VYBERTE SI REGION

Dražší vstupné v Ostravě? Do zoo či divadla

Ostrava - Některé příspěvkové organizace, jimž na provoz přispívá město Ostrava, zvedly ceny vstupného. Chtějí tak pokrýt rostoucí náklady. Cena jízdného v městské hromadné dopravě by se ale v příštím roce měnit neměla. Až na jednu výjimku.

22.10.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Pavel Sonnek

Nepříjemně zaskočena se cítila paní Šárka z Ostravy, když si šla po roce koupit permanentní vstupenku do ostravské zoologické zahrady. „Kupuji ji už několik let, platí mi vždy do října. Letos jsem ale musela vytáhnout o sto korun více než loni," postěžovala si. A tak namísto loňských 450 korun zaplatila o stovku více. Ostravská zoologická zahrada však není jediná organizace, jíž na provoz přispívá z rozpočtu město, a přesto zde museli sáhnout k nepopulárnímu zvýšení vstupného. I když částka 32,4 milionů, korun, kterou dostala zoo ve formě neinvestiční dotace pro letošní rok, působí na laika na první pohled jako velká suma, pokryje zhruba jen něco málo přes třetinu celkových nákladů. Navíc letošní příspěvek ze strany města se oproti loňsku nezvýšil.

Kdo další?

Zoologická zahrada ale není v tomto směru výjimka. Také pravidelní návštěvníci Národního divadla moravskoslezského si po prázdninách nemohli nevšimnout změny cen u některých vstupenek. A rovněž milovníci plavání, kteří navštěvují krytý bazén v Porubě. „Tento dojem mohli získat z důvodu, že jsme v měsíci srpnu kvůli nadměrně nepříznivému počasí snížili ceny plavání v několika areálech a po ukončení letní sezony jsme je opět vrátili do normálu," vysvětlila Hana Ryšánková ze společnosti Sareza a dodala, že v zařízeních společnosti letos ke zdražení žádných služeb nedošlo. „Ceníky jsou v tuto chvíli platné do konce roku. Na rok 2015 zatím žádné zdražování neplánujeme," dodala Ryšánková.

Růstu ceny jízdného se nemusejí pro příští rok obávat ani cestující v městské hromadné dopravě. Ještě na posledním předvolebním zasedání totiž ostravští radní schválili, jak bude vypadat ceník pro rok 2015. Krátkodobé i dlouhodobé časové jízdenky by měly zůstat beze změny. Ty druhé až na jednu výjimku. A tou je cena jízdného pro důchodce do sedmdesáti let. Těm by se mělo cestování po městě dokonce zlevnit. Za 250 korun měsíčně budou moci jezdit v tramvajích, autobusech či trolejbusech po celém městě. „Ale musí si pořídit bezkontaktní čipovou kartu," podotkl primátor Petr Kajnar.

Tato změna se má týkat lidí, kteří pobírají důchod starobní i invalidní a nedosáhli ještě věku, kdy mají cestování v městské hromadné dopravě zdarma. Nyní má tato skupina cestujících nárok na třicetiprocentní slevu z obyčejného dlouhodobého jízdného. Měsíční síťová jízdenka je tak stojí až 385 korun. Bezkontaktní čipová karta ODISka, která bude podmínkou pro lacinější jízdné, přijde na 130 korun a její platnost je šest let. Podle propočtů bude mít tento vstřícný krok vůči seniorům citelný negativní dopad na rozpočst dopravního podniku. Vyčíslen byl na téměř 10 milionů korun a na jeho pokrytí se zřejmě bude podílet i město Ostrava.

Autor: Iva Mušálková

22.10.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies