VYBERTE SI REGION

Bikesharing: veřejná kola míří do Ostravy. Chvíli zdarma, potom na ODISku?

Stojany s veřejnými koly, které jsou typické převážně pro evropská velkoměsta, budou od léta příštího roku i v Ostravě. Město v rámci pilotního projektu vybuduje v centru až čtyřicet stanovišť se třemi sty koly.

29.9.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Attila Racek

Půjčit si kolo na náměstí a vrátit ho třeba při vstupu do zoo? A pokud to člověk nevezme přes půl města, tak i zadarmo? Taková možnost se lidem v Ostravě naskytne už příští léto. Do té doby chce magistrát zprovoznit síť třiceti až čtyřiceti odstavných míst se třemi stovkami kol. Nejprve na zkoušku v širším ostravském centru, ale pokud se takzvaný bikesharing uchytí a o kola bude zájem, je ve hře zvýšení jejich počtu i rozšíření do dalších částí města.

Podle náměstkyně primátora Kateřiny Šebestové se město rozhodlo projekt zrealizovat na základě provedeného průzkumu, který ukázal, že lidé o kola stojí.

„Do konce roku bychom tak chtěli vypsat zakázku na dodavatele kol, který by byl jejich majitelem i provozovatelem," uvedla náměstkyně s tím, že na jednom stanovišti by mohlo být až patnáct kol.

CHVÍLI ZDARMA, POTOM NA ODISKU?

Místa se stojany vzniknou například u Slezskoostravského hradu, před budovou radnice, u nákupních center Futurum a Nová Karolina, v Dolní oblasti Vítkovice či u zoo a úřadů.

„Vzdálenosti mezi stanicemi budou do pěti set metrů a první půlhodina až hodina výpůjčky bude zdarma. Dále se bude platit menší poplatek, kterým zajistíme i to, aby lidé kola vraceli na stojany," doplnila Kateřina Šebestová.

„Uvažujeme proto, že by se na bikesharing vztahovala i ODISka či bezkontaktní platební karta, stejně jako v MHD, ale detaily budou záležet na poskytovateli služby," dodala Kateřina Šebestová s tím, že kola v sobě budou mít zabudovaný i GPS systém proti krádeži.

VE HŘE BYLA TAKÉ ELEKTROKOLA

Podle mnohých je to krok směrem k evropskému standardu. „Věřím, že se bikesharing uchytí a rozšíří se i do dalších částí města. Podle mých informací by o něj stáli například v Porubě a na Jihu. Klíčové bude, aby se kola nestala terčem vandalů. Víme, jak to tady s nimi je," připojil svůj postřeh Michal Bača, předseda sdružení Ostravounakole, které s přípravou projektu a dotazníku pomáhalo.

Projekt by měl obsahovat i mobilní aplikaci, kde lidé zjistí, na kterých odstavných místech se volná kola nacházejí. Vedle klasických kol magistrát uvažoval i o elektrokolech, od toho ale ustoupil, protože s vybudováním nabíjecích stanic by se projekt zpozdil přibližně o další tři roky. Vybudování sítě a pořízení kol provozovatele vyjde asi na 12 až 15 milionů korun s tím, že investice bude vratná. Město totiž po dobu pětileté smlouvy bude provoz hradit pěti miliony korun ročně.

Autor: Petr Jiříček

29.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Banka UBS v Curychu. Ilustrační foto.

Kde nejlépe platí cizincům? Ve Švýcarsku. V Česku nemají smysl pro humor

Michal Pavlata.
5

Zemřel herec, dabér a publicista Michal Pavlata

Udělal si fajn selfie. Ostatní mysleli, že je sebevrah

Ústí nad Labem – „Je tam sebevrah," ukazovali kolemjdoucí na oblouk Benešova mostu. Na místě svítily majáčky policie a hasičů, byla sobota asi osm hodin večer, provoz na mostě byl uzavřen policií a vypnuto trakční vedení trolejbusů.

Před rokem zemřel europoslanec KSČM Miloslav Ransdorf

Europoslanec KSČM Miloslav Ransdorf, který zemřel náhle před rokem, 22. ledna 2016, byl výrazným komunistickým politikem posledních 25 let. Nejprve zasedal ve Federálním shromáždění, poté byl poslancem Sněmovny a od roku 2004 vykonával mandát v Evropském parlamentu. Ransdorf byl znám svým intelektuálním rozhledem, který oceňovali i jeho političtí oponenti. Dožil se 62 let.

Konec twitteru na vnitru. Zaměstnanci retweetnuli nelichotivé foto z inaugurace

Americké ministerstvo vnitra dostalo pokyn uzavřít všechny své twitterové účty poté, co na jednom z nich jeho zaměstnanci retweetnuli nelichotivé porovnání fotek z inaugurace exprezidenta Baracka Obamy a nynějšího šéfa Bílého domu Donalda Trumpa. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies