VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kauza Studénka: máme mít strach z polských „kamioňáků"?

Jací jsou polští řidiči kamionů? Tragická nehoda na železničním přejezdu ve Studénce, která si vyžádala tři lidské životy, rozvířila diskusi o kvalitě řidičů polských kamionů.

27.7.2015 2
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Pavel Sonnek

Jeden z nich totiž neštěstí zavinil. Vjel na přejezd ve chvíli, kdy svítila červená, poté se spustily závory.

Vzápětí do nákladního vozu ve velké rychlosti narazilo pendolino. Výsledkem jsou tři mrtví a více než deset zraněných.

Obecné mínění

Polští řidiči nemají mezi našimi motoristy zrovna nejlepší pověst, což se ukázalo v internetových diskusích pod články o nehodě.

Navíc necelý den po této havárii další řidič polského kamionu způsobil těžkou nehodu na Karvinsku, když se na čtyřproudé silnici otáčel do protisměru. Narazil do něj motorkář, který nepřežil.

„Nemám o nich zrovna valné mínění. Mám pocit, že si s předpisy těžkou hlavu nedělají. Prostě udělají to, co je v dané chvíli pro ně nejvýhodnější. Nejvíce mě štve, když mimo dálnici jede několik polských kamionů za sebou. Nikoho mezi sebe nepustí, předjet se nedají, takže se za nimi člověk táhne řadu kilometrů," uvedl například Břetislav Malý.

Větší a výraznější

Ne každý je ale k polským „kamioňákům" tak přísný.

„Řidiči kamionů jsou obecně pod velkým tlakem. Na cestách musí dodržovat termíny, na nakládání musí dojet ve stanovený čas a přitom se snaží dodržet povinné přestávky. Je to hodně stresu ze všech stran. Kamion je velký a na cestách je více vidět. Nehody s kamiony jsou o to větší a výraznější," uvedl profesionální řidič kamionu Martin Twrdý z Ostravy.

Polští řidiči kamionů jsou podle něj mnohdy ohleduplnější než ti čeští.

„Mně samotnému několikrát polští kolegové pomohli a poradili. Samozřejmě to závisí na konkrétním člověku a není možné paušalizovat, ale mé zkušenosti jsou pozitivní. Poláci obecně žijí ve všech částech světa, a jsou tak zvyklí pomáhat jak svým krajanům, tak všem ostatním," řekl Martin Twrdý s tím, že o polských řidičích se mluví také proto, že jsou hodně vidět.

Sousedé

„Je to daleko větší země s podstatně větším počtem dopravců. A my jsme jejich sousedé, takže je logické, že velká část těchto kamionů projíždí přes naše území," doplnil Martin Twrdý.

Jeho slova potvrdil i ostravský dopravní psycholog Libor Eliášek.

„Pracuji s profesionálními řidiči a nemyslím, že by mezi nimi byly vyhraněné negativní postoje vůči polským řidičům," uvedl Libor Eliášek. Podle něj nelze na základě několika vážných nehod, o kterých se psalo v médiích, usuzovat, že by polští řidiči představovali větší riziko než jiní motoristé.

„Nelze paušalizovat, že by polští řidiči kaminů byli nebezpečnější než řidiči z jiných zemí," řekl dopravní psycholog a dodal: „Je ale pravda, že v povědomí veřejnosti přetrvávají, a společenské mínění tedy ovlivňují zejména tragické a výjimečné události, a zejména ty, které se staly v poslední době," narážel odborník na tragické nehody, které se staly ve Studénce a Karviné.

Zda jsou polští řidiči stejní, lepší či horší než jiní, nelze usuzovat ani na základě statistik dopravních přestupků. Ty totiž nejsou. „Statistickými daty přestupků polských řidičů nedisponujeme," vysvětlila mluvčí moravskoslezské policie Gabriela Holčáková.

K TÉMATU:

Moravskoslezští policisté v minulosti řešili několik vážných i kuriózních nehod polských kamionů, měli také co do činění s řidiči, kteří porušením předpisů způsobili velké komplikace.

Například o velkém štěstí mohli před časem hovořit otec a dospívající syn z Bohumína, kteří jen s lehkými zraněními vyvázli z hrůzostrašně vypadající nehody ve Skřečoni. Řidič polského kamionu v pravotočivé zatáčce nepřizpůsobil rychlost a s kamionem se převrátil. Při nehodě zasáhl a zcela zdemoloval osobní automobil jedoucí v protisměru. K údivu záchranářů osádka vozidla neutrpěla vážná poranění.
***O vzrušení se postaral řidič polského kamionu, kterému ujelo jeho vozidlo a z kopce pokračovalo směrem na hraniční přechod v Chotěbuzi. Řidič měl podle svých slov problémy s brzdami, proto zastavil. Když vylezl z kabiny, kamion se i přes zařazenou zpátečku a ruční brzdu rozjel. Polák ho nedohonil, skončil s odřenými koleny. Podle policejních měření vozidlo ujelo zhruba 500 metrů. Nikoho naštěstí nesrazilo, nevjelo do protisměru ani nespadlo z mostu přes rychlostní komunikaci R48. Na hraničním přechodu narazilo do stojícího tureckého kamionu.
***Obrovské dopravní komplikace způsobil v Ostravě polský kamion převážející nadměrný náklad. Na dálnici D1 v Ostravě-Přívoze narazil do mostní konstrukce. Kamion zůstal zaklíněn pod mostem. Dálnice byla v místě nehody několik hodin neprůjezdná. Expertům se podařilo válcový náklad vytáhnout až za pomoci speciální techniky. Jeho naložení trvalo další hodiny. Řidič překročil povolenou výšku i šířku nákladu, neměl ani potřebná povolení.

Jaroslav Perdoch, Markéta Humplíková

Autor: Jaroslav Perdoch, Redakce

27.7.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Do babyboxu v Rychnově někdo odložil chlapečka

Body, jak ho znaly naše babičky. Na snímku ho představuje správkyně skanzenu Hana Zvalová
3

Ve skanzenu nahlížejí babičkám pod sukně

DOTYK.CZ

Města duchů. Navštivte reálná místa, kde vám může jít i o život

Pokud jste viděli film o Jamesi Bondovi Skyfall, pak si jistě vybavíte scénu, kdy hlavní záporná postava Raoul Silva nutí agenta 007 sestřelit z hlavy jeho milenky panáka alkoholu. To vše mezi betonovými ruinami budov, ze kterých snad mrazí ještě více, než ze samotné scény. Nejde však o počítačem vytvořené kulisy. Hašima, opuštěný ostrov u břehů Japonska, skutečně existuje. Stejně jako další „města duchů" po celém světě. Tady jsou některá z nich.

Andrej Babiš: Havel měl u nás zavést prezidentský systém

Hnutí ANO se chystá na sněmovní volby, v sobotu a neděli si zvolí nové vedení a brzy už také představí svou vizi rozvoje České republiky v příštích dvaceti letech. Jeho předseda Andrej Babiš v rozhovoru s Deníkem tvrdí, že Česko by se mělo inspirovat v zahraničí a vzít si z něj to nejlepší – americký většinový systém, švýcarskou přímou demokracii a německý parlamentní jednací řád.

Účet za lety do Mnichova dělá 60 milionů. Letiště Brno už linku dotovat nechce

Brno – Z vlastní kapsy dotuje Letiště Brno provoz letecké linky z Brna do Mnichova. Celkem ho spojení, které využívá v průměru padesát lidí denně, stálo doposud šedesát milionů korun. Jihomoravský kraj a město Brno přitom slíbili linku podpořit celkem pětačtyřiceti miliony korun. Zatím nedali nic.

Facebook je zajatcem politiky

Baracka Obamu dostal Facebook do Bílého domu. Zdeňka Škromacha bazénková selfie z politiky vylila. Jak si politické celebrity vedou na této sociální síti?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies