realizovat," informoval náměstek primátora Petr Smrček.

Projekt počítá s modernizací nástupišť, přestavbou nynější provozní budovy na odbavovací, stržení současné nádražní haly a vybudování nového přednádražního prostoru. Zatímco u nádraží je investorem dopravce, kryté autobusové zastávky, parkoviště a objekty služeb bude stavět město.

Aktivisté za záchranu původní podoby nádraží přišli na náměstí s transparenty. V nich se trefovali především do vedení radnice a primátora, byť se město podílí jen na přednádražním prostoru a v rámci stavby chce upravit i železniční podjezd, aby byl tam oddělen prostor pro pěší a cyklisty od automobilového.

„Účelem dnešní akce je poskytnout lidem informace o tom, co se připravuje. Podle nás jde jen o snahu prostavět peníze Evropské unie. Ministryně řízení ukončila ne proto, že nádraží není hodnotnou budovou, ale proto, že do projektu terminálu už dráhy a město investovaly peníze. Nebyl vypracován ani žádný odborný posudek. Proto chceme za nádraží bojovat dále," řekla jedna z organizátorek akce Lucie Chytilová.

Ne všichni účastníci pátečního protestu však s aktivisty souhlasili. „Běžte si tam na chvíli sednout. V zimě je tam zima, stropem teče a tunelem k peronům aby se člověk bál projít. Popraskaný asfaltový chodník před halou je taky zralý na rekonstrukci a moderní vzhled celého nádraží a okolí by městu jen prospěl. Pokud architekti chtěli nádraží zachránit, měli se rozhoupat dříve a tlačit na České dráhy, aby se o něj lépe staraly," řekla žena, která náměstím v době akce procházela.

Odpůrci bourání však trvají na tom, že nádraží je zanedbané vinou jeho vlastníka, tedy Českých drah. „Nádraží postavené v letech 1964 až 1969 je příkladem bruselského stylu. Místo bourání a stavění něčeho rozporuplného, by stačilo současnému nádraží obnovit jeho zašlou krásu," shodují se mladí architekti ze sdružení Důl architektury.

Společnou řeč s nimi našel i syn architekta Josefa Hrejsemnou, který nádraží kdysi navrhl. „Otec by určitě nebyl rád, kdyby se dožil demolice nádraží. Byl to jeho první velký projekt, který ho proslavil. Jiné takové nádraží v republice není," řekl Vladimír Hrejsemnou.

Alespoň částečně vzkřísily nádraží členky datyňského amatérského divadelního souboru, které ve scénce na náměstí přinesly rakev, ale těsně před pohřbem zjistily, že ještě žije.

Autor: Libor Běčák

11.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

PSTRUH103. Takovou přezdívku používá Petr Jelínek z Jihlavy. Patří mezi stovku nejsledovanějších youtuberů v zemi. Kvůli svému videu stanul před jihlavským soudem.

Youtuber před soudem: Dostal podmínku za vulgarismy

Lukáš Freisler, Sýrárna: Já jsem na to EET už dlouho předem připravený. Co se týče technického provozu, tak v tom problém žádný nebyl. Samozřejmě se nám lépe dýchalo bez toho podrobného zkoumání tržeb.
29

Nejmenší obchody by mohly získat kompenzaci za EET

AKTUALIZOVÁNO

Hrad Bouzov zůstává státu, řád s odvoláním neuspěl

Hrad Bouzov zůstává majetkem státu. Krajský soud v Olomouci dnes zamítl odvolání Německého řádu.

Pohledem Jana Kličky: Akademie českých prezidentů

Nuda to nebude. Miloš Zeman má s definitivní platností v prezidentské kampani minimálně dva protikandidáty z „těžší váhy". Oba dva jsou to – i s trochou nadsázky – akademici. Ten první a již dříve potvrzený textař Michal Horáček šéfoval Akademii populární hudby. Druhý, nově potvrzený Jiří Drahoš byl až do minulého týdne předsedou ctihodné Akademie věd ČR.

Až 400 tisíc migrantů může podle německého ministra přijít letos z Afriky

Až 400 tisíc migrantů by mohlo letos podle německého ministra pro rozvojovou pomoc Gerda Müllera připlout do Evropy přes Středozemní moře. Aby nepřišly další statisíce či miliony migrantů, měla by Evropská unie podle něj změnit svou politiku vůči Africe.

Divoké ráno na dálnici D1: nehoda auta s kamionem i hořící motor

Nehoda osobního auta a kamionu zkomplikovala cestu do práce řidičům jedoucím ve čtvrtek ráno po dálnici D1 ve směru z Vyškova na Brno. Kvůli střetu dvou aut byla dálnice u obce Luleč na Vyškovsku na čas uzavřená a tvořily se kolony.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies