Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Opava možná získá nové trolejbusy za desítky milionů

Opava – Necelá třetina trolejbusů, jimiž disponuje Městský dopravní podnik Opava, by se už v motoristickém světě dala považovat za dědečky. Mají šestnáct let a více. Není tedy divu, že podnik baží po modernizaci.

14.6.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK

Nyní se mu k tomu nabízí možnost. Opavané se možná dočkají cestování v pohodlnějších a ekologičtějších trolejbusech již příští rok. Do kraje totiž přitečou nečekané peníze, když vláda rozhodla, že bude Regionální operační program Moravskoslezsko navýšen o 800 milionů z evropských fondů.

Stalo se tak díky tomu, že tyto finance nebyly využity jinde. Peníze jsou ale určeny pouze na několik oblastí, a to sociální integraci, podporu modernizace silnic druhé a třetí třídy, modernizaci základních a středních škol technického a přírodovědného zaměření a právě ekologickou městskou dopravu. Poslední bod de facto znamená, že se za dané peníze dají pořídit prakticky buď jen trolejbusy, nebo tramvaje.

Tím pádem jako příjemce dotací připadají v úvahu jen dopravní podniky v Ostravě a Opavě.

Celý projekt je teprve na začátku. „V této chvíli jsme dostali pouze informaci z Regionální rady Moravskoslezského kraje, že se uvolnily nějaké prostředky s možností otevření programu pro obnovu vozidlového parku s použitím ekologických pohonů, tedy trolejbusů," říká ředitel Městského dopravního podniku Opava (MDPO) Radek Filipczyk a pokračuje:

„Vzhledem k tomu, že vozový park trolejbusové trakce je poměrně postarší – vlastníme ještě jedenáct vozidel značky Škoda 14 Tr s datem pořízení 1997 a starší, což je tvoří třicet procent z celkového počtu trolejbusů, budeme se snažit do tohoto programu zapojit a zmíněné prostředky získat."

V MDPO věří, že se to podaří, a získají tak šest nových nízkopodlažních trolejbusů, které by poprvé mohly vyrazit do opavských ulic v letech 2014 a 2015. „Hovořit o tom, o jaký typ vozidla půjde, je v této chvíli předčasné. I když trh v podstatě nabízí poměrně omezené možnosti, je to otázka výsledku veřejné zakázky. V obecné rovině lze pouze říci, že se budeme snažit o podobné vozy, jaké nyní provozujeme," dodává Radek Filipczyk.

Co je jisté už dnes, tím je skutečnost, že se nebude jednat o vůbec levnou záležitost. Jeden takový trolejbus vyjde na devět půl až deset milionů korun.

A co se stane s vyřazenými stroji, které už dosluhují a nebude jich zapotřebí? Je tady reálná možnost, že skončí v některé ze zemí bývalého Sovětského svazu. MDPO totiž hodlá tyto vozy veřejně odprodávat a právě u trolejbusů se občas vyskytne zájem ze strany států východního bloku.

„Pokud se týká obecné otázky vyřazování vozidel, je povinností provozovatele buďto je odprodat, nebo ekologicky zlikvidovat, a většinou se jde cestou kompromisu obého," konstatuje na závěr Radek Filipczyk.

Autor: Tomáš Pustka

14.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Útok v Cambrils
2 21

Útočníci z Barcelony plánovali krvavější akci. Řidič dodávky je prý mrtvý

Melbourne, ilustrační foto
5 10

Kde se žije nejlépe? Vítězí Melbourne a Vídeň. Praha uzavírá šestou desítku

VIDEO: Pař jako Rus, zpívá Robbie Williams v novince, kterou přiveze do Prahy

/FOTOGALERIE, HARMONOGRAM/ - Kolem dvaceti kousků naservíruje zítra publiku na letišti v Letňanech britský zpěvák a tanečník. Nebudou chybět nové věci z desky The Heavy Entertainment Show, jež vyšla loni. Areál se otevře již v 15 hodin. 

Velká světlometová krádež: zaměstnanci ukradli zboží za statisíce

Velkou krádež vyšetřují policisté ve firmě na výrobu světlometů v Mohelnici. Skupina devíti lidí zde kradla výrobky. Celkově způsobili škodu za devět set tisíc korun.

Dětské úrazy loni stály 815 milionů korun, častější jsou v létě

Dětské úrazy loni stály české zdravotnictví více než 815 milionů korun, nejvíce jich je v letních měsících. Počet i náklady každoročně rostou. Nejčastější jsou například poranění kotníků, chodidel, zápěstí, rukou a hlavy.

Lenovo je po dvou letech ve ztrátě. Ta činí téměř dvě miliardy

Čínský výrobce osobních počítačů Lenovo hlásí za první fiskální čtvrtletí ztrátu ve výši 72 milionů dolarů, tedy v přepočtu 1,6 miliardy korun. Informovala o tom agentura Reuters. Podle ní jsou příčinou vyšší náklady a tlak marže v souvislosti s nedostatkem některých součástí, jako jsou například paměťové čipy. Jedná se o první čtvrtletní ztrátu za poslední dva roky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení