VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Češi ze severní Moravy postupně rozkrádají polské koleje

Severní Morava - Před dvanácti lety byla v Polsku zrušena železniční trať vedoucí z Hlubčic do stanice Raclawice Slaskie. Osiřelé koleje lákají české zloděje kovů.

27.8.2013 2
SDÍLEJ:

Zrušená polská trať z Hlubčic do Raclawic láká fanoušky železnic i české sběrové zloděje. Bylo by možné na ní obnovit provoz nebo ji částečně využít k prodloužení Osoblažky do Polska.Foto: DENÍK / Fidel Kuba

Čeští fanoušci železnic sní o prodloužení úzkokolejky Osoblažky do Polska. Trať by měla vést až na polské nádraží Raclawice Slaskie, kde by cestující mohli přestoupit na trať o normálním rozchodu a pokračovat třeba až do Nysy nebo Katowic.

Pro tuto myšlenku se nadchla také skupina polských železničních fanoušků, která sní o znovuoživení nedávno zrušené trati Raclawice Slaskie Hlubčice. Bohužel se ukázalo, že čeští zloději kovů si obnovení dopravy na této trati nepřejí.

Policisté z Hlubčic koncem července překazili akci dvou Čechů, kteří se rozhodli vyrabovat vše kovové z nepoužívané železniční trati Raclawice - Hlubčice. Obvinění z krádeže si vyslechli dva občané České republiky ve věku od 21 do 26 let, kteří kradli majetek patřící polským železnicím. Policie ukradené součástky z kolejiště už vrátila majiteli. Protože policie krádež překazila hned v zárodku, jsou škody poměrně nízké.

Administrátor, který je pověřený správou této zrušené trati, vyčíslil škodu na něco přes čtyři sta zlotých, tedy necelé tři tisíce korun. Oba pachatelé se ke krádeži přiznali a nyní čekají, jak drancování železnice vyhodnotí polský soud.

Sen: Osoblažkou do Polska

Od samého počátku už před sto lety železniční inženýři navrhovali prodloužit trať z Osoblahy až do polských Raclawic Slaskich. Bohužel napjaté vztahy mezi Rakousko-uherskou monarchií a Pruskem neumožnily přeshraniční propojení železnic realizovat.

Z řad železničních fanoušků se zformovala česko-polská iniciativa, která dodnes usiluje o realizaci této dávné myšlenky. „Dnes je Osoblažka technickou raritou, slouží lokální osobní dopravě i pro turistické vláčky. Prodloužením o pouhých devět kilometrů se z ní mohla stát mezinárodní spojnice dvou rozvětvených železničních sítí. České i polské dráhy mají poměrně hustou síť železnic, ale jejich vzájemné propojení je minimální.

Spojení českých a polských železnic Osoblažkou cestujícím nabídne například pohodlné spojení na směry Prudnik, Nysa a Katowice," popsal situaci Jaromír Foltýn z firmy Olpas, která pečuje o parní lokomotivy na Osoblažce. Dnes jsou nejbližší česko-polské železniční přejezdy až v Bohumíně a v Glucholazích.

Také v Raclawicích se pro tuto myšlenku nadchla skupina železničních fanoušků, která současně plánuje oživení zrušené trati Raclawice Hlubčice. V minulosti pořádala na zrušené trati i závody drezín.

Technicky není prodloužení Osoblažky příliš náročné. Na polské straně totiž lze po úpravách využít právě normálně rozchodnou trať Hlubčice - Raclawice, na které byl provoz zastaven v roce 2000. Na českém území stačí vybudovat kilometr železnice v řídce osídlené rovinaté oblasti. Odborníci Českých drah z ostravské Správy dopravní cesty před pár lety odhadovali náklady na prodloužení trati z Osoblahy do Raclawic řádově na 40 milionů korun.

„Stačí jen přerozchodovat kolejová pole a udělat z nich úzkokolejku jakou je Osoblažka. Původní betonové pražce sice nelze použít, ale už teď máme ve skladu potřebných deset kilometrů kolejnic na dřevěných pražcích ze zrušené úzkokolejky v Rakousku. Na polské straně je k dispozici kompletní trať se všemi náspy, mosty a zabezpečovacím zařízením," dodal Foltýn.

Nádraží Raclawice obdivují fanoušci železniční nostalgie, protože se na něm za posledních sto let mnoho nezměnilo. Má stejnou koncepci jako nádraží v Třemešné, kde nádražní budova také stojí uprostřed mezi dvěma kolejišti.

Autor: František Kuba

27.8.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nový ukrajinský velvyslanec v České republice Jevhen Perebyjnis poskytl 21. dubna v Praze rozhovor Deníku.
EXKLUZIVNĚ
14

Velvyslanec Jevhen Perebyjnis: I my Ukrajinci máme svého Jana Palacha

Francouzské prezidentské volby jsou také soubojem o nerozhodnuté.
5

Volby ve Francii: Macron versus Le Penová. Víte, kdo jim fandí?

DOTYK.CZ

Letní festivaly bez EET? Pivo jen na stojáka a nechtějte k němu tatranku

Čím se budou letošní letní festivaly lišit od těch loňských? Tak třeba tím, že si možná častěji než dřív budete moci dát pivo jenom "na stojáka". A že k němu nedostanete balené oříšky ani tatranku. Důvodem je elektronická evidence tržeb.

Učitel neunesl hajlování romského žáka, teď má obavy z jeho rodiny

Rodina školáka chce veřejnou omluvu. Případ řeší policie, na kterou se obrátil pedagog, jenž se bojí vydírání ze strany příbuzných školáka.

AKTUALIZOVÁNO

Tým kampaně Emmanuela Macrona vykázal ze svých akcí ruská média

Rusko obvinilo francouzského prezidentského kandidáta Emmanuela Macrona z diskriminace poté, co jeho volební štáb zakázal přístup na své akce agentuře Sputnik a televizní stanici Russia Today.

Čeští opraváři zemědělských strojů pojedou na dva roky se Zetorem do Zambie

/VIDEO/ Zambie je novou zemí na africkém kontinentu, kamspolečnost Zetor Tractors bude dovážet své stroje. Značka Zetor nově navázala spolupráci s partnerem Agriserve Agro. K symbolickému stvrzení spolupráce došlo na veletrhu Agritech EXPO 2017 konaném koncem dubna v zambijské Chisambě, kde byly předány první stroje novým majitelům.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies