VYBERTE SI REGION

Opavané za MHD zaplatí více než cestující v Praze

Roční jízdné v Opavě stojí 3781 korun. V Praze to bude od 1. července o 131 korun méně. Jak je možné, že v patnáctkrát menším městě je veřejná doprava dražší?

28.2.2015 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK / Petr Večeřa

Lidé z Opavy za roční jízdné městskou hromadnou dopravou zaplatí více než v Praze. Nezlevněné roční jízdné stojí ve slezské metropoli 3781 pro jedno pásmo a 4826 korun pro pásma dvě. V Praze to doposud byla srovnatelná částka, od 1. července se však sníží o 1100 korun, a za roční jízdné tak Pražané zaplatí 3650 korun.

Jak je tedy možné, že ve městě, které má méně než patnáctinu obyvatel hlavního města, zaplatí za dopravu více?

„Zlevnění okamžitě přináší nutnost vyšší dotace na MHD městem Opavou, které v současné době z důvodu úspor rozpočet na MHD naopak krátí," vysvětluje tiskový mluvčí MDPO Jaromír Šimánek a dodává: „MDPO nemůže zlevnit cenu jízdného, neboť toto je plně v kompetenci příslušných orgánů města Opavy."

Z hlediska nepříznivého ovzduší nejen v Opavě, ale v celém Moravskoslezském kraji by naopak měla být snaha veřejnou dopravu zlevňovat, posilovat, a snažit se tak omezit počet lidí, kteří jezdí do centra města auty.

„Je neoddiskutovatelnou skutečností, že nejen v Opavě, ale i v celém Moravskoslezském kraji se ovzduší zhoršuje, a proto je třeba veřejnou dopravu nikoli omezovat, ale naopak tak, jak je dáno Strategickým plánem rozvoje města a doporučeno studií Plánu udržitelné městské mobility, významně posilovat," komentuje Jaromír Šimánek.

K zarážející situaci se vyjádřili i primátor města Opavy a jeho dva náměstci. „ Samozřejmě chápu, že doprava v Praze je o jiných vzdálenostech než v Opavě, nicméně rozpočtové zdroje hlavního města nelze srovnávat s Opavou," připouští náměstek primátora Josef Stiborský.

Primátor Opavy Martin Víteček se bude snažit hledat řešení této situace, kdy v podstatně menším městě je dražší jízdné než v hlavním městě. „V rámci rady to projednáme," slibuje primátor.

O roční jízdné v Opavě, které je devíti a půl násobkem měsíčního jízdného, však mezi lidmi podle náměstka Dalibora Halátka příliš zájem není. „Podle počtu doposud prodaných těchto dlouhodobých jízdenek je zřejmé, že o ně není takový zájem, jaký se očekával. Právě po polovině roku se bude hodnotit, zda jejich zavedení mělo smysl či nemělo, a co s nimi dále," říká Dalibor Halátek a dodává:

„Dopravní podnik musí zastavit odliv zákazníků z MHD, který je každý rok kolem 3% a získávat zákazníky nové".

K tomu by podle něj měla přispět optimalizace a zlepšení funkčnosti vedení a trasování linek s možnými úsporami v systému MHD. Ohledně vlivu množství aut v centru Opavy na kvalitu ovzduší se náměstek Josef Stiborský vyjádřil takto:

„Ovzduší v Opavě není zdaleka ideální, na základě dosud získaných informací však nejsem přesvědčen, že největší skupinu znečišťovatelů tvoří právě osobní automobily návštěvníků našeho města," a pokračuje: „Mám za to, že zásadnějším způsobem negativně ovlivňuje kvalitu ovzduší tranzitní doprava. Věřím, že situaci výrazně zlepší výstavba severního obchvatu města, jehož východní část by měla být zahájena v dohledné době."

Dalibor Halátek zase na ochranu ovzduší v Opavě slibuje nákup nových ekologických autobusů a podporu trolejbusů. O omezení aut v centru města se však ani nezmínil.

Nejdražší roční jízdné mají lidé v Ostravě. Tam za něj ročně zaplatí 5225 korun, v Liberci je částka srovnatelná a v Ústí nad Labem roční jízdenka přijde na 4845 korun. Z krajských měst mají nejlevnější veřejnou dopravu v Karlových Varech, a to za 3200 korun.

Autor: Barbora Němcová

28.2.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies