„V pondělí 2. a ve středu 4. září bude v budově městského úřadu přítomna pracovnice firmy Inkos Ostrava, což je firma zajišťující majetko-právní přípravu pro přeložku silnice I/11 a I/68. Občané mohou využít této příležitosti například k uzavření smluv o věcném břemeni, případně k vyjasnění své situace vzhledem k přeložce silnice I/11," dodala Věra Pindurová.

Pokud jde o stavbu přeložky silnice I/11 z Oldřichovic do Bystřice, ta má podle ní dořešeny výkupy nemovitostí pod trvalými zábory. „Na úseku Nebory Oldřichovice chybí k dosažení téhož ukončení vyvlastňovacích řízení v několika málo případech," poznamenala. „Na třetí stavbě, tedy v úseku Třanovice Nebory, probíhají výkupy a začínají první vyvlastňovací řízení. Pro realizaci stavby jsou však důležité i smlouvy o zřízení věcných břemen, které jsou potřebné pro přeložky inženýrských sítí, tedy vodovodů, kanalizací, elektřiny a plynovodu. Jedná se o velké množství smluv. Na stavbě Oldřichovice Bystřice vede vyvlastňovací úřad v Třinci řízení tam, kde nedošlo k dohodě," vysvětlila Věra Pindurová.

V případě nové „jedna jedenáctky" ministerstvo dopravy tvrdí, že během letošního podzimu chce mít „vysoutěženy" zhotovitele na obě stavby, tedy Bystřice Oldřichovice a Oldřichovice Nebory. A nejpozději počátkem příštího roku se stavby rozeběhnou. U komunikace I/68 přes Třanovice je prý začátek stavby reálný v roce 2015. „Já to nedokážu odhadnout," říká přitom starosta Stříteže Petr Machálek. Na druhou stranu míní, že přeložka silnice I/68 je nutností. „Pokud nebudou udělány všechny tři úseky, tak ,obchvat' Třince ztrácí z velké části smysl. To je můj názor i názor celého našeho mikroregionu."

Část lidí má však ze stavby velké obavy

Zdá se, že časté změny ministrů dopravy už na přípravu staveb nemají vliv. Úředníci říkají, že peníze na dokončení přípravy, tendr i samotnou realizaci jsou již vyřešeny, a tam, kde se má napřesrok stavět, mají být v řádu měsíců dokončeny demolice objektů a kácení stromů.

Na novou silnici se těší desetitisíce motoristů nejen z Třinecka a Jablunkovska. Část lidí má však ze stavby velké obavy. „Tu cestu budeme mít pouhých třicet až čtyřicet metrů za zády. Netěším se na to. Sníží se mi hodnota nemovitosti, navíc stavbou tu zdevastují přírodu," říká například Pavel Lipka, který žije déle než třicet let s rodinou v Karpentné.