VYBERTE SI REGION

Opava možná získá nové trolejbusy za desítky milionů

Opava – Necelá třetina trolejbusů, jimiž disponuje Městský dopravní podnik Opava, by se už v motoristickém světě dala považovat za dědečky. Mají šestnáct let a více. Není tedy divu, že podnik baží po modernizaci.

14.6.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK

Nyní se mu k tomu nabízí možnost. Opavané se možná dočkají cestování v pohodlnějších a ekologičtějších trolejbusech již příští rok. Do kraje totiž přitečou nečekané peníze, když vláda rozhodla, že bude Regionální operační program Moravskoslezsko navýšen o 800 milionů z evropských fondů.

Stalo se tak díky tomu, že tyto finance nebyly využity jinde. Peníze jsou ale určeny pouze na několik oblastí, a to sociální integraci, podporu modernizace silnic druhé a třetí třídy, modernizaci základních a středních škol technického a přírodovědného zaměření a právě ekologickou městskou dopravu. Poslední bod de facto znamená, že se za dané peníze dají pořídit prakticky buď jen trolejbusy, nebo tramvaje.

Tím pádem jako příjemce dotací připadají v úvahu jen dopravní podniky v Ostravě a Opavě.

Celý projekt je teprve na začátku. „V této chvíli jsme dostali pouze informaci z Regionální rady Moravskoslezského kraje, že se uvolnily nějaké prostředky s možností otevření programu pro obnovu vozidlového parku s použitím ekologických pohonů, tedy trolejbusů," říká ředitel Městského dopravního podniku Opava (MDPO) Radek Filipczyk a pokračuje:

„Vzhledem k tomu, že vozový park trolejbusové trakce je poměrně postarší – vlastníme ještě jedenáct vozidel značky Škoda 14 Tr s datem pořízení 1997 a starší, což je tvoří třicet procent z celkového počtu trolejbusů, budeme se snažit do tohoto programu zapojit a zmíněné prostředky získat."

V MDPO věří, že se to podaří, a získají tak šest nových nízkopodlažních trolejbusů, které by poprvé mohly vyrazit do opavských ulic v letech 2014 a 2015. „Hovořit o tom, o jaký typ vozidla půjde, je v této chvíli předčasné. I když trh v podstatě nabízí poměrně omezené možnosti, je to otázka výsledku veřejné zakázky. V obecné rovině lze pouze říci, že se budeme snažit o podobné vozy, jaké nyní provozujeme," dodává Radek Filipczyk.

Co je jisté už dnes, tím je skutečnost, že se nebude jednat o vůbec levnou záležitost. Jeden takový trolejbus vyjde na devět půl až deset milionů korun.

A co se stane s vyřazenými stroji, které už dosluhují a nebude jich zapotřebí? Je tady reálná možnost, že skončí v některé ze zemí bývalého Sovětského svazu. MDPO totiž hodlá tyto vozy veřejně odprodávat a právě u trolejbusů se občas vyskytne zájem ze strany států východního bloku.

„Pokud se týká obecné otázky vyřazování vozidel, je povinností provozovatele buďto je odprodat, nebo ekologicky zlikvidovat, a většinou se jde cestou kompromisu obého," konstatuje na závěr Radek Filipczyk.

Autor: Tomáš Pustka

14.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světa

Historický moment. V neděli 11. prosince 2016 se pro pravidelný provoz otevře Gotthardský železniční tunel. V jeho případě se podařilo něco neskutečného – stavitelé dodrželi rozpočet schválený už na počátku 90. let.

Mercedes-Benz je největším výrobcem luxusních aut. Po letech překoná BMW

Německá automobilka Mercedes-Benz se v letošním roce stane největším výrobcem luxusních vozů. Na vrchol se dostane poprvé od roku 2005.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies