VYBERTE SI REGION

Markéta Čeřenová: Tandemové kolo prověří vaší schopnost kompromisu

Krnov /ROZHOVOR/ – Markéta Čeřenová z Krnova pracovala v Bruselu jako poradkyně v oblasti rozvojové spolupráce. Když se pak v jednom kubánském baru seznámila s konstruktérem bambusových kol z Argentiny, její život se změnil k nepoznání.

11.4.2015
SDÍLEJ:

Markéta Čeřenová z Krnova je průkopníkem bambusové cyklistiky. Se svým argentinským přítelem Nicolásem už projeli na bambusových kolech Argentinu, Bolívii a Brazílii. Dobrodružné putování skončilo svatbou a vydáním společné knihy.Foto: caminobambu.com

Byla z toho velká cyklistická jízda Argentinou, Bolívií a Brazílií, a současně velká láska. Marky a Nico o cestování Jižní Amerikou společně napsali knihu, vzali se v Argentině a pak společně na bambusovém tandemu vyrazili na svatební cestu. Evropu už mají za sebou, tak se pustili do poznávání USA.

Jižní Ameriku jste projeli na bambusových horských kolech, ale po svatbě už pokračujete v cestování na tandemu. Jaký je v tom rozdíl?

Na dvou kolech se často projevilo, že Nico má lepší fyzičku. Já jsem byla pozadu a on musel na mě čekat. Občas projel křižovatku na zelenou, a mně už naskočila žlutá. Tohle na tandemu odpadá. Niko nemusí brát ohled na moje rady a nářky, protože sedí za řídítky a sám rozhoduje, kam se pojede.

Taky se na tandemu cítím bezpečněji, protože v provozu jsme lépe vidět.

Na druhé straně dvě kola jsou komfortnější v tom, že si každý dělá, co chce. Tandem prověří schopnost kompromisu. Musíte hledat soulad, spolupracovat a fungovat jako celek. Znám i odstrašující případy, kdy výlet na tandemu skončil rozchodem.

Jakým čtenářům je určena vaše kniha?

Asi by mohla mít věnování lidem, kteří hledají. Chceme říct čtenářům, že pokud nejsou se svým dosavadním životem spokojení, můžou to změnit. Stačí jen poslouchat intuici víc než rozum. Kdybychom měli čekat, až budeme mít vše připravené a naplánované, nikdy nevyrazíme.

Neměli jsme téměř žádné cestovatelské zkušenosti. Chceme poznávat, ne lámat rekordy. Nepočítáme přesně ujeté kilometry a dokonce ani nemáme tachometr. Hledáme spíš zážitky a zajímavé lidi než sportovní výkony.

V čem se liší výroba bambusového a běžného kola?

Bambus vyžaduje spoustu ruční práce a znalosti technologických i konstrukčních postupů. Například musíte vyřešit jak spojovat prvky, když do bambusu se nesmí nic vrtat, jinak praskne. Taky je potřeba ho chránit proti vodě. Nicolásova kola jsou výsledkem mnoha pokusů a omylů. Dnes už dokáže
z bambusu vyrobit třeba i špice.

Co vám na cestách dalo nejvíc zabrat?

Jednoznačně sedlo. Ještě nikdy jsem nepoznala cyklistické sedlo, které netlačí. Ani když mi odborník dlouho vybíral speciální model přímo na míru.

Nedávno jste ukončili jízdu Evropou a v současnosti projíždíte Spojenými státy. Jaké byly vaše první dojmy?

Las Vegas je jeden příšerný kýč. Velký kaňon je čistá krása, ale trochu to kazí to vysoké vstupné a také to, že vám pořád všude říkají, co můžete a co nesmíte.

Provází vaše bambusové cestování nějaká ústřední myšlenka?

Naše filozofie je návrat k jednoduchosti a hledání opravdových hodnot a lidštějšího způsobu života. Co se týká naší knihy, je to také svědectví o lidské solidaritě a dobrotě.

Autor: František Kuba

11.4.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Policie intenzivně pátrá po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
13 21

Pátrání po pohřešované Míše o víkendu nabírá na intenzitě. Tým se rozšířil

Ilustrační foto.
1 8

O oblékání mrtvých není zájem, komentuje novelu majitel pohřební služby

Motoristům se má ulevit při registru aut na úřadech. Emise budou v systému

Je to dobrá zpráva pro všechny majitele aut. Motoristé už by totiž v budoucnu nemuseli chodit vyřizovat změny v registru vozidel pouze na úřady podle svého bydliště. Registrovat vozidlo by mohli na všech úřadech obcí s rozšířenou působností. „Novelu zákona schválili poslanci a poslali ji do Senátu. Ještě ji bude muset podepsat prezident. Zhruba za čtvrt roku by mohla začít platit," říká Michal Cuc, předseda Profesní komory STK a vedoucí STK Ivesur v Dubí a v Litoměřicích.

Identifikace obětí nehody maďarského autobusu potrvá několik dní

Identifikace 16 obětí nehody autobusu s maďarskými středoškoláky na severu Itálie může trvat několik dní. Autobus se studenty, kteří se vraceli z lyžařského zájezdu ve Francii, havaroval v pátek večer u Verony. Nehodu nepřežilo 16 osob, mnoho ostatních bylo zraněno a čtyři z nich jsou stále v nemocnici.

V zasypaném hotelu v Itálii jsou vzduchové kapsy, v nichž mohou být živí

V hotelu zavaleném lavinou ve střední Itálii jsou vzduchové kapsy. Záchranáři dnes sdělili, že pod troskami mohou být stále živí lidé. Lavina se na hotel zřítila ve středu, záchranářské týmy dosud vyprostily 11 živých lidí a pět mrtvých. Stále se pohřešuje 23 osob. Podle italských médií se z hotelu 24 hodin neozvaly žádné hlasy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies