VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Opava možná získá nové trolejbusy za desítky milionů

Opava – Necelá třetina trolejbusů, jimiž disponuje Městský dopravní podnik Opava, by se už v motoristickém světě dala považovat za dědečky. Mají šestnáct let a více. Není tedy divu, že podnik baží po modernizaci.

14.6.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK

Nyní se mu k tomu nabízí možnost. Opavané se možná dočkají cestování v pohodlnějších a ekologičtějších trolejbusech již příští rok. Do kraje totiž přitečou nečekané peníze, když vláda rozhodla, že bude Regionální operační program Moravskoslezsko navýšen o 800 milionů z evropských fondů.

Stalo se tak díky tomu, že tyto finance nebyly využity jinde. Peníze jsou ale určeny pouze na několik oblastí, a to sociální integraci, podporu modernizace silnic druhé a třetí třídy, modernizaci základních a středních škol technického a přírodovědného zaměření a právě ekologickou městskou dopravu. Poslední bod de facto znamená, že se za dané peníze dají pořídit prakticky buď jen trolejbusy, nebo tramvaje.

Tím pádem jako příjemce dotací připadají v úvahu jen dopravní podniky v Ostravě a Opavě.

Celý projekt je teprve na začátku. „V této chvíli jsme dostali pouze informaci z Regionální rady Moravskoslezského kraje, že se uvolnily nějaké prostředky s možností otevření programu pro obnovu vozidlového parku s použitím ekologických pohonů, tedy trolejbusů," říká ředitel Městského dopravního podniku Opava (MDPO) Radek Filipczyk a pokračuje:

„Vzhledem k tomu, že vozový park trolejbusové trakce je poměrně postarší – vlastníme ještě jedenáct vozidel značky Škoda 14 Tr s datem pořízení 1997 a starší, což je tvoří třicet procent z celkového počtu trolejbusů, budeme se snažit do tohoto programu zapojit a zmíněné prostředky získat."

V MDPO věří, že se to podaří, a získají tak šest nových nízkopodlažních trolejbusů, které by poprvé mohly vyrazit do opavských ulic v letech 2014 a 2015. „Hovořit o tom, o jaký typ vozidla půjde, je v této chvíli předčasné. I když trh v podstatě nabízí poměrně omezené možnosti, je to otázka výsledku veřejné zakázky. V obecné rovině lze pouze říci, že se budeme snažit o podobné vozy, jaké nyní provozujeme," dodává Radek Filipczyk.

Co je jisté už dnes, tím je skutečnost, že se nebude jednat o vůbec levnou záležitost. Jeden takový trolejbus vyjde na devět půl až deset milionů korun.

A co se stane s vyřazenými stroji, které už dosluhují a nebude jich zapotřebí? Je tady reálná možnost, že skončí v některé ze zemí bývalého Sovětského svazu. MDPO totiž hodlá tyto vozy veřejně odprodávat a právě u trolejbusů se občas vyskytne zájem ze strany států východního bloku.

„Pokud se týká obecné otázky vyřazování vozidel, je povinností provozovatele buďto je odprodat, nebo ekologicky zlikvidovat, a většinou se jde cestou kompromisu obého," konstatuje na závěr Radek Filipczyk.

Autor: Tomáš Pustka

14.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
7

Dětský praktik jako obor vzdělání? Vláda návrh ODS zřejmě odmítne

Letecká společnost Emirates provozuje nejvíce typů letadla Airbus A380
21

Do největšího dopravního letadla udeřil v Praze blesk, lidé čekali na náhradní

Papež František vyzývá: Urovnejte korejskou krizi, nebo nás válka zničí

Cestou z Egypta poskytl papež František rozhovor novinářům, ve kterém navrhl, aby se řešení krize na Korejském poloostrově ujali prostředníci. Hovořil o možnosti, že by jím mohlo být Norsko.

DOTYK.CZ

Sociální sítě budoucnosti? Hodně obrázků, málo textu

Sociální sítě jsou neodmyslitelnou součástí života současné generace. Ačkoli Facebook ovládá tento trh téměř neomezeně, pořád se objevují nové a nové sítě, které bojují o přežití. A to především mobilními aplikacemi. 

Parádní box. Wembley vidělo porážku Klička, těžké váze vládne Joshua

/VIDEO/ Fanoušci boxu se dočkali. Na slavném stadionu Wembley došlo k dlouho očekávanému souboji mezi Vladimirem Kličkem a Anthonym Joshuou. Novým králem těžké váhy v profesionálním ringu se nakonec stal Brit, který slavného jednačtyřicetiletého Ukrajince porazil technickým K.O v jedenáctém kole.

AKTUALIZOVÁNO

Dvě nehody na D1: šest nabouraných vozidel a šest zraněných

Dvě hodiny zůstali v neděli na dálnici D1 stát řidiči, kteří se rozhodli pro noční cestu do Prahy nebo Brna. Na 169. kilometru ve směru na Prahu dodávka sjela do svodidel a otočila se na bok. Při havárii, která se stala před tři čtvrtě na čtyři ráno, se zranilo šest cizinců. Událost omezila provoz v obou směrech dálnice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies