VYBERTE SI REGION

Vlaková výluka potrvá osm měsíců

Na trati mezi Opavou a Krnovem se na osm měsíců zastavily vlaky. Cestující vozí autobusy a bude tomu tak až do 7. prosince. Je to jedna z nejdelších výluk, jaké cestující na této trati pamatují. Důvodem je celková modernizace třicetikilometrového úseku železnice. Náklady přesáhnou 850 milionů korun.

17.4.2016
SDÍLEJ:

Poslední vlak odjel z Krnova do Opavy 31. března. Další pojede touto tratí až v prosinci.Foto: DENÍK / Gabriela Mathiasová

V daném úseku platí pro autobusy výlukový jízdní řád. V některých případech České dráhy ruší přípoje, protože u náhradních autobusových spojů lez očekávat zpoždění.

Zvolit na cestu z Bruntálu do Opavy vlak, nebo autobus? V následujících měsících je to jedno. Cesta vlakem dříve vždy vedla přes Krnov, teď ale záleží na tom, jaký spoj člověk zvolí. V případě rychlíků byly mezi stanicemi Bruntál a Opava nasazeny přímé autobusy.

Cestující tedy jezdí nejkratší trasou přes Horní Benešov, platí jízdní doklady jako pro jízdu přes Krnov. Pokud však člověk zvolí cestu osobním vlakem, jede z Bruntálu vlakem do Krnova a až tam přesedne na náhradní autobus Českých drah. Tento autobus pak jede přes Úvalno, Brumovice a Holasovice do Opavy.

Kapacita autobusů je zatím odpovídající. Po skončení prací se v úseku železnice mezi Opavou a Krnovem zvýší maximální povolená rychlost ze současných 80 až na 120 kilometrů v hodině.

Mínusy a plusy výluky

plusy
>> přímý spoj Bruntál – Opava
>> hlášení výlukových zastávek, přesné odjezdy
>> vize pohodlnějšího a rychlejšího cestování

mínusy
>> kdo nemá rád autobus, má smůlu
>> nutnost zvyknout si na nový jízdní řád
>> v některých spojích není dost míst k sezení

.

Výlukové autobusy čekají před krnovským hlavním nádražím na cestující od Bruntálu a od Albrechtic. Některé mají přívěs, který umožňuje přepravu kol a rozměrnějších zavazadel. foto: Deník/Fidel Kuba

Co se bude dít v jednotlivých stanicích

Krnov – na krnovském hlavním nádraží dojde k modernizaci stanoviště dálkového řízení dopravy. Prostory pro cestující či nástupiště však rekonstruovány nebudou.

Krnov-Cvilín – bude vybudováno nové nástupiště, bezbariérový vstup do vestibulu včetně nových dveří; kompletní rekonstrukce budovy se však dočkáme nejspíš až v roce 2017.

Úvalno – nové nástupiště a nový přístřešek pro cestující; současný objekt zastávky měl být původně zbourán, ale díky iniciativě starosty obce zůstane zachován a bude opraven.

Skrochovice – dvě nová nástupiště, nový přístřešek pro cestující, výpravní budova bude částečně rekonstruována a bude sloužit jen pro umístění technologie zabezpečovacího zařízení.

Holasovice – nové nástupiště, nový přístřešek pro cestující; současnou historickou zastávku čeká demolice.

Vávrovice – nové nástupiště, nový přístřešek pro cestující.

Opava západ – nové dispoziční řešení stanice – nové uspořádání kolejiště, dvě nová nástupiště, bezbariérový přístup do budovy (součástí stavby není rekonstrukce vestibulu).

Opava východ – zůstane v současném stavu.

.

Nádraží Cvilín dnes místo cestujících využívají stavební dělníci, kteří se podílí na generální rekonstrukci trati. foto: Deník/Fidel Kuba

První dny výluky: lidé si zvykají

Prvních pár dnů z plánovaných osmi měsíců výluky mají za sebou cestující na trati Krnov – Opava.

O plánované výluce informoval Deník, Krnovské listy, Česká televize i samotné České dráhy. Přesto se ne ke všem cestujícím tato informace dostala. „Ten první den, shodou okolností zrovna na apríla, tady jeden pán nadával na celé nádraží. Jeho vyjádření, že ,to je bordel' patřilo ještě k těm nejmírnějším," uvedla jedna z cestujících, která do Krnova dojíždí z Opavy denně již několik let, ale své jméno do novin z osobních důvodů uvést nechce.

„Já jsem s výlukou počítala, jen mě překvapilo, že jsme museli zaplatit za výlukový jízdní řád. To přece není naše chyba, že vlaky nejedou, tak proč máme platit peníze navíc? Nejde mi o ty čtyři koruny, ale o princip. Poskytnutí výlukového jízdního řádu zdarma by mělo patřit k základnímu servisu pro cestující.

Oprava stojí stovky milionů, osm měsíců budeme jezdit autobusy a České dráhy potřebují moje čtyři koruny," podivila se dojíždějící paní.

Z Opavy do Města Albrechtic denně dojíždí také Simona Martínková. „Myslím si, že se to zatím docela zvládá. Cestování je docela pohodlné, ale uvidíme, jak to bude, až začnou jezdit různé skupiny, třeba děti na školní výlety a podobně. Myslím, že přijdou situace, kdy bude hůř," obává se Simona Martínková, která ve Městě Albrechticích učí na základní škole angličtinu.

Návazné spoje zvládá dobře. „V pátek jsem jela zpátky ve tři hodiny téměř prázdným autobusem, ale známá jela jiným a říkala, že tam stálo nejmíň deset studentů, protože už nebyla místa k sezení," doplnila paní Martínková.

Jedním z dojíždějících studentů je Kryštof Trybuček, kterého jsme oslovili již v lednu. Tehdy tvrdil, že je s výlukou smířen. „Co s tím nadělám? Nic s tím nenadělám," vyjádřil obvyklý postoj většiny cestujících. A zachoval si ho i v prvních dnech výluky. „No co, tak jezdíme autobusem, co se dá dělat? Jen mě mrzí, že když autobus projíždí kolem naší školy, že mi řidič nezastaví už tam," popsal představu o ideálním výlukovém cestování šestnáctiletý student.

Lednový článek s ohlasy dojíždějících nesl název Cestující jsou s výlukou smířeni. To rozčílilo několik čtenářů, kteří se ozvali v diskusi. „Kdo řekl, že jsem s tím smířený? Mně to třeba štve a štvát bude," napsal nám na Facebook Jakub Hajda. „Také nejsem smířen, hlavně ať zajistí provoz bez zpoždění," přidal se Stanislav Bačovský.

Nefunguje signazilace a závory na přejezdech

.

Kromě úplné výluky, která komplikuje cestování lidem z Krnova do Opavy, se revitalizace železniční trati dotkne také řidičů aut. Stavba totiž vyřadí z provozu zabezpečovací zařízení na železničních přejezdech mezi stanicemi Krnov a Úvalno, a to jak signalizaci, tak závory.

Přesto tudy občas může projet drezína nebo testovací souprava. Omezení na trati potrvá do konce letošního roku.

Místo rychlíků jezdí přímé autobusy

Výluky většinou doprovází zpoždění vlaků. S čím musí počítat cestující během výluky z Krnova do Opavy?

„Po dobu výluky v úseku Opava východ – Krnov platí výlukový jízdní řád. V některých případech došlo ke zrušení původních přípojů především z důvodu očekávaného zpoždění spojů náhradní autobusové dopravy," uvedla na toto téma mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Pro zajištění lepšího spojení v úseku Ostrava – Opava – Bruntál – Olomouc byly u rychlíků mezi stanicemi Opava a Bruntál nasazeny přímé autobusy, které zajistí stejnou návaznost spojů, jako tomu bylo před výlukou. V těchto přímých spojích platí jízdní doklady ČD platné pro úsek Bruntál – Opava přes Krnov.

Fidel Kuba, Gabriela Mathiasová, Dalibor Otáhal

Autor: Redakce

17.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Poškozenou halu v České Třeboví opraví
18

OBRAZEM: Zřícenou střechu sportovní haly postaví znovu

Ilustrační foto
10

Mrznout bude do konce ledna, pak se oteplí

Pátrání po pohřešované Míše o víkendu nabírá na intenzitě. Tým se rozšířil

Ústí nad Labem - Pátrání po pohřešované Michaele Patricii Muzikářové z Ústí nad Labem nepolevuje ani o víkendu. Kriminalisté vyhodnocují informace získané od veřejnosti. Kromě speciálního týmu se do pátrání zapojil rozšířený tým kriminalistů z jednotlivých územních odborů v kraji.

Zaorálek: Češi a Němci nejsou jen sousedé, ale i partneři

Česko-německá deklarace před 20 lety pootočila vzájemné vztahy obou zemí směrem do budoucna a umožnila jim spolupracovat, řekl ministr zahraničí Lubomír Zaorálek (ČSSD). Podle šéfa české diplomacie význam deklarace, v níž se vlády obou států zavázaly, že se nebudou vracet k minulým křivdám, trvá i dnes. Češi a Němci díky ní jsou nejen sousedy, ale i významnými partnery.

AKTUALIZOVÁNO

Ze zavaleného hotelu v Itálii se zachránilo 11 lidí, pět zahynulo

Z trosek lavinou zasypaného hotelu ve střední Itálii záchranáři v noci na dnešek vyprostili další čtyři živé lidi. Podle čerstvé bilance se tak zachránilo 11 lidí, potvrzeno je pět mrtvých. Úřady provincie Pescara dnes oznámily, že nejméně 23 lidí se stále pohřešuje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies