VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Češi ze severní Moravy postupně rozkrádají polské koleje

Severní Morava - Před dvanácti lety byla v Polsku zrušena železniční trať vedoucí z Hlubčic do stanice Raclawice Slaskie. Osiřelé koleje lákají české zloděje kovů.

27.8.2013 2
SDÍLEJ:

Zrušená polská trať z Hlubčic do Raclawic láká fanoušky železnic i české sběrové zloděje. Bylo by možné na ní obnovit provoz nebo ji částečně využít k prodloužení Osoblažky do Polska.Foto: DENÍK / Fidel Kuba

Čeští fanoušci železnic sní o prodloužení úzkokolejky Osoblažky do Polska. Trať by měla vést až na polské nádraží Raclawice Slaskie, kde by cestující mohli přestoupit na trať o normálním rozchodu a pokračovat třeba až do Nysy nebo Katowic.

Pro tuto myšlenku se nadchla také skupina polských železničních fanoušků, která sní o znovuoživení nedávno zrušené trati Raclawice Slaskie Hlubčice. Bohužel se ukázalo, že čeští zloději kovů si obnovení dopravy na této trati nepřejí.

Policisté z Hlubčic koncem července překazili akci dvou Čechů, kteří se rozhodli vyrabovat vše kovové z nepoužívané železniční trati Raclawice - Hlubčice. Obvinění z krádeže si vyslechli dva občané České republiky ve věku od 21 do 26 let, kteří kradli majetek patřící polským železnicím. Policie ukradené součástky z kolejiště už vrátila majiteli. Protože policie krádež překazila hned v zárodku, jsou škody poměrně nízké.

Administrátor, který je pověřený správou této zrušené trati, vyčíslil škodu na něco přes čtyři sta zlotých, tedy necelé tři tisíce korun. Oba pachatelé se ke krádeži přiznali a nyní čekají, jak drancování železnice vyhodnotí polský soud.

Sen: Osoblažkou do Polska

Od samého počátku už před sto lety železniční inženýři navrhovali prodloužit trať z Osoblahy až do polských Raclawic Slaskich. Bohužel napjaté vztahy mezi Rakousko-uherskou monarchií a Pruskem neumožnily přeshraniční propojení železnic realizovat.

Z řad železničních fanoušků se zformovala česko-polská iniciativa, která dodnes usiluje o realizaci této dávné myšlenky. „Dnes je Osoblažka technickou raritou, slouží lokální osobní dopravě i pro turistické vláčky. Prodloužením o pouhých devět kilometrů se z ní mohla stát mezinárodní spojnice dvou rozvětvených železničních sítí. České i polské dráhy mají poměrně hustou síť železnic, ale jejich vzájemné propojení je minimální.

Spojení českých a polských železnic Osoblažkou cestujícím nabídne například pohodlné spojení na směry Prudnik, Nysa a Katowice," popsal situaci Jaromír Foltýn z firmy Olpas, která pečuje o parní lokomotivy na Osoblažce. Dnes jsou nejbližší česko-polské železniční přejezdy až v Bohumíně a v Glucholazích.

Také v Raclawicích se pro tuto myšlenku nadchla skupina železničních fanoušků, která současně plánuje oživení zrušené trati Raclawice Hlubčice. V minulosti pořádala na zrušené trati i závody drezín.

Technicky není prodloužení Osoblažky příliš náročné. Na polské straně totiž lze po úpravách využít právě normálně rozchodnou trať Hlubčice - Raclawice, na které byl provoz zastaven v roce 2000. Na českém území stačí vybudovat kilometr železnice v řídce osídlené rovinaté oblasti. Odborníci Českých drah z ostravské Správy dopravní cesty před pár lety odhadovali náklady na prodloužení trati z Osoblahy do Raclawic řádově na 40 milionů korun.

„Stačí jen přerozchodovat kolejová pole a udělat z nich úzkokolejku jakou je Osoblažka. Původní betonové pražce sice nelze použít, ale už teď máme ve skladu potřebných deset kilometrů kolejnic na dřevěných pražcích ze zrušené úzkokolejky v Rakousku. Na polské straně je k dispozici kompletní trať se všemi náspy, mosty a zabezpečovacím zařízením," dodal Foltýn.

Nádraží Raclawice obdivují fanoušci železniční nostalgie, protože se na něm za posledních sto let mnoho nezměnilo. Má stejnou koncepci jako nádraží v Třemešné, kde nádražní budova také stojí uprostřed mezi dvěma kolejišti.

Autor: František Kuba

27.8.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nehoda pendolina u Studénky.
DOTYK.CZ

Přejezdy zabíjejí. Stát jich desítky ročně ruší, víc než stovku letos opraví

Krajně pravicová Národní fronta (FN) získala podle dílčích výsledků sčítání v prvním kole francouzských regionálních voleb 28 procent hlasů.
11

Le Penová se odmítla zahalit, zrušila kvůli tomu schůzku s muftím

AKTUALIZOVÁNO

Komíny budou kouřit dál, úředníků na jejich kontrolu není dost

Jako v Jiříkově vidění si musejí připadat úředníci z obcí s rozšířenou působností (ORP) při naplňování svých povinností v souvislosti s novelou takzvaného komínového zákona.

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

V ČSSR musela být před 40 lety kvůli havárii odstavena JE Jaslovské Bohunice

Jaderná elektrárna v Jaslovských Bohunicích nedaleko slovenské Trnavy byla první svého druhu na území někdejšího Československa. Její první reaktor, ve kterém se řetězová reakce rozběhla v říjnu 1972, ale sloužil k výrobě elektrické energie pouze necelých pět let. Před 40 lety, 22. února 1977, byl po havárii odstaven. Tuto etapu budování jaderné energetiky tak nyní připomíná pouze budova stojící vedle čtyř novějších bloků.

EXKLUZIVNĚ

Pražští radní projednají převzetí společnosti PVK

Praha - Radní v úterý projednají záměr převzetí společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK), které stoprocentně vlastní francouzská firma Veolia. O jak velký podíl bude Praha usilovat, zatím není jasné. Radní také projednají rozvoj Nákladového nádraží Žižkov a harmonogram tvorby Metropolitního plánu. Na programu jednání je i nákup vozů pro městskou policii a veřejná zakázka na opravu Vinohradské ulice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies