Kde během výletu zaparkovat kolo tak, aby ho nikdo neukradl? Tuto otázku řeší mnoho cyklistů, kteří by si cyklovýlet rádi ozvláštnili třeba procházkou po městě, do něhož dojeli. V Ostravě by jim to mohlo ještě letos umožnit několik krytých garáží pro jejich jednostopé miláčky. O místě, kde budou přístřešky pro kola stát, rozhodovali v anketě sami Ostravané.

Parkovací dům pro kola schová přilbu i tašky.„Po vyhodnocení ankety pracujeme na pilotním projektu za zhruba půl milionu korun. Z těchto prostředků bychom chtěli ještě letos vybudovat pět stání, která občané vybrali jako nejžádanější. Nicméně v tuto chvíli ještě řešíme, odkud konkrétně z rozpočtu finanční prostředky budou pocházet, bez nich projekt nemůžeme realizovat," sdělil náměstek primátora pro oblast dopravy Tomáš Sucharda s tím, že ostatní krytá stání pro cyklisty budou budována postupně. Každé takové stání by mělo mít kapacitu kolem dvaceti míst.

Nejčastější výtka Ostravanů k chystanému projektu se týkala bezpečnosti. Přišlo jim, že kamerový systém není dostatečné řešení, které by kola, mnohdy za desetitisíce korun, ochránilo.

„První místa, která si obyvatelé vybrali v anketě, jsou pod stálým dozorem kamer. Pokud by se ukázalo, že bezpečí kol je problémem jednotlivých stání, budeme jejich lepší zabezpečení řešit nejen s městskými strážníky, jejichž úkolem je bezpečnost obyvatel i jejich majetku," dodal Sucharda.

Výsledky ankety

Ankety města, která trvala od loňského června do září, se zúčastnilo 146 respondentů, z nichž 135 se vyjádřilo pro budování odstavných stání.

„Nejvíce hlasů z pětadvaceti navržených míst v různých částech Ostravy získala lokalita u Magistrátu města Ostravy a nádraží Svinov, třetí je Slezskoostravský hrad," přiblížila výsledky ankety mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská.

Parkovací dům pro kola schová přilbu i tašky.Parkovací věž

Se zajímavým projektem přišel cyklistický nadšenec Rudolf Bernart z Hradce Králové plně automatizovaná parkovací věž pro jízdní kola. První model bude uveden do provozu příští týden v pondělí, a to u vlakového nádraží v Hradci Králové.

„Věž pojme 116 kol a je plně automatizovaná. To znamená, že přijedete, zaplatíte pět korun, necháte na kole veškeré vybavení včetně helmy, tachometru nebo třeba brašny a výtah kolo vyveze na parkovací místo. Vy pak dostanete čip a o nic dalšího se nemusíte starat. Kolo zůstane v suchu a bezpečí, protože do samotné věže se člověk nedostane. Navíc jsou takto uskladněná kola pojištěná a hlídána kamerovým systémem a vnitřním bezpečnostním okruhem," řekl Deníku Rudolf Bernart s tím, že náklady na stavbu se pohybují kolem sedmi milionů korun. Náklady by se měly po několika letech vrátit, protože věž nabízí 280 metrů čtverečních reklamních ploch.

„Rádi bychom tuto propagaci cyklistiky rozšířili i do jiných měst, ale teď nás plně zaměstnává spouštění prototypu v Hradci Králové," dodal autor patentovaného nápadu, který se nechal inspirovat podobným systémem, jenž funguje například na Tchaj-wanu. Ten ale není automatický a stále si vyžaduje obsluhu člověkem.