Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Havířově nevzdávají boj za záchranu nádraží

Havířov - Na náměstí Republiky se v 2. srpna odpoledne konalo další setkání odpůrců demolice haly havířovského vlakového nádraží.

11.8.2013
SDÍLEJ:

Setkání lidí, kteří nechtějí demolici nádražní haly. Foto: Libor Běčák

Přestože přípravné práce na stavbu nového dopravního terminálu jsou v plném proudu, aktivisté svůj boj za záchranu nádraží v původní podobě nevzdávají. Přes všechna zamítavá stanoviska se domohli přezkumu ze strany bývalé ministryně kultury Aleny Hanákové, která však řízení nedávno zastavila.

Investoři, kterými jsou České dráhy a město, proto mohou dále připravovat ve výběru stavební firmy. Podle předpokladu by se dělníci mohli na stavbě objevit počátkem příštího roku a celý terminál by měl být hotov do konce roku 2015.

„Rozhodnutí o demolici haly nebylo na městě. Nádraží patří Českým dráhám. Hala je na dnešní poměry předimenzovaná a zchátralá. Za město jsme rádi, že se nádraží a přednádražní prostor dočká modernizace a že jsme našli finanční prostředky, za které se projekt dá realizovat," informoval náměstek primátora Petr Smrček.

Projekt počítá s modernizací nástupišť, přestavbou nynější provozní budovy na odbavovací, stržení současné nádražní haly a vybudování nového přednádražního prostoru. Zatímco u nádraží je investorem dopravce, kryté autobusové zastávky, parkoviště a objekty služeb bude stavět město.

Aktivisté za záchranu původní podoby nádraží přišli na náměstí s transparenty. V nich se trefovali především do vedení radnice a primátora, byť se město podílí jen na přednádražním prostoru a v rámci stavby chce upravit i železniční podjezd, aby byl tam oddělen prostor pro pěší a cyklisty od automobilového.

„Účelem dnešní akce je poskytnout lidem informace o tom, co se připravuje. Podle nás jde jen o snahu prostavět peníze Evropské unie. Ministryně řízení ukončila ne proto, že nádraží není hodnotnou budovou, ale proto, že do projektu terminálu už dráhy a město investovaly peníze. Nebyl vypracován ani žádný odborný posudek. Proto chceme za nádraží bojovat dále," řekla jedna z organizátorek akce Lucie Chytilová.

Ne všichni účastníci pátečního protestu však s aktivisty souhlasili. „Běžte si tam na chvíli sednout. V zimě je tam zima, stropem teče a tunelem k peronům aby se člověk bál projít. Popraskaný asfaltový chodník před halou je taky zralý na rekonstrukci a moderní vzhled celého nádraží a okolí by městu jen prospěl. Pokud architekti chtěli nádraží zachránit, měli se rozhoupat dříve a tlačit na České dráhy, aby se o něj lépe staraly," řekla žena, která náměstím v době akce procházela.

Odpůrci bourání však trvají na tom, že nádraží je zanedbané vinou jeho vlastníka, tedy Českých drah. „Nádraží postavené v letech 1964 až 1969 je příkladem bruselského stylu. Místo bourání a stavění něčeho rozporuplného, by stačilo současnému nádraží obnovit jeho zašlou krásu," shodují se mladí architekti ze sdružení Důl architektury.

Společnou řeč s nimi našel i syn architekta Josefa Hrejsemnou, který nádraží kdysi navrhl. „Otec by určitě nebyl rád, kdyby se dožil demolice nádraží. Byl to jeho první velký projekt, který ho proslavil. Jiné takové nádraží v republice není," řekl Vladimír Hrejsemnou.

Alespoň částečně vzkřísily nádraží členky datyňského amatérského divadelního souboru, které ve scénce na náměstí přinesly rakev, ale těsně před pohřbem zjistily, že ještě žije.

Autor: Libor Běčák

11.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V Záporoží odstranili sochu Lenina, největší na Ukrajině.
4

Na Ukrajině už Lenina ve městě nepotkáte. Možná v továrně a na návsi

Servírka Barbora Horská byla jednou z těch, která ženu obsluhovala. Na snímku u stolu, kde podvodnice seděla.
4

Blondýna dál okrádá opavské restaurace, policie je na ní krátká

Piráti, sundejte mě z vězeňského autobusu, požaduje Nečasová. Hrozí právníky

Advokáti Jany Nečasové (dříve Nagyové) požadují po Pirátské straně, aby odstranila podobu někdejší šéfky kabinetu premiéra Petra Nečase z "vězeňského autobusu", s kterým tento týden vyrazila do volební kampaně. Piráti na autobusu poukazují kresbami na kauzy politických protivníků. V předžalobní výzvě, žádají zástupci Nečasové také omluvu, v opačném případě hrozí právními kroky. 

Venkovské prodejny končí kvůli zvyšování platů. Má je stát dotovat?

Češi chtějí zachránit venkovské obchody. Šedesát šest procent lidí v České republice souhlasí s tím, že by měl stát ztrátové prodejny v malých obcích do 500 obyvatel finančně podporovat. Pouze 26 procent lidí je proti tomu. Z vesnic pomalu mizí hospody, obchody i pošty.

Z Polska vezli marihuanu za dva miliony. Hrozí jim dvanáct let

Vezeme deset kilo technického konopí, hájila se osádka osobního auta. Jenže hlídku celníků, která je na Pardubicku zastavila, o tom nepřesvědčila.

Pákistánská nositelka Nobelovy ceny za mír nastoupí na Oxford

Malála Júsufzajová, která v současnosti žije v Birminghamu, byla přijata ke studiu na prestižní anglickou univerzitu v Oxfordu. Dvacetiletá držitelka Nobelovy ceny za mír z roku 2014 a zároveň nejmladší posel míru Spojených národů získala v závěrečných středoškolských zkouškách třikrát hodnocení „A“, což byla podmínka pro přijetí.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení