Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Češi ze severní Moravy postupně rozkrádají polské koleje

Severní Morava - Před dvanácti lety byla v Polsku zrušena železniční trať vedoucí z Hlubčic do stanice Raclawice Slaskie. Osiřelé koleje lákají české zloděje kovů.

27.8.2013 2
SDÍLEJ:

Zrušená polská trať z Hlubčic do Raclawic láká fanoušky železnic i české sběrové zloděje. Bylo by možné na ní obnovit provoz nebo ji částečně využít k prodloužení Osoblažky do Polska.Foto: DENÍK / Fidel Kuba

Čeští fanoušci železnic sní o prodloužení úzkokolejky Osoblažky do Polska. Trať by měla vést až na polské nádraží Raclawice Slaskie, kde by cestující mohli přestoupit na trať o normálním rozchodu a pokračovat třeba až do Nysy nebo Katowic.

Pro tuto myšlenku se nadchla také skupina polských železničních fanoušků, která sní o znovuoživení nedávno zrušené trati Raclawice Slaskie Hlubčice. Bohužel se ukázalo, že čeští zloději kovů si obnovení dopravy na této trati nepřejí.

Policisté z Hlubčic koncem července překazili akci dvou Čechů, kteří se rozhodli vyrabovat vše kovové z nepoužívané železniční trati Raclawice - Hlubčice. Obvinění z krádeže si vyslechli dva občané České republiky ve věku od 21 do 26 let, kteří kradli majetek patřící polským železnicím. Policie ukradené součástky z kolejiště už vrátila majiteli. Protože policie krádež překazila hned v zárodku, jsou škody poměrně nízké.

Administrátor, který je pověřený správou této zrušené trati, vyčíslil škodu na něco přes čtyři sta zlotých, tedy necelé tři tisíce korun. Oba pachatelé se ke krádeži přiznali a nyní čekají, jak drancování železnice vyhodnotí polský soud.

Sen: Osoblažkou do Polska

Od samého počátku už před sto lety železniční inženýři navrhovali prodloužit trať z Osoblahy až do polských Raclawic Slaskich. Bohužel napjaté vztahy mezi Rakousko-uherskou monarchií a Pruskem neumožnily přeshraniční propojení železnic realizovat.

Z řad železničních fanoušků se zformovala česko-polská iniciativa, která dodnes usiluje o realizaci této dávné myšlenky. „Dnes je Osoblažka technickou raritou, slouží lokální osobní dopravě i pro turistické vláčky. Prodloužením o pouhých devět kilometrů se z ní mohla stát mezinárodní spojnice dvou rozvětvených železničních sítí. České i polské dráhy mají poměrně hustou síť železnic, ale jejich vzájemné propojení je minimální.

Spojení českých a polských železnic Osoblažkou cestujícím nabídne například pohodlné spojení na směry Prudnik, Nysa a Katowice," popsal situaci Jaromír Foltýn z firmy Olpas, která pečuje o parní lokomotivy na Osoblažce. Dnes jsou nejbližší česko-polské železniční přejezdy až v Bohumíně a v Glucholazích.

Také v Raclawicích se pro tuto myšlenku nadchla skupina železničních fanoušků, která současně plánuje oživení zrušené trati Raclawice Hlubčice. V minulosti pořádala na zrušené trati i závody drezín.

Technicky není prodloužení Osoblažky příliš náročné. Na polské straně totiž lze po úpravách využít právě normálně rozchodnou trať Hlubčice - Raclawice, na které byl provoz zastaven v roce 2000. Na českém území stačí vybudovat kilometr železnice v řídce osídlené rovinaté oblasti. Odborníci Českých drah z ostravské Správy dopravní cesty před pár lety odhadovali náklady na prodloužení trati z Osoblahy do Raclawic řádově na 40 milionů korun.

„Stačí jen přerozchodovat kolejová pole a udělat z nich úzkokolejku jakou je Osoblažka. Původní betonové pražce sice nelze použít, ale už teď máme ve skladu potřebných deset kilometrů kolejnic na dřevěných pražcích ze zrušené úzkokolejky v Rakousku. Na polské straně je k dispozici kompletní trať se všemi náspy, mosty a zabezpečovacím zařízením," dodal Foltýn.

Nádraží Raclawice obdivují fanoušci železniční nostalgie, protože se na něm za posledních sto let mnoho nezměnilo. Má stejnou koncepci jako nádraží v Třemešné, kde nádražní budova také stojí uprostřed mezi dvěma kolejišti.

Autor: František Kuba

27.8.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Anita Fallaniová
1 7

Obtěžoval ji neznámý. Zpověď teenagerky oblétla Itálii

Kontroly na hraničních přechodech. Ilustrační foto.
1 23

Pozor, migranti. Rakouské vojsko střeží pásmo u tyrolského Brenneru

Za polárním kruhem vyroste největší datové centrum na světě

V norském městě Ballangen za polárním kruhem má vzniknout největší datové centrum na světě. Bude se rozkládat na ploše 600 tisíc metrů čtverečních a podle firmy Kolos, která za projektem stojí, je nespornou výhodou zdejší chladný vzduch a značné množství vodních elektráren nacházejících se v blízkosti. Ty pomohou držet energetické náklady na velmi nízké úrovni.

Kauza Čapí hnízdo: Sněmovní výbor přerušil jednání o vydání Babiše

/ANKETA/ Sněmovní mandátový a imunitní výbor dnes přerušil jednání o vydání předsedy hnutí ANO Andreje Babiše a prvního místopředsedy hnutí Jaroslava Faltýnka k trestnímu stíhání. Poslance, které chce policie obvinit kvůli padesátimilionové dotaci na stavbu farmy Čapí hnízdo, zve na další zasedání, na středu 30. srpna. Výbor pozval také zástupce policie a státního zastupitelství.

VIDEO: Muž chtěl znásilnit ženu u zastávky v Ostravě. Policie hledá svědky

Ostravští policisté vyšetřují další případ pokusu o znásilnění. Vše se odehrálo v sobotu 12. srpna kolem osmé hodiny ráno v Ostravě-Hrabůvce na ulici Místecká, u zastávky Dřevoprodej ve směru do centra.

Všichni jsme Barcelona. Celebrity vyjadřují účast s oběťmi útoku

Solidaritu se Španělskem a úctu k obětem teroristického útoku vyjádřili i známí herci, fotbalisté a popové hvězdy. Agentura DPA přinesla výběr z jejich tweetů, které pojí hashtag #WeAreAllBarcelona (Všichni jsme Barcelona) v angličtině, španělštině a katalánštině. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení