Čtenář Emil Rohel nejmladší se obává, že může také v bruntálském regionu dojít k situaci, kdy pilota záchranářského vrtulníku oslní někdo laserem, a ohrozí tak nejen posádku, ale i zraněné, kterým jde v mnoha případech o život. „Nechápu blbce a idioty, co dokážou svítit laserem na vrtulníky a ohrožovat lidské životy,“ zamyslel se Rohel.

Přistávají tam, kde je potřeba

Podle vyjádření pilotů Letecké záchranné služby (LZS) Ostrava je pravdou, že osvícení laserem může způsobit poškození zraku. „Tento problém může nastat zejména při nočních letech nebo při snížené viditelnosti,“ řekl mluvčí krajských záchranářů Lukáš Humpl. O situacích, kdy by někdo laserem ohrozil některého z pilotů v Moravskoslezském regionu mluvčí neví, a pokud jde o provoz vrtulníku LZS Ostrava, nebyly žádné ani zaznamenány.

Piloti musí takové incidenty hlásit dle platných předpisů a odesílat záznam na Úřad pro civilní letectví. „Předpisy pro civilní letectví (provozovatelem vrtulníku LZS Ostrava je firma DSA a.s.) jsou zcela odlišné od předpisů například Armády České republiky a vycházejí z platné evropské legislativy,“ vysvětlil Humpl. Všechny přístroje i vybavení na palubě vrtulníku tedy musí mít platné certifikáty a schválení pro letecký provoz.

Přistání v terénu je vždy na rozhodnutí pilota, který zodpovídá za bezpečnost letu i posádky na palubě stroje. Místem přistání může být silnice, louka, vesnické hřiště, náves, parkoviště, pole, volný prostor u domu, i další vhodná místa, kde je potřeba. Helioporty v bruntálském regionu stojí v Bruntále a Krnově. Tradičním místem pro ošetření zraněných v Jeseníkách je parkovací plocha na Ovčárně, která potřebám vyhovuje.

Lasery zatím neohrožují

Počet vzletů LZS je ročně mezi pěti sty padesáti až šesti sty. Vrcholí během letních měsíců, kdy bývá nejdelší doba denního světla, a také doba letních prázdnin a dovolených, při nichž hrozí větší nebezpečí úrazů i dopravních nehod. Naopak během zimy je počet vzletů nižší, potvrzují čísla ze záchranářské statistiky. „Například v lednu bylo třicet vzletů (okres Bruntál 9), a v únoru čtyřicet šest (okres Bruntál 15),“ dodal Humpl.

Šetřením problematiky, vztahující se k možnému ohrožení pilotů, je pověřen speciální tým policistů, který se nešvarem zabývá v rámci celé republiky. „V okrese Bruntál jsme neměli nahlášený případ takového jednání,“ sdělila policejní mluvčí Pavla Tušková. Věřme, že to tak zůstane i nadále, a žádný „blbec a idiot“ se zde nenajde.

Čtenář Emil Rohel navrhuje řešení problému s oslňujícími lasery: „V případě, že by nějaký blbec zasvítil na vrtulník, pilot by si mohl nasadit antilaserové brýle, a v případě dalšího svícení by byl v pohodě.“ U antilaserových brýlí nezáleží podle Rohela na výkonu laseru, ale na vlnové délce jeho záření. Cena brýlí začíná na zhruba čtyři sta padesáti korunách.