Na sekundu přesné příjezdy a odjezdy tramvají, autobusů i trolejbusů v Ostravě budou od listopadu zobrazovat nové světelné tabule na zastávkách MHD.

Signál přes SMS bránu

„Inteligentní cedule jsou všechny funkční. Nyní začalo testování jejich nových vlastností. Doposud se tam prakticky objevovaly jen informace podle jízdního řádu. Od listopadu by na nich cestující měli zjistit, kolik minut zbývá přesně do odjezdu a příjezdu určitého spoje, kde se momentálně nachází, jaké je jeho případné zpoždění. Tabule budou informovat i o tom, zda se v úseku stala nějaká nehoda, nebo sdělí jiné doplňující skutečnosti. Zpřesnění elektronických cedulí souvisí i se zavedením nového odbavovacího systému v MHD. Informace budou přenášeny signálem přes SMS bránu, a budou tedy velmi přesné," vysvětlil náměstek primátora pro dopravu Ivo Hařovský a přiblížil, jak nový systém zjednoduší cestování i slepcům.

Vysílače pro slepce

„Chytré zastávky jsou schopny reagovat na volitelné vysílače, kterými slepci disponují. Vysílač se napojí na frekvenci inteligentního MHD systému a ten mu foneticky sdělí všechny potřebné informace. Podobný systém funguje například v muzeích či galeriích, takže pro tyto zdravotně postižené lidi nebude úplnou novinkou. Každopádně vše se testuje, tudíž cestující ze začátku poprosím o shovívavost," podotkl Ivo Hařovský.

Časem na všech zastávkách?

Celkem 72 informačních tabulí se prozatím instalovalo na 38 míst v Ostravě.

„O jejich umístění rozhodovala různá kritéria. Jednak vytíženost určitých zastávek, počet pasažérů, který tudy projde, jednak i podmínky pro instalace těchto systémů. Určitě je důležité, že všechny nově vybudované dopravní terminály, tedy Hranečník, Hulváky i Dubina, budou těmito elektronickými tabulemi disponovat. V budoucnu počítáme i s tím, že se cedule rozšíří i na méně frekventované zastávky ve městě," vysvětlil jednatel společnosti Koordinátor ODIS Jan Dvořák a blíže popsal nový on-line systém těchto zastávek. „Informace budou signálem přenášeny co dvacet sekund, takže se omezí prodlevy. Změny souvisí i se zavedením CNG autobusů, které už mají v palubě zabudovány přesné informační systémy. Do starých autobusů, kterým nyní končí životnost, jsme už nová zařízení neinstalovali," dodal Jan Dvořák.

Pohodlně

Pro lidi by tak cestování MHD mělo být od listopadu pohodlnější. „Znám tento systém z Prahy i Brna, kde už funguje mnoho let, a myslím, že je užitečný. Jen se divím, že do Ostravy, která má podle mě dobrou organizaci MHD, se cedule dostaly tak pozdě," konstatovala čtyřiadvacetiletá studentka z Ostravy Helena Sbíralová.

Projekt inteligentních zastávek financuje město, přičemž více než 85 procent pokryjí náklady z Evropské unie. Systém si vyžádal přes 17 milionů korun.