VYBERTE SI REGION

Kauza Studénka: máme mít strach z polských „kamioňáků"?

Jací jsou polští řidiči kamionů? Tragická nehoda na železničním přejezdu ve Studénce, která si vyžádala tři lidské životy, rozvířila diskusi o kvalitě řidičů polských kamionů.

27.7.2015 2
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Pavel Sonnek

Jeden z nich totiž neštěstí zavinil. Vjel na přejezd ve chvíli, kdy svítila červená, poté se spustily závory.

Vzápětí do nákladního vozu ve velké rychlosti narazilo pendolino. Výsledkem jsou tři mrtví a více než deset zraněných.

Obecné mínění

Polští řidiči nemají mezi našimi motoristy zrovna nejlepší pověst, což se ukázalo v internetových diskusích pod články o nehodě.

Navíc necelý den po této havárii další řidič polského kamionu způsobil těžkou nehodu na Karvinsku, když se na čtyřproudé silnici otáčel do protisměru. Narazil do něj motorkář, který nepřežil.

„Nemám o nich zrovna valné mínění. Mám pocit, že si s předpisy těžkou hlavu nedělají. Prostě udělají to, co je v dané chvíli pro ně nejvýhodnější. Nejvíce mě štve, když mimo dálnici jede několik polských kamionů za sebou. Nikoho mezi sebe nepustí, předjet se nedají, takže se za nimi člověk táhne řadu kilometrů," uvedl například Břetislav Malý.

Větší a výraznější

Ne každý je ale k polským „kamioňákům" tak přísný.

„Řidiči kamionů jsou obecně pod velkým tlakem. Na cestách musí dodržovat termíny, na nakládání musí dojet ve stanovený čas a přitom se snaží dodržet povinné přestávky. Je to hodně stresu ze všech stran. Kamion je velký a na cestách je více vidět. Nehody s kamiony jsou o to větší a výraznější," uvedl profesionální řidič kamionu Martin Twrdý z Ostravy.

Polští řidiči kamionů jsou podle něj mnohdy ohleduplnější než ti čeští.

„Mně samotnému několikrát polští kolegové pomohli a poradili. Samozřejmě to závisí na konkrétním člověku a není možné paušalizovat, ale mé zkušenosti jsou pozitivní. Poláci obecně žijí ve všech částech světa, a jsou tak zvyklí pomáhat jak svým krajanům, tak všem ostatním," řekl Martin Twrdý s tím, že o polských řidičích se mluví také proto, že jsou hodně vidět.

Sousedé

„Je to daleko větší země s podstatně větším počtem dopravců. A my jsme jejich sousedé, takže je logické, že velká část těchto kamionů projíždí přes naše území," doplnil Martin Twrdý.

Jeho slova potvrdil i ostravský dopravní psycholog Libor Eliášek.

„Pracuji s profesionálními řidiči a nemyslím, že by mezi nimi byly vyhraněné negativní postoje vůči polským řidičům," uvedl Libor Eliášek. Podle něj nelze na základě několika vážných nehod, o kterých se psalo v médiích, usuzovat, že by polští řidiči představovali větší riziko než jiní motoristé.

„Nelze paušalizovat, že by polští řidiči kaminů byli nebezpečnější než řidiči z jiných zemí," řekl dopravní psycholog a dodal: „Je ale pravda, že v povědomí veřejnosti přetrvávají, a společenské mínění tedy ovlivňují zejména tragické a výjimečné události, a zejména ty, které se staly v poslední době," narážel odborník na tragické nehody, které se staly ve Studénce a Karviné.

Zda jsou polští řidiči stejní, lepší či horší než jiní, nelze usuzovat ani na základě statistik dopravních přestupků. Ty totiž nejsou. „Statistickými daty přestupků polských řidičů nedisponujeme," vysvětlila mluvčí moravskoslezské policie Gabriela Holčáková.

K TÉMATU:

Moravskoslezští policisté v minulosti řešili několik vážných i kuriózních nehod polských kamionů, měli také co do činění s řidiči, kteří porušením předpisů způsobili velké komplikace.

Například o velkém štěstí mohli před časem hovořit otec a dospívající syn z Bohumína, kteří jen s lehkými zraněními vyvázli z hrůzostrašně vypadající nehody ve Skřečoni. Řidič polského kamionu v pravotočivé zatáčce nepřizpůsobil rychlost a s kamionem se převrátil. Při nehodě zasáhl a zcela zdemoloval osobní automobil jedoucí v protisměru. K údivu záchranářů osádka vozidla neutrpěla vážná poranění.
***O vzrušení se postaral řidič polského kamionu, kterému ujelo jeho vozidlo a z kopce pokračovalo směrem na hraniční přechod v Chotěbuzi. Řidič měl podle svých slov problémy s brzdami, proto zastavil. Když vylezl z kabiny, kamion se i přes zařazenou zpátečku a ruční brzdu rozjel. Polák ho nedohonil, skončil s odřenými koleny. Podle policejních měření vozidlo ujelo zhruba 500 metrů. Nikoho naštěstí nesrazilo, nevjelo do protisměru ani nespadlo z mostu přes rychlostní komunikaci R48. Na hraničním přechodu narazilo do stojícího tureckého kamionu.
***Obrovské dopravní komplikace způsobil v Ostravě polský kamion převážející nadměrný náklad. Na dálnici D1 v Ostravě-Přívoze narazil do mostní konstrukce. Kamion zůstal zaklíněn pod mostem. Dálnice byla v místě nehody několik hodin neprůjezdná. Expertům se podařilo válcový náklad vytáhnout až za pomoci speciální techniky. Jeho naložení trvalo další hodiny. Řidič překročil povolenou výšku i šířku nákladu, neměl ani potřebná povolení.

Jaroslav Perdoch, Markéta Humplíková

Autor: Jaroslav Perdoch, Redakce

27.7.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Areál nymburské nemocnice.
2 4

Nemocnice Nymburk: Pacient zemřel kvůli chybě jednotlivce, ne péče

Joe Biden

Viceprezident USA Biden se obává vměšování Ruska do evropských voleb

Brno podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy ve městě

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Hosté plesu Zemanových mohou opět vyhrát večeři s prezidentským párem

Praha - Návštěvníci pátečního charitativního plesu Miloše a Ivany Zemanových na Pražském hradě budou moci opět vyhrát večeři s prezidentským párem, divočáka z lánské obory nebo vstupenky na koncert Karla Gotta. Právě vystoupení "zlatého slavíka" bude jedním z vyvrcholení plesu. Předtančení se, stejně jako loni, ujme prezident se svou manželkou, řekl mluvčí Hradu Jiří Ovčáček.

Ústav pro studium totality se kvůli rekonstrukci budovy stěhuje

Praha - Historici z Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR) se budou v únoru kvůli rekonstrukci stěhovat. Budova v Siwiecově ulici na Žižkově je dlouhodobě v nevyhovujícím stavu, kvůli velkým tepelným ztrátám a zatékání se musí zrekonstruovat fasáda a vyměnit okna, navíc je obložena nebezpečným azbestem. Ústav i část Archivu bezpečnostních složek se proto přesunou na jiná pracoviště v Praze. Stěhování se dotkne až 130 historiků včetně administrativy, řekl mluvčí ÚSTR Pavel Ryjáček.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies