VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lanovka nad Ostravou: kudy by měla vést? Verzí je několik

Podle informací Deníku není lanovka v Ostravě rozhodně nereálná, naopak město se ji rozhodlo vážně zabývat. Kdy by lidé mohli lanovkou cestovat?

1.2.2016
SDÍLEJ:

Tuto lanovku mají v Ústí nad Labem. S délkou 330 m je nejdelší visutou lanovou dráhou v Česku bez samostatně stojících podpěr.Foto: Deník/Karel Pech

„Vážené dámy, vážení pánové, vítejte v kabině dráhy lanové. Cesta potrvá necelou hodinu, spatříte divukrásnou ostravskou krajinu…"

Jste pro lanovku nad Ostravou? Hlasovat můžete v naší anketě pod článkem.

O léta diskutované lanovce nad Ostravou, která by zvýšila turistickou atraktivitu metropole, se takto zpívá v jedné z posledních písniček Jarka Nohavici.

Nejde ale jen o jeho vizi.

Projektem se totiž začalo zabývat i město a také u Ostravanů, které Deník oslovil, převládá nadšení. Jak to tedy s realizací smělého projektu vypadá?

Výběrové řízení

Podle informací Deníku není lanovka v Ostravě rozhodně nereálná, naopak město se ji rozhodlo vážně zabývat. Kdy a zda vůbec by lidé mohli lanovkou cestovat, zatím ale nelze říct.

„Projektem lanovky, která by lépe propojila hlavní turistické cíle v Ostravě, se vážně zabýváme. Právě jsme vyhlásili výběrové řízení na studii, která uskutečnitelnost projektu buďto potvrdí, nebo vyvrátí," říká ostravský primátor Tomáš Macura s tím, že klíčová je pro realizaci lanovky evropská dotace.

Lanovka nad Ostravou? Město v ní věří.
Vizualizace: AP ATELIER/Josef Pleskot

Kudy by lanová dráha měla vést? Spekuluje se o několika verzích.

Ta reálnější počítá se stanicí v Dolní oblasti Vítkovic, odkud by přes areál Černé louky a haldu Emu pokračovala do ostravské zoo.

Z centra do zoo za devět minut

„Projekt by dopravně spojil atraktivity ve městě s jeho centrem, a to by znamenalo nejen zlepšení životního prostředí díky ekologizaci dopravy, ale také oživení centra Ostravy. Navíc by se elegantně vyřešil problém přetíženého parkoviště u zoo, kam by se cestující z areálu Černé louky dostali odhadem za 9 minut," předpokládá Tomáš Macura.

Takovou myšlenku rozhodně nepovažuje za nereálnou a jako úspěšné příklady vyjmenoval lanovky z Benátek, Lyonu, Bilbaa, Ankary, Tbilisi, Portlandu, ale i z Ústí nad Labem.

„Ostrava by se k těmto městům v dohledné době mohla připojit," věří ostravský primátor.

Pro lanovku je také Petr Koudela, ředitel Dolní oblasti Vítkovic.

„My bychom do toho šli. Je to smělý plán, ale rozhodně uskutečnitelný. Asi by to nebylo ani tak drahé, zjednodušeně řečeno je to o lanech a stožárech. Podle mě je dražší postavit tramvajovou trať," myslí si šéf sdružení DOV.

Až do Bohumína?

Objevují se ale také zvěsti o trase vedoucí až za hranice města.

„Nejambicióznější plány počítají s vedením lanovky už z Hrabůvky přes zmíněná místa dál až do Bohumína. Částečně by měla plnit i funkci veřejné dopravy," prozrazuje Petr Koudela.

V Bohumíně zatím mnoho informací nemají, ale lanovce by se nebránili.

„Máme jen velice kusé informace. Vedení města bylo obeznámeno s tím, že v Ostravě se životaschopnost takového projektu zejména nyní vážně posuzuje. Asi je teď ale předčasné spekulovat, zda by jedna z plánovaných tras mohla vést i do Bohumína," konstatuje jeho místostarosta Igor Bruzl.

Dodal také, že pokud by byly připravované studie reálné, pro Bohumín by tato varianta byla atraktivní. „Takové rozhodnutí by pak náleželo našim zastupitelům. Je to grandiózní plán, ale malý je ten, kdo má malé cíle, proto městu Ostrava v jeho záměru fandíme," dodává pro Deník Igor Bruzl.

Kde jinde by měla být?

Projekt lanovky nad Ostravou už v polovině loňského roku vizuálně nakreslil architekt Josef Pleskot, který navrhl už nejednu stavbu v Dolní oblasti. Právě odtud pro stavbu lanovky vzešel silný prvotní impuls. A pokud by skutečně vznikla? „No sláva!" zvolal by Josef Pleskot. Klade si totiž otázku, kde jinde by taková lanovka měla být, než v Ostravě, kde byla dlouho koloritem doby a léta se v ní vozilo uhlí.

„Vizualizaci jsem nakreslil jako ilustraci někdejší Ostravy. Z části to byl také impuls, aby se něco podobného opět zrealizovalo. Postupně si to ale do svých rukou převzalo město a projekt si šel dál vlastním životem bez nás," říká architekt Pleskot.

Anketa: Jste pro lanovku nad Ostravou?

Lumír Choleva, 54 let, Ostrava:

V Ostravě žiji celý život a pamatuji si, jak tady ještě kdysi jezdily vozíky s uhlím. A lanovka pro lidi? Podle mě by to bylo fajn. Sice by musela vést hodně vysoko, ale proč ne. Jsem pro a je to podle mě reálné.

Marta Malá, 49 let, Ostrava:

I pan Nohavica při svém koncertě mluvil o tom, že si představuje lanovku, která jezdí nad Ostravou. Myslím si, že by to bylo fajn, a pokud je to realizovatelné, tak ať jdou do toho.

Dominika Tomaštíková, 20 let, Ostrava:

Myslím si, že by byla přínosná. Hlavně pro turisty byto byla další atraktivita. Hodně se navštěvuje Dolní oblast a zoo, a pokud by tato místa šlo takto propojit, bylo by to dobré.

Jan Manďák, 26 let, Ostrava:

Z turistického hlediska by to bylo hodně zajímavé. Pokud by ale měla vést od Karolíny až někam na Landek, tak by to asi stálo hodně peněz. Pokud by mohla sloužit i jako MHD, tak by se to ale vyplatilo.

Karel Aniol, 31 let, Ostrava:

V Dolních Vítkovicích se zatím dějí dobré věci, takže pokud by se přidala i lanovka, bylo by to super. Rozšířila by se nabídka turistických míst ve městě a s dětmi by se dalo něco nového podniknout.

Autor: Petr Jiříček

Jste pro lanovku nad Ostravou?

ANO

92 %

NE

8 %

Hlasovalo: 2259

Anketa byla ukončena

1.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
15 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies