VYBERTE SI REGION

Lanovka nad Ostravou: kudy by měla vést? Verzí je několik

Podle informací Deníku není lanovka v Ostravě rozhodně nereálná, naopak město se ji rozhodlo vážně zabývat. Kdy by lidé mohli lanovkou cestovat?

1.2.2016
SDÍLEJ:

Tuto lanovku mají v Ústí nad Labem. S délkou 330 m je nejdelší visutou lanovou dráhou v Česku bez samostatně stojících podpěr.Foto: Deník/Karel Pech

„Vážené dámy, vážení pánové, vítejte v kabině dráhy lanové. Cesta potrvá necelou hodinu, spatříte divukrásnou ostravskou krajinu…"

Jste pro lanovku nad Ostravou? Hlasovat můžete v naší anketě pod článkem.

O léta diskutované lanovce nad Ostravou, která by zvýšila turistickou atraktivitu metropole, se takto zpívá v jedné z posledních písniček Jarka Nohavici.

Nejde ale jen o jeho vizi.

Projektem se totiž začalo zabývat i město a také u Ostravanů, které Deník oslovil, převládá nadšení. Jak to tedy s realizací smělého projektu vypadá?

Výběrové řízení

Podle informací Deníku není lanovka v Ostravě rozhodně nereálná, naopak město se ji rozhodlo vážně zabývat. Kdy a zda vůbec by lidé mohli lanovkou cestovat, zatím ale nelze říct.

„Projektem lanovky, která by lépe propojila hlavní turistické cíle v Ostravě, se vážně zabýváme. Právě jsme vyhlásili výběrové řízení na studii, která uskutečnitelnost projektu buďto potvrdí, nebo vyvrátí," říká ostravský primátor Tomáš Macura s tím, že klíčová je pro realizaci lanovky evropská dotace.

Lanovka nad Ostravou? Město v ní věří.
Vizualizace: AP ATELIER/Josef Pleskot

Kudy by lanová dráha měla vést? Spekuluje se o několika verzích.

Ta reálnější počítá se stanicí v Dolní oblasti Vítkovic, odkud by přes areál Černé louky a haldu Emu pokračovala do ostravské zoo.

Z centra do zoo za devět minut

„Projekt by dopravně spojil atraktivity ve městě s jeho centrem, a to by znamenalo nejen zlepšení životního prostředí díky ekologizaci dopravy, ale také oživení centra Ostravy. Navíc by se elegantně vyřešil problém přetíženého parkoviště u zoo, kam by se cestující z areálu Černé louky dostali odhadem za 9 minut," předpokládá Tomáš Macura.

Takovou myšlenku rozhodně nepovažuje za nereálnou a jako úspěšné příklady vyjmenoval lanovky z Benátek, Lyonu, Bilbaa, Ankary, Tbilisi, Portlandu, ale i z Ústí nad Labem.

„Ostrava by se k těmto městům v dohledné době mohla připojit," věří ostravský primátor.

Pro lanovku je také Petr Koudela, ředitel Dolní oblasti Vítkovic.

„My bychom do toho šli. Je to smělý plán, ale rozhodně uskutečnitelný. Asi by to nebylo ani tak drahé, zjednodušeně řečeno je to o lanech a stožárech. Podle mě je dražší postavit tramvajovou trať," myslí si šéf sdružení DOV.

Až do Bohumína?

Objevují se ale také zvěsti o trase vedoucí až za hranice města.

„Nejambicióznější plány počítají s vedením lanovky už z Hrabůvky přes zmíněná místa dál až do Bohumína. Částečně by měla plnit i funkci veřejné dopravy," prozrazuje Petr Koudela.

V Bohumíně zatím mnoho informací nemají, ale lanovce by se nebránili.

„Máme jen velice kusé informace. Vedení města bylo obeznámeno s tím, že v Ostravě se životaschopnost takového projektu zejména nyní vážně posuzuje. Asi je teď ale předčasné spekulovat, zda by jedna z plánovaných tras mohla vést i do Bohumína," konstatuje jeho místostarosta Igor Bruzl.

Dodal také, že pokud by byly připravované studie reálné, pro Bohumín by tato varianta byla atraktivní. „Takové rozhodnutí by pak náleželo našim zastupitelům. Je to grandiózní plán, ale malý je ten, kdo má malé cíle, proto městu Ostrava v jeho záměru fandíme," dodává pro Deník Igor Bruzl.

Kde jinde by měla být?

Projekt lanovky nad Ostravou už v polovině loňského roku vizuálně nakreslil architekt Josef Pleskot, který navrhl už nejednu stavbu v Dolní oblasti. Právě odtud pro stavbu lanovky vzešel silný prvotní impuls. A pokud by skutečně vznikla? „No sláva!" zvolal by Josef Pleskot. Klade si totiž otázku, kde jinde by taková lanovka měla být, než v Ostravě, kde byla dlouho koloritem doby a léta se v ní vozilo uhlí.

„Vizualizaci jsem nakreslil jako ilustraci někdejší Ostravy. Z části to byl také impuls, aby se něco podobného opět zrealizovalo. Postupně si to ale do svých rukou převzalo město a projekt si šel dál vlastním životem bez nás," říká architekt Pleskot.

Anketa: Jste pro lanovku nad Ostravou?

Lumír Choleva, 54 let, Ostrava:

V Ostravě žiji celý život a pamatuji si, jak tady ještě kdysi jezdily vozíky s uhlím. A lanovka pro lidi? Podle mě by to bylo fajn. Sice by musela vést hodně vysoko, ale proč ne. Jsem pro a je to podle mě reálné.

Marta Malá, 49 let, Ostrava:

I pan Nohavica při svém koncertě mluvil o tom, že si představuje lanovku, která jezdí nad Ostravou. Myslím si, že by to bylo fajn, a pokud je to realizovatelné, tak ať jdou do toho.

Dominika Tomaštíková, 20 let, Ostrava:

Myslím si, že by byla přínosná. Hlavně pro turisty byto byla další atraktivita. Hodně se navštěvuje Dolní oblast a zoo, a pokud by tato místa šlo takto propojit, bylo by to dobré.

Jan Manďák, 26 let, Ostrava:

Z turistického hlediska by to bylo hodně zajímavé. Pokud by ale měla vést od Karolíny až někam na Landek, tak by to asi stálo hodně peněz. Pokud by mohla sloužit i jako MHD, tak by se to ale vyplatilo.

Karel Aniol, 31 let, Ostrava:

V Dolních Vítkovicích se zatím dějí dobré věci, takže pokud by se přidala i lanovka, bylo by to super. Rozšířila by se nabídka turistických míst ve městě a s dětmi by se dalo něco nového podniknout.

Autor: Petr Jiříček

ANKETA

Jste pro lanovku nad Ostravou?

ANO

92 %

NE

8 %

Hlasovalo: 2259     Anketa byla ukončena

1.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Neberte medvědovi hračku! Může to být granát...

Varšava – Odebrat medvědovi hračku může být docela nebezpečné, zvláště když hračkou je minometný náboj. Asi takové poučení podle agentury AP plyne ze sobotní příhody v zoologické zahradě v Poznani na západě Polska.

Při volbách na zkoušku statistici nezaznamenali žádný problém

Praha – Při úterních simulovaných volbách na zkoušku nezaznamenal Český statistický úřad (ČSÚ) žádný problém se zpracováním výsledků. Před říjnovými krajskými a senátními volbami statistici prověřovali přenos sečtených hlasů nebo reakce systému na přetížení, sdělila mluvčí úřadu Petra Báčová. Jednalo se o druhou celoplošnou zkoušku ze tří, poslední se má konat 4. října.

Žena a dvě děti zemřely při nehodě na přejezdu v Německu

Berlín - Mladá žena a její dvě děti dnes zemřely při nehodě na železničním přejezdu na severu Německa. Informovala o tom agentura DPA. V krátké době je to v Německu už druhý případ srážky vlaku s vozidlem na přejezdu: v srpnu byli při nehodě u Osnabrücku vážně zraněni dva lidé v autobusu, do kterého narazil vlak.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies